Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0028-1093338
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Kritisch betrachtet: Parenterale Vitamingabe bei asymptomatischen Patienten
Critical View: Parenteral Administration of Vitamins in Asymptomatic PatientsPublication History
eingereicht: 02.09.2008
akzeptiert: 24.09.2008
Publication Date:
18 November 2008 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund und Problemstellung: Vitamine werden hierzulande in der Regel in ausreichendem Maß über pflanzliche und tierische Nahrung aufgenommen. Bei bestimmten Erkrankungen, speziellen Diäten oder Fehlernährung sowie durch die Einnahme von Antivitaminen und in der Schwangerschaft bzw. Stillzeit kann es zu leichten bis schweren Vitaminmangelerscheinungen kommen, die von unspezifischen Symptomen wie Müdigkeit und Appetitlosigkeit bis hin zu schwersten Erkrankungen wie Blutbildungsstörungen oder einer Enzephalopathie reichen können.
Methode: Eine ausführliche Literaturrecherche wurde insbesondere auf folgende Fragestellung hin durchgeführt: Hat die hochdosierte parenterale Gabe eines oder mehrerer Vitamine bei asymptoma-tischen Patienten oder solchen mit unspezifischen Allgemeinbeschwerden einen positiven Einfluss auf Morbidität oder Mortalität?
Ergebnisse: Es werden viele heterogene Therapiekonzepte angeboten, die sich bezüglich der Substanzkombination und der Applikationshäufigkeit unterscheiden. In der Mehrzahl der Fälle werden Mischpräparate aus B-Vitaminen, teilweise kombiniert mit Folsäure, Vitamin C und Mineralien angeboten, die als intramuskuläre oder intravenöse Injektion verabreicht werden. Selbst bei klassischen Indikationen für eine parenterale Vitamingabe (z. B. Vitamin B12-Mangel) zeigt die aktuelle Studien-lage, dass die orale Applikation der parenteralen nicht unterlegen ist. Es konnte keine Studie gefunden werden, die belegt, dass Patienten ohne Symptome einer Vitaminmangelerscheinung oder mit unspezifischen Allgemeinbeschwerden von einer parenteralen Vitamingabe bezüglich einer Reduktion von Morbidität oder Mortalität profitieren. In einigen hochwertigen systematischen Übersichtsarbeiten konnte gezeigt werden, dass die hochdosierte Gabe bestimmter Vitamine bei asymptomatischen Patienten keine Verbesserung der Lebensqualität bewirkt.
Schlussfolgerung: Eine parenterale Gabe von Vitaminpräparaten sollte nur bei schweren Vitaminmangelerscheinungen erfolgen, die nicht durch eine enterale Substitution behandelt werden können.
Abstract
Background and problem: In Germany, vitamins are generally contained in sufficient quantities in the crop and animal products consumed. In the case of certain diseases, special diets, malnutrition, when taking vitamin antagonists and in pregnancy, or when breast-feeding, mild to severe vitamin deficiencies are possible, taking the form of unspecific symptoms such as fatigue and lack of appetite to severe illnesses such as decreased hematopoiesis or encephalopathy.
Method: A thorough literature search was carried out, particularly with regard to the question whether in asymptomatic patients, or those with unspecific general health complaints, the parenteral application of one or several vitamins in high doses had a positive influence on morbidity or mortality.
Results: There are many heterogeneous therapy regimes are provided, making use of differing substance combinations and administration frequencies. In most cases, compound application containing B-vitamins, sometimes combined with folic acid, vitamin C and minerals are administered as intramuscular or intravenous injections. Even in classical indications for the parenteral administration of vitamins (e.g. vitamin B12 deficiency), existing studies show that oral administration is as effective as parenteral. No study could be found that supported the view that patients without vitamin deficiency symptoms, or with unspecific general health complaints, benefited from the parenteral administration of vitamins in terms of lower morbidity or mortality. Some high quality systematic reviews showed that high doses of certain vitamins led to no improvement in the quality of life of asymptomatic patients.
Conclusion: The parenteral administration of vitamin supplements should only be performed in cases of severe vitamin deficiency symptoms and in case oral administration is impossible.
Schlüsselwörter
Vitamine - parenteral - Nutzenbewertung - individuelle Gesundheitsleistung
Key words
vitamins - parenteral - critical appraisal - Medical services on individual demand (IGeL)
Literatur
-
1
Roche Lexikon Medizin, 3. Auflage . Verlag Urban & Schwarzenberg, München 1993 -
2 Ardjah H, Ledwoch J.
Vitamine – Ernährung – Prävention, 1. Auflage . LAWM-Verlag, Hannover 2001 -
3
Pschyrembel Klinisches Wörterbuch. 259. Auflage . De Gruyter Verlag, Berlin 2002 -
4 Brätter P, Heseker H, Liesen H. et al .
Mineralstoffe, Spurenelemente und Vitamine, 1. Auflage . Verlag Bertelsmann Stiftung, Gütersloh 2002 -
