Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-2144-6601
Hypoglykämien in Arzneimittelstudien zu Typ2-Diabetes mellitus: Erhebung, Auswertung und Berichterstattung
Hypoglycaemia in drug trials for type 2 diabetes mellitus: Assessment, analysis and reportingZusammenfassung
Bereits in den ersten Jahren der frühen Nutzenbewertung nach dem Arzneimittelmarkt-Neuordnungsgesetz (AMNOG) drehte sich die Frage nach dem Zusatznutzen eines neuen Wirkstoffs oft darum, ob die in den Studien beobachteten Ergebnisse zu Hypoglykämien interpretierbar sind.
Die wesentlichen Punkte zum Themenbereich „Hypoglykämien“ wurden auch in der Workshopreihe von AkdÄ, DDG, G-BA und IQWiG diskutiert. Dazu gehören die Operationalisierung schwerer und nicht schwerer Hypoglykämien, die gesonderte Auswertung nächtlicher Hypoglykämien, verschiedene durch das Studiendesign bedingte Einflussfaktoren für das Hypoglykämierisiko sowie die Auswertung und Berichterstattung der Ergebnisse zu Hypoglykämien.
Dabei zeigt sich an verschiedenen Stellen Verbesserungspotenzial, das für die Planung zukünftiger Studien genutzt werden sollte. Dies betrifft unter anderem eine klare Abgrenzung von Hypoglykämien unterschiedlicher Relevanz, die Vereinheitlichung entsprechender Definitionen für Arzneimittelstudien sowie die vollständige Berichterstattung zum zeitlichen Verlauf des Auftretens von Hypoglykämien. Auch wurden Aspekte des Studiendesigns identifiziert, die Einfluss auf das Hypoglykämierisiko haben können und daher entweder die Übertragbarkeit der Studie in Frage stellen (unrealistische Therapiesituation) oder zu einem unfairen und damit nicht interpretierbaren Vergleich innerhalb einer Studie führen (z.B. durch zwischen den Behandlungsgruppen unterschiedliche Therapieziele). Auch diese Aspekte sollten bei der zukünftigen Studienplanung berücksichtigt werden, um die Interpretierbarkeit von Arzneimittelstudien bei Typ-2-Diabetes mellitus nicht zu gefährden.
Abstract
Since introduction of the early benefit assessment in Germany in 2011, the question of the additional benefit of a new drug often revolved around the interpretation of the results on hypoglycaemia observed in the trials.
The main points on the topic of hypoglycaemia were also discussed in the series of workshops organised by the AkdÄ, DDG, G-BA and IQWiG. These include the operationalisation of severe and non-severe hypoglycaemia, the separate assessment of nocturnal hypoglycaemia, different factors that influence the risk of hypoglycaemia due to study design, and the assessment and reporting of results on hypoglycaemia.
There are several areas for improvement that should be considered in the design of future studies. These include a clear distinction between hypoglycaemia of different relevance, standardisation of definitions for drug trials, and complete reporting of the time course of hypoglycaemia. In addition, several aspects of the design of the study design may influence the risk of hypoglycaemia un a certain study. These flaws in the design of a certain study may either question the transferability of the study (if an unrealistic treatment situation has been assumed) or lead to an unfair and thus uninterpretable comparison within a study (e.g. due to different treatment goals between the treatment groups).
Schlüsselwörter
Diabetes mellitus Typ 2 - Hypoglykämien - Studiendesign - type 2 diabetes mellitus - hypoglycemia - study designPublication History
Received: 11 July 2023
Accepted: 12 July 2023
Article published online:
12 October 2023
© 2023. The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution-NonDerivative-NonCommercial-License, permitting copying and reproduction so long as the original work is given appropriate credit. Contents may not be used for commercial purposes, or adapted, remixed, transformed or built upon. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Bundesministerium für Gesundheit (2010), Gesetz zur Neuordnung des Arzneimittelmarktes in der gesetzlichen Krankenversicherung (Arzneimittelmarktneuordnungsgesetz – AMNOG). Bundesgesetzblatt: 2262–2277.
