Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-2370-5650
Verlegungsmanagement Schwerverletzter in Deutschland
Patient Transfer of Severely Injured Within Germany
Die Versorgung Schwerverletzter in Deutschland ist über die flächendeckend etablierten TraumaNetzwerke DGU (TNW) abgedeckt. Hierdurch wird eine Versorgungsqualität gewährleistet, die entweder die primäre Traumaversorgung vor Ort oder eine Sekundärverlegung regelt. Um die Qualität der Versorgung konstant sichern zu können, ist es relevant, die Indikatoren und Modalitäten der verlegten Patienten zu kennen und regelmäßig zu evaluieren. Neben einer selektiven Literaturrecherche wurde die Umsetzung in einer Umfrage evaluiert. Es zeigt sich, dass die Etablierung der TNW die umfassende Traumaversorgung nachhaltig verbessert hat.
Schlüsselwörter
Sekundärverlegung - Schwerverletzte - Verlegungsmanagement - Versorgungsstrategie SchwerverletzterKeywords
secondary transfer - severely injured patients - transfer management - management strategy for severely injured patients - polytraumaPublication History
Article published online:
05 November 2024
© 2024. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 GBD 2016 DALYs and HALE Collaborators. Global, regional, and national disability-adjusted life-years (DALYs) for 333 diseases and injuries and healthy life expectancy (HALE) for 195 countries and territories, 1990–2016: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2016. Lancet 2017; 390: 1260-1344
- 2 Frink M, Kuhne C, Debus F. et al. [The TraumaNetzwerk DGU project. Goals, conception, and successes achieved]. Unfallchirurg 2013; 116: 61-71
- 3 Lehmann W, Spering C. Zukunft der Traumaversorgung in Deutschland. Zentralbl Chir 2024; 149: 384-390
- 4 Spering C, Bieler D, Ruchholtz S. et al. Evaluation of the interhospital patient transfer after implementation of a regionalized trauma care system (TraumaNetzwerk DGU®) in Germany. Front Med (Lausanne) 2023; 10: 1298562
- 5 Deutsche Gesellschaft für Unfallchirurgie. Weißbuch Schwerverletztenversorgung. Empfehlungen zur Struktur, Organisation und Ausstattung stationärer Einrichtungen zur Schwerverletzten-Versorgung in der Bundesrepublik Deutschland. 3. 2019. Accessed September 30, 2024 at: https://www.auc-online.de/fileadmin/AUC/Dokumente/Zertifizierung/TraumaNetzwerk_DGU/dgu-weissbuch_schwerverletztenversorgung_2020_3._Auflage.pdf
- 6 Dehli T, Gaarder T, Christensen BJ. et al. Implementation of a trauma system in Norway: a national survey. Acta Anaesthesiol Scand 2015; 59: 384-391
- 7 Jenkins P, Rogers J, Kehoe A. et al. An evaluation of the use of a two-tiered trauma team activation system in a UK major trauma centre. Emerg Med J 2015; 32: 364-367
- 8 Cole E, Lecky F, West A. et al. The Impact of a Pan-regional Inclusive Trauma System on Quality of Care. Ann Surg 2016; 264: 188-194
- 9 MacKenzie EJ, Rivara FP, Jurkovich GJ. et al. A national evaluation of the effect of trauma-center care on mortality. N Engl J Med 2006; 354: 366-378
- 10 Eastman AB, Mackenzie EJ, Nathens AB. Sustaining a coordinated, regional approach to trauma and emergency care is critical to patient health care needs. Health Aff (Millwood) 2013; 32: 2091-2098
- 11 Polytrauma Guideline Update Group. Level 3 guideline on the treatment of patients with severe/multiple injuries: AWMF Register-Nr. 012/019. Eur J Trauma Emerg Surg 2018; 44 (Suppl. 1) S3-S271
- 12 American College of Surgeon Committee On Trauma. Advanced Trauma Life Support (ATLS®) 10th ed. 2018 Accessed September 30, 2024 at: https://cirugia.facmed.unam.mx/wp-content/uploads/2018/07/Advanced-Trauma-Life-Support.pdf
- 13 Ernstberger A, Koller M, Nerlich M. Qualitätszirkel im Trauma-Netzwerk der DGU – Ein Instrument zur kontinuierlichen Verbesserung der Schwerverletztenversorgung. Unfallchirurg 2011; 114: 172-181
- 14 Spering C, Lefering R, Bouillon B. et al. It is time for a change in the management of elderly severely injured patients! An analysis of 126,015 patients from the TraumaRegister DGU®). Eur J Trauma Emerg Surg 2020; 46: 487-497
- 15 Hamada SR, Delhaye N, Degoul S. et al. Direct transport vs secondary transfer to level I trauma centers in a French exclusive trauma system: Impact on mortality and determinants of triage on road-traffic victims. PLoS One 2019; 14: e0223809
- 16 Garwe T, Cowan LD, Neas BR. et al. Directness of transport of major trauma patients to a level I trauma center: a propensity-adjusted survival analysis of the impact on short-term mortality. J Trauma 2011; 70: 1118-1127
- 17 Sampalis JS, Denis R, Frechette P. et al. Direct transport to tertiary trauma centers versus transfer from lower level facilities: impact on mortality and morbidity among patients with major trauma. J Trauma 1997; 43: 288-295
- 18 Hartl R, Gerber LM, Iacono L. et al. Direct transport within an organized state trauma system reduces mortality in patients with severe traumatic brain injury. J Trauma 2006; 60: 1250-1256
- 19 Nathens AB, Maier RV, Brundage SI. et al. The effect of interfacility transfer on outcome in an urban trauma system. J Trauma 2003; 55: 444-449
- 20 Rogers FB, Osler TM, Shackford SR. et al. Study of the outcome of patients transferred to a level I hospital after stabilization at an outlying hospital in a rural setting. J Trauma 1999; 46: 328-333
- 21 Hill AD, Fowler RA, Nathens AB. Impact of interhospital transfer on outcomes for trauma patients: a systematic review. J Trauma 2011; 71: 1885-1900
- 22 Williams T, Finn J, Fatovich D. et al. Outcomes of different health care contexts for direct transport to a trauma center versus initial secondary center care: a systematic review and meta-analysis. Prehosp Emerg Care 2013; 17: 442-457
- 23 Joosse P, Saltzherr TP, van Lieshout WA. et al. Impact of secondary transfer on patients with severe traumatic brain injury. J Trauma Acute Care Surg 2012; 72: 487-490
- 24 Spering C, Roessler M, Kurlemann T. et al. Optimierte Ressourcenmobilisation und Versorgungsqualität Schwerstverletzter durch eine strukturierte Schockraumalarmierung. Unfallchirurg 2018; 121: 893-900
- 25 Spering C, Sehmisch S, Lehmann W. Schockraummanagement – von der Alarmierung bis zum interdisziplinären Weiterbehandlungskonzept. OP-Journal 2020; 36: 18-29