Psychiatr Prax 2009; 36(4): 169-174
DOI: 10.1055/s-0028-1090150
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Prävalenz und Diagnostik depressiver Störungen in der Allgemeinarztpraxis

Ein kritischer Vergleich zwischen PHQ-D und hausärztlicher EinschätzungPrevalence and Diagnosis of Depression in Primary CareA Critical Comparison between PHQ-9 and GPs' JudgementMartin  Sielk1 , 3 , Attila  Altiner1 , Birgit  Janssen2 , Nicole  Becker1 , Marieke  Pilar  de Pilars1 , Heinz-Harald  Abholz1
  • 1Abteilung für Allgemeinmedizin, Universitätsklinikum Düsseldorf
  • 2Klinik und Poliklinik für Psychiatrie u. Psychotherapie, Universitätsklinikum Düsseldorf
  • 3Emergis, Centrum voor geestelijke gezondheidszorg, Sector volwassenzorg, Kloetinge / Niederlande
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Publication Date:
07 May 2009 (online)

Zusammenfassung

Anliegen Untersuchung des Phänomens, dass offenbar viele Depressionsfälle von Hausärzten nicht erkannt werden. Methode Auswertung von 902 Patientenkontakten auf Anteil konkordanter Diagnosen zwischen Hausarzt und PHQ-D. Analyse der diagnostischen Beurteilung des Hausarztes. Ergebnisse Nach PHQ-D lag die Prävalenz der Major Depression bei 9 %. Die „Erkennensrate” der Hausärzte lag bei 45 %. Die Hausärzte sahen bei 2 / 3 der im PHQ-D positiven Patienten eine psychische Störung anderer Zuordnung. Schlussfolgerungen Hausärzte stellten eine psychiatrische Diagnose häufig nicht, obwohl sie die psychische Belastung des Patienten zu weiten Teilen erkennen.

Abstract

Objective Up to 50 % of patients suffering from major depression are not recognised by their general practitioners. On the other hand do general practitioners rate some of their patients as depressive despite the fact that psychiatric diagnostic instruments do not. In this study we wanted to not only analyse the number and proportion of concordant diagnoses between GP and an established psychiatric diagnostic instrument (PHQ-9), but also to analyse the modalities of non-concordant diagnostic classifications. Methods 34 participating GPs asked all their patients visiting them at one ordinary work-day to fill in a questionnaire that included the German version of PHQ-9. Independently GPs documented their diagnostic judgement. If they saw a mental affection, they were asked to choose between eight different affections, with depression being just one of them. Results 1 277 patients filled in the questionnaires; from these 902 questionnaires could be analysed, because a pair of GP and patient could be identified. The prevalence of major-depression in the study-population was 9 %. GPs and PHQ-9 diagnose were concordant in 45 %. However, GPs rated two thirds of patients that were classified as depressed by the PHQ-9 as psychologically affected. In these patients they also devoted more than half of the consultation time to mental problems. Conclusions GPs do often not diagnose patients as depressive even though they clearly realise their mental affection. Simple explanations like lack of time or conscious or unconscious avoidance to make a psychiatric diagnose cannot explain this phenomenon.

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1 Zur Vereinfachung der Darstellung wird lediglich die männliche Form genannt.

2 Dieses Instrument ist eines der am häufigsten angewendeten Fragebögen zum Screening und oft auch zur Diagnose depressiver Störungen. Es besitzt auch im Vergleich mit anderen Verfahren gute diagnostische Eigenschaften [18]. Es ist als Selbstbeurteilungsinstrument konstruiert und basiert auf den diagnostischen Kriterien des DSM-IV. Für die Major Depression werden bei kategorialer Auswertung eine Sensitivität von 83% und eine Spezifität von 90% angegeben [19].

Univ.-Prof. Dr. med. Heinz-Harald Abholz

Abt. für Allgemeinmedizin, Universitätsklinikum Düsseldorf

Moorenstraße 5

40225 Düsseldorf

Email: Abholz@med.uni-duesseldorf.de