- 2 Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG). Linagliptin – Erneute Nutzenbewertung gemäß § 35a Absatz 5b SGB V. Dossierbewertung A12–11 (IQWiG Berichte Nr. 144), Version 1.0. Accessed June 30, 2023 at: https://www.iqwig.de/download/a12–11_linagliptin_erneute_nutzenbewertung_35a_absatz_5b_sgb_v.pdf
- 3 Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG). Lixisenatid –Nutzenbewertung gemäß § 35a Absatz 5b SGB V. Dossierbewertung A13–11 (IQWiG Berichte Nr. 170), Version 1.0. Accessed June 30, 2023 at: https://www.iqwig.de/download/a13–11_lixisenatid_nutzenbewertung-35a-sgb-v.pdf
- 4 Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG). Canagliflozin –Nutzenbewertung gemäß § 35a Absatz 5b SGB V. Dossierbewertung A14–12 (IQWiG Berichte Nr. 225), Version 1.0. Accessed June 30, 2023 at: https://www.iqwig.de/download/a14–12_canagliflozin_nutzenbewertung-35a-sgb-v.pdf
- 5 Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG). Addendum zum Auftrag A12–18 (Dapagliflozin). Addendum A13–18 (IQWiG Berichte Nr. 164), Version 1.0. Accessed June 30, 2023 at: https://www.iqwig.de/download/a13–18_addendum-zum-auftrag-a12–18_dapagliflozin.pdf
- 6 Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG). Addendum zum Auftrag A14–26 (Dapagliflozin). Addendum A14–50 (IQWiG Berichte Nr. 271), Version 1.0. Accessed June 30, 2023 at: https://www.iqwig.de/download/a14–50_addendum-zum-auftrag-a14–26_empagliflozin.pdf
- 7 Zinman D, Wanner C, Lachin JM. et al. Empagliflozin, Cardiovascular Outcomes, and Mortality in Type 2 Diabetes. N Engl J Med 2015; 373: 2117-2128
- 8 Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG). Kurzwirksame Insulinanaloga zur Behandlung des Diabetes mellitus Typ 2. Abschlussbericht A05–04 (IQWiG Berichte Nr. 3), Version 1.0. Accessed June 30, 2023 at: https://www.iqwig.de/download/a05–04_abschlussbericht_kurzwirksame_insulinanaloga_bei_typ_2_diabetes_mellitus.pdf
- 9 Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG). Langwirksame Insulinanaloga zur Behandlung des Diabetes mellitus Typ 2. Abschlussbericht A05–03 (IQWiG Berichte Nr. 42), Version 1.1. Accessed June 30, 2023 at: https://www.iqwig.de/download/a05–03_abschlussbericht_langwirksame_insulinanaloga_bei_diabetes_mellitus_typ_2_v11.pdf
- 10 Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG). Exenatide bei Diabetes mellitus Typ 2. Rapid Report A05–23 (IQWiG Berichte Nr. 24), Version 1.0. Accessed June 30, 2023 at: https://www.iqwig.de/download/a05–23_rapid_report_bewertun_des_therapeutischen_nutzen_von_exenatide.pdf
- 11 Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG). Inhalatives Insulin (Exubera). Rapid Report A05–22 (IQWiG Berichte Nr. 6), Version 1.0. Accessed June 30, 2023 at: https://www.iqwig.de/download/a05–22_rapid_report_inhalatives_insulin_exubera.pdf
- 12 International Hypoglycemia Study Group. Glucose concentrations of less than 3.0 mmol/L (54 mg/dL) should be reported in clinical trials: A joint position statement of the American Diabetes Association and the European Association for the Study of Diabetes. Diabetes Care 2017; 40: 155-157
- 13 Chow E, Bernjak A, Williams S. et al. Risk ok cardiac arrythmias during hypoglycemia in patients with typ 2 diabetes and cardiovascular risk. Diabetes 2014; 63: 1738-1747
- 14 Pistrosch F, Ganz X, Bornstein SR. et al. Risk of and risk factors for hypoglycemia and associated arrythmias in patients with type 2 diabetes and cardiovascular disease: a cohort study under real-world conditions. Acta Diabetol 2015; 52: 889-895
- 15 Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG). Aussagekraft von Surrogatendpunkten in der Onkologie. Rapid Report A10–05 (IQWiG Berichte Nr. 80), Version 1.1. Accessed June 30, 2023 at: https://www.iqwig.de/download/a10–05_rapid_report_version_1–1_surrogatendpunkte_in_der_onkologie.pdf
- 16 ICH Harmonised Tripartite Guideline: Structure and content of clinical study reports E3. Step 4. Accessed June 30, 2023 at: https://database.ich.org/sites/default/files/E3_Guideline.pdf
- 17 European Medicines Agency. Draft qualification opinion of clinically interpretable treatment effect measures based on recurrent event endpoints that allow for efficient statistical analyses. EMA/CHMP/SAWP/291384/2019. Accessed June 30, 2023 at: https://www.ema.europa.eu/documents/other/draft-qualification-opinion-clinically-interpretable-treatment-effect-measures-based-recurrent-event_en.pdf
- 18 Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG). Comment on ‘Draft qualification opinion of clinically interpretable treatment effect measures based on recurrent event endpoints that allow for efficient statistical analyses’ (EMA/CHMP/SAWP/291384/2019). Accessed June 30, 2023 at: https://www.iqwig.de/download/2019–09–17_EMA_CHMP_SAWP_291384_2019-Comments_IQWiG.pdf