Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0028-1109741
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Evaluation of a Liquid Embolization Agent (Onyx) for Transcatheter Embolization for Renal Vascular Lesions
Endovaskuläre Behandlung akuter Nierenblutungen mit einem neuen Flüssigembolisat (Onyx): erste klinische ErgebnissePublication History
received: 29.10.2008
accepted: 9.8.2009
Publication Date:
24 September 2009 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Evaluation des Behandlungsablaufs und -erfolgs bei endovaskulärer Therapie der akuten Nierenblutung mit dem Flüssigembolisat (Onyx) sowie Coils. Material und Methoden: Von 2004 – 2008 wurden 9 Patienten bei akuter renaler Blutung endovaskulär behandelt. Als Blutungsursachen lagen 4 AV-Fisteln, ein Pseudoaneurysma, eine Gefäßverletzung nach Punktion sowie diffuse Parenchymblutungen nach septischer Embolie und Polytrauma vor. Die Embolisation erfolgte über einen DMSO(Dimethylsulfoxid)-kompatiblen Mikrokatheter. Onyx wurde in Konzentrationen von 20 bzw. 34 % injiziert. Der technische und klinische Erfolg der Embolisation, die Interventionszeit und auftretende Komplikationen wurden dokumentiert. Ergebnisse: Die technische und klinische Erfolgsrate betrug 100 % (9 / 9), wobei ein Patienten bei neuerlicher Blutung nach akzidenteller Verletzung mit einem Drainagekatheter erneut behandelt werden musste. Bei 4 Patienten kam es aufgrund der Embolisation zu keinerlei, bei weiteren 4 Patienten zu minimalen bzw. moderaten Parenchymverlust. Bei einem der Patienten mit diffuser Blutung aus multiplen Aneurysmen wurde die Nierenarterie vollständig embolisiert. Die durchschnittliche Untersuchungszeit nach Platzierung des Mikrokatheters betrug 16,17 min für die alleinige Flüssigembolisation bzw. 60 min für die Kombination Coils/Onyx. Über einen Nachbeobachtungszeitraum von durchschnittlich 21 Monaten wurde keine weitere Blutung oder AV-Fistel beobachtet. Schlussfolgerung: Onyx ist ein effektives Embolisationsmaterial für die Behandlung der akuten Nierenblutung. Allein oder kombiniert mit Coils ermöglicht es eine sichere und einfach durchzuführende Behandlung in kurzer Interventionszeit.
Abstract
Purpose: To evaluate the therapeutic outcome after endovascular treatment of renal vascular lesions using the liquid embolization agent, Onyx. Materials and Methods: Between 2004 and 2008 nine patients with renal vascular lesions were treated with transcatheter arterial embolization using Onyx. The renal vascular lesions consisted of 4 AV-fistulas, a pseudoaneurysm, bleeding from a single subsegmental artery, diffuse parenchymal bleeding after trauma, septic embolizations and multiple aneurysms in endocarditis. All patients underwent selective angiography of the renal artery. A dimethyl sulfoxide (DMSO)-compatible microcatheter was used and Onyx was injected. The technical and clinical success rate, examination time and procedure-related complications were documented. Results: The overall technical and clinical success rate was 100 %. One patient had to be treated twice due to recurrent bleeding after an accidental puncture with a drainage catheter. No loss of viable renal tissue occurred in 4 cases. In 4 patients mild to moderate parenchyma loss was noted. In one patient having diffuse renal bleeding, occlusion of the main renal artery was performed. No procedure-related complications were noted. The mean examination time was 16.17 min when treating with Onyx alone and 60 min when using a combination of Onyx and coils. Within an average follow-up period of 21 months, no recurrent renal bleeding or recurrent AV-fistulas occurred. Conclusion: Onyx is an effective embolization agent for the treatment of renal vascular lesions. It allows controlled and quick application with low complication rates and a short examination time as a standalone agent or in combination with coils.
Key words
renal bleeding - aneurysm - renal fistula - liquid embolization - Onyx
References
- 1 Lenderink T, Boersma E, Ruzyllo W. et al . Bleeding events with abciximab in acute coronary syndromes without early revascularization: An analysis of GUSTO IV-ACS. Am Heart J. 2004; 147 865-873
- 2 Tan W A, Chough S, Saito J. et al . Covered stent for renal artery aneurysm. Catheter Cardiovasc Interv. 2001; 52 106-109
- 3 Tham G, Ekelund L, Herrlin K. et al . Renal artery aneurysms. Natural history and prognosis. Annals of surgery. 1983; 197 348-352
- 4 Centenera L V, Hirsch J A, Choi I S. et al . Wide-necked saccular renal artery aneurysm: endovascular embolization with the Guglielmi detachable coil and temporary balloon occlusion of the aneurysm neck. J Vasc Interv Radiol. 1998; 9 513-516
- 5 Rundback J H, Rizvi A, Rozenblit G N. et al . Percutaneous stent-graft management of renal artery aneurysms. J Vasc Interv Radiol. 2000; 11 1189-1193
- 6 Yamamoto N, Ishihara S, Yoshimura S. et al . Endovascular embolization of a renal artery aneurysm using interlocking detachable coils. Scand J Urol Nephrol. 1998; 32 143-145
- 7 Cekirge H S, Saatci I, Ozturk M H. et al . Late angiographic and clinical follow-up results of 100 consecutive aneurysms treated with Onyx reconstruction: largest single-center experience. Neuroradiology. 2006; 48 113-126
- 8 Panagiotopoulos V, Moller-Hartmann W, Asgari S. et al . Onyx embolization as a first line treatment for intracranial dural arteriovenous fistulas with cortical venous reflux. Röntgenstr Fortschr. 2009; 181 129-138
- 9 Chatziioannou A, Brountzos E, Primetis E. et al . Effects of superselective embolization for renal vascular injuries on renal parenchyma and function. Eur J Vasc Endovasc Surg. 2004; 28 201-206
- 10 Chatziioannou A, Mourikis D, Kalaboukas K. et al . Endovascular treatment of renal arteriovenous malformations. Urologia internationalis. 2005; 74 89-91
- 11 Jahan R, Murayama Y, Gobin Y P. et al . Embolization of arteriovenous malformations with Onyx: clinicopathological experience in 23 patients. Neurosurgery. 2001; 48 984-995; discussion 995 – 987
- 12 Martin M L, Dolmatch B L, Fry P D. et al . Treatment of type II endoleaks with Onyx. J Vasc Interv Radiol. 2001; 12 629-632
- 13 Vanninen R L, Manninen I. Onyx, a new liquid embolic material for peripheral interventions: preliminary experience in aneurysm, pseudoaneurysm, and pulmonary arteriovenous malformation embolization. Cardiovascular and interventional radiology. 2007; 30 196-200
- 14 Rautio R, Haapanen A. Transcatheter embolization of a renal artery aneurysm using ethylene vinyl alcohol copolymer. Cardiovascular and interventional radiology. 2007; 30 300-303
- 15 Murayama Y, Vinuela F, Tateshima S. et al . Endovascular treatment of experimental aneurysms by use of a combination of liquid embolic agents and protective devices. AJNR. 2000; 21 1726-1735
- 16 Cantasdemir M, Kantarci F, Islak C. et al . Transcatheter coil embolization of an intercostal artery to pulmonary artery fistula. Eur Radiol. 2002; 12 454-457
- 17 Dinkel H P, Danuser H, Triller J. Blunt renal trauma: minimally invasive management with microcatheter embolization experience in nine patients. Radiology. 2002; 223 723-730
- 18 Dorffner R, Thurnher S, Prokesch R. et al . Embolization of iatrogenic vascular injuries of renal transplants: immediate and follow-up results. Cardiovascular and interventional radiology. 1998; 21 129-134
- 19 Perini S, Gordon R L, LaBerge J M. et al . Transcatheter embolization of biopsy-related vascular injury in the transplant kidney: immediate and long-term outcome. J Vasc Interv Radiol. 1998; 9 1011-1019
Dr. Janine Rennert
Institut für Radiologie, Klinikum der Universität Regensburg
Franz-Josef-Strauss-Allee 11
93053 Regensburg
Phone: ++ 49/9 41/9 44 74 01
Fax: ++ 49/9 41/9 44 74 02
Email: jarennert@yahoo.de