Ultraschall Med 2010; 31(4): 394-400
DOI: 10.1055/s-0028-1109809
Originalarbeiten/Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Real-Time Sonoelastography: Findings in Patients with Symptomatic Achilles Tendons and Comparison to Healthy Volunteers

Echtzeit-Sonoelastografie: Vergleich zwischen Patienten mit symptomatischen Achillessehnen und NormalprobandenT. De Zordo1 , R. Chhem2 , V. Smekal3 , G. Feuchtner1 , M. Reindl2 , C. Fink3 , R. Faschingbauer1 , W. Jaschke1 , A. S. Klauser1
  • 1Universitätsklinik für Radiodiagnostik, Medizinische Universität Innsbruck
  • 2Department of Diagnostic Radiology, London Health Sciences Centre – University Hospital
  • 3Universitätsklinik für Unfallchirurgie, Medizinische Universität Innsbruck
  • 4Universitätsklinik für Neurologie, Medizinische Universität Innsbruck
Further Information

Publication History

received: 2.9.2008

accepted: 25.8.2009

Publication Date:
27 November 2009 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Eine neue Ultraschalltechnik, die Echtzeit-Sonoelastografie (SE), ermöglicht die Messung von Gewebeelastizität und hat bereits gute Ergebnisse in der Diagnostik von Tumoren der Brust, Prostata und Schilddrüse erbracht. In dieser Studie wurde die Wertigkeit der SE in Achillessehnen im Vergleich zur klinischen Untersuchung und zum konventionellen B-Bild-Ultraschall (US) untersucht. Material und Methoden: Achillessehnen von 25 konsekutiven Patienten mit chronischer Achillestendinopathie und 25 Normalprobanden wurden mittels klinischer Diagnose, US und SE untersucht. Ergebnisse: Achillessehnen von Normalprobanden zeigten eine deutlich härtere Struktur (93 % hart), wobei Patienten vermehrt ausgeprägt weiche Areale aufwiesen (57 %). SE entdeckte eine häufigere Mitbeteiligung des mittleren Sehnendrittels (80 %) und des distalen Drittels (64 %) im Vergleich zum proximalen Drittel (28 %). Mit der klinischen Diagnose als Referenzstandard konnte eine mittlere Sensitivität von 94 %, eine Spezifität von 99 % und eine Genauigkeit von 97 % gefunden werden. Die Korrelation zum US betrug 0,89. Diskret weichere Achillessehnenareale wurden in 7 % von Normalprobanden und in 11 % von Patienten gefunden. Schlussfolgerung: Unsere Resultate haben gezeigt, dass deutliche Elastizitätsveränderungen mit der klinischen Untersuchung und der US-Diagnose vergleichbar sind. Ein diskretes Aufweichen der Sehne könnte allerdings mit ganz frühen Veränderungen im Rahmen einer Achillessehnen-Tendinopathie einhergehen; dies sollte aber in Follow-up-Studien noch untersucht werden.

Abstract

Purpose: Real-time sonoelastography (SE), a newly introduced ultrasound technique, has already shown conclusive results in breast, prostate, and thyroid tumor diagnostics. This study investigated the performance of SE for the differentiation of Achilles tendon alterations of tendinopathy compared to clinical examination and conventional ultrasound (US). Materials and Methods: Achilles tendons in 25 consecutive patients with chronic Achilles tendinopathy and 25 healthy volunteers were examined clinically by US and by SE. Results: In the healthy volunteers, SE showed the tendon to be hard (93 %), while distinct softening was found in 57 % of the patients. SE showed more frequent involvement of the distal (64 %) and middle third (80 %) than the proximal third (28 %) of the Achilles tendon. Using SE a mean sensitivity of 94 %, specificity of 99 %, and accuracy of 97 % were found when clinical examination was used as the reference standard. The correlation to US was 0.89. Mild softening was found in 7 % of the healthy volunteers and in 11 % of the patients. Conclusion: Our results emphasize that only distinct softening of Achilles tendons is comparable to clinical examination and US findings. However, mild softening might be explained by very early changes in tissue elasticity in the case of Achilles tendinopathy, which should be assessed in follow-up studies.

References

  • 1 Kannus P. Etiology and pathophysiology of chronic tendon disorders in sports.  Scand J Med Sci Sports. 1997;  7 78-85
  • 2 Jozsa L, Balint B J, Reffy A. et al . Hypoxic alterations of tenocytes in degenerative tendinopathy.  Arch Orthop Trauma Surg. 1982;  99 243-246
  • 3 Kannus P, Jozsa L. Histopathological changes preceding spontaneous rupture of a tendon. A controlled study of 891 patients.  J Bone Joint Surg Am. 1991;  73 1507-1525
  • 4 Schweitzer M E, Karasick D. MR imaging of disorders of the Achilles tendon.  Am J Roentgenol. 2000;  175 613-625
  • 5 Merk H. High-resolution real-time sonography in the diagnosis of Achilles tendon diseases.  Ultraschall in Med. 1989;  10 192-197
  • 6 Kainberger F, Nehrer S, Breitenseher M. et al . Ultrasound morphology of the Achilles tendon and differential diagnosis.  Ultraschall in Med. 1996;  17 212-217
  • 7 Nallamshetty L, Nazarian L N, Schweitzer M E. et al . Evaluation of posterior tibial pathology: comparison of sonography and MR imaging.  Skeletal Radiol. 2005;  34 375-380
  • 8 Varghese T, Ophir J, Konofagou E. et al . Tradeoffs in elastographic imaging.  Ultrason Imaging. 2001;  23 216-248
  • 9 Ophir J, Cespedes I, Ponnekanti H. et al . Elastography: a quantitative method for imaging the elasticity of biological tissues.  Ultrason Imaging. 1991;  13 111-134
  • 10 Pesavento A, Perrey C, Krueger M. et al . A time efficient and accurate strain estimation concept for ultrasonic elastography using iterative