5 Löffler G, Petrides PE.
Biochemie und Pathobiochemie, 6. Auflage . Springer, Berlin 1998 - 6 Chen Q, Espey MG, Sun AY. et al . Pharmacologic doses of ascorbate act as a prooxidant and decrease growth of aggressive tumor xenografts in mice. Proc Natl Acad Sci USA. 2008; 105 11105-11109
- 7 Padayatty SJ, Riordan HD, Hewitt SM. et al . Intravenously administered vitamin C as cancer therapy: three cases. CMAJ. 200; 174 937-942
- 8 Yusuf S, Dagenais G, Pogue J. et al . Vitamin E supplementation and cardiovascular events in high-risk patients. The Heart Outcomes Prevention Evaluation Study Investigators. N Engl J Med. 2000; 342 154-160
- 9 Bjelakovic G, Nikolova D, Gluud LL. et al . Mortality in randomized trials of antioxidant supplements for primary and secondary prevention: systematic review and meta-analysis. JAMA. 2007; 8 842-857
- 10 Coulter ID, Hardy ML, Morton SC. et al . Antioxidants vitamin C and vitamin E for the prevention and treatment of cancer. J Gen Intern Med. 2006; 7 735-744
- 11 Bjelakovic G, Nikolova D, Gluud LL. et al . Antioxidant supplements for prevention of mortality in healthy participants and patients with various diseases. Cochrane Database Syst Rev. 2008; ((2)) CD007176
- 12 Etminan M, Gill SS, Samii A. Intake of vitamin E, vitamin C, and carotenoids and the risk of Parkinson's disease: a meta-analysis. Lancet Neurol. 2005; 6 362-365
- 13 Farinotti M, Simi S, Pietrantonj C Di. et al . Dietary interventions for multiple sclerosis. Cochrane Database Syst Rev. 2007; ((1)) CD004192
- 14 Luchsinger JA, Tang MX, Shea S. et al . Antioxidant vitamin intake and risk of Alzheimer disease. Arch Neurol. 2003; 60 203-208
- 15 Morris MC, Evans DA, Bienias JL. et al . Dietary fats and the risk of incident Alzheimer disease. Arch Neurol. 2003; 60 194-200
- 16 Boothby LA, Doering PL. Vitamin C and vitamin E for Alzheimer's disease. Ann Pharmacother. 2005; 39 2073-2080
- 17 Clarke R, Armitage J. Antioxidant vitamins and risk of cardiovascular disease. Review of large-scale randomised trials. Cardiovasc Drugs Ther. 2002; 16 411-415
- 18 Morinville V, Jeannet-Peter N, Hauser C. Anaphylaxis to parenteral thiamine (vitamin B1). Schweiz Med Wochenschr.. 1998; 128 1743-1744
- 19 Ou LS, Kuo ML, Huang JL. Anaphylaxis to riboflavin (vitamin B2). Ann Allergy Asthma Immunol. 2001; 87 430-433
- 20 Bilwani F, Adil SN, Sheikh U. et al . Anaphylactic reaction after intramuscular injection of cyanocobalamin (vitamin B12): a case report. J Pak Med Assoc. 2005; 55 217-219
-
21 Rote Liste, Kategorie 84.B.6.1., im Internet: http://www.rote-liste.de Zugriff am 6.11.2006
- 22 Jackson R, Teece S. Oral or intravenous thiamine in the emergency department. Emerg Med J. 2004; 21 501-502
- 23 Malouf R, Grimley Evans J. The effect of vitamin B6 on cognition. Cochrane Database Syst Rev. 2003; ((4)) CD004393
- 24 Doscherholmen A, Hagen PS. A dual mechanism of vitamin B12 plasma absorption. J Clin Invest. 1957; 36 1551-1557
- 25 Nyholm E. et al . Oral vitamin B12 can change our practice. Postgrad Med J. 2003; 79 ((930)) 218-220
- 26 Butler CC, Vidal-Alaball J, Cannings-John R. et al . Oral vitamin B12 versus intramuscular vitamin B12 for vitamin B12 deficiency: a systematic review of randomized controlled trials. Fam Pract. 2006; ((3)) 279-285
- 27 Nilsson M, Norberg B, Hultdin J. et al . Medical intelligence in Sweden. Vitamin B12: oral compared with parental?. Postgrad Med J. 2005; 81 191-193
- 28 Vidal-Alaball J, Butler CC, Cannings-John R. et al . Oral vitamin B12 versus intramuscular vitamin B12 for vitamin B12 deficiency. Cochrane Database Syst Rev. 2005; 1 ((3)) CD004655
- 29 Walraven C van, Austin P, Naylor CD. Vitamin B12 injections versus oral supplements. How much money could be saved by switching from injections to pills?. Can Fam Physician. 2001; 47 79-86
- 30 Malouf R, Areosa Sastre A. Vitamin B12 for cognition. Cochrane Database Syst Rev. 2003; ((3)) CD004326
-
31 Rote Liste, Kategorie 84.B.2.2., im Internet: http://www.rote-liste.de Zugriff am 6.11.2006
- 32 Naurath JJ, Joosten E, Riezler R. et al . Effects of Vitamin B12, folate, and vitamin B6 supplements in elderly people with normal serum vitamin concentrations. Lancet. 1995; 346 85-89
- 33 Tsokos M, Rabenhorst G, Wienegge C. Letale Staphylococcus aureus-Sepsis nach intramuskulärer Injektion. Rechtsmedizin. 1997; 8 28-31
- 34 Rossi L, Conen D. Die intramuskuläre Injektion – eine überholte Applikationsart. Schweiz Med Wochenschr. 1995; 125 1477-1482
- 35 Bader L, Maydl G, Gieseke K. et al . Infektionen nach Injektion und Infusion, So vermeiden Sie Hygienefehler. MMW-Fortschr Med. 2005; 147 48-52
- 36 Tsokos M, Püschel K. Iatrogenic Staphylococcus aureus septicaemia following intravenous and intramuscular injections: clinical course and pathomorphological findings. Int J Legal Med. 1999; 112 303-308
- 37 Greenblatt DJ, Allen MD. Intramuscular injection-site complications. JAMA. 1978; 240 542-544
Korrespondenzadresse
Dr. R. Strametz
Institut für Allgemeinmedizin
Goethe-Universität
Frankfurt am Main
Email: reinhard.strametz@ebmfrankfurt.de