psychoneuro 2008; 34(8): 361-366
DOI: 10.1055/s-0028-1087115
Schwerpunkt

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Psychosen beim idiopathischen Parkinson–Syndrom – Risikofaktoren für den Verlauf

Psychoses in idiopathic Parkinson's disease – Risk factors in the course of diseaseGerd A. Fuchs1
  • 1Parkinson–Klinik Wolfach(Ärztlicher Leiter: Dr. med. G. A. Fuchs)
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
28. August 2008 (online)

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Halluzinationen und Psychosen beim idiopathischen Parkinson–Syndrom haben einen wesentlichen Einfluss auf die Lebensqualität der Patienten. Sie führen zu einer seelischen Belastung der Angehörigen, begrenzen den Einsatz der Parkinson–Medikamente und gehen mit einer erhöhten Pflegeheimunterbringung und daraus folgend einer erhöhten Mortalitätsrate einher. Das Spektrum der Psychosen reicht von benignen Halluzinationen bis hin zu komplexen paranoid–halluzinatorischen Psychosen oder wahnhaft–affektiven Störungen. Die Behandlung dieser Störungen gestaltet sich oft schwierig, beinhaltet die Suche nach Auslösern wie Dehydratation, fieberhaften Infekten oder Stoffwechselstörungen und geht oft mit einer Reduktion der Parkinson–Medikation einher. Zusätzlich ist in vielen Fällen eine neuroleptische Gegensteuerung mit atypischen Neuroleptika erforderlich.

Hallucinations and psychotic symptoms are among the most disabling long–term complications in Parkinson's disease (PD). They are a major source of distress for patients and their caregivers and the most important risk factor for nursing home placement in PD. The spectrum of psychoses ranges from mild hallucinations with retained insight to severe paranoid, delusional or confusional states. Psychotic states limit the use of anti–parkinsonian medication. The management of psychosis in PD is complex and includes the control of potential triggers such as dehydration and is often accompanied by a reduction or discontinuation of anti–parkinsonian medication. Atypical neuroleptic treatment is often necessary. Clozapine is used as the preferred initial medication, as it constitutes the only drug with efficacy proven in randomized controlled trials. As a second treatment option, based on a number of open label studies, quetiapine appears to be effective and safe in the treatment of parkinsonian psychosis. Cholinesterase inhibitors may emerge as a new treatment option for psychotic parkinsonian patients.

Literatur

Korrespondenz

Dr. med. Gerd A. Fuchs

Parkinson–Klinik Wolfach

Kreuzbergstr. 12–16

77709 Wolfach

eMail: g.fuchs@parkinson-klinik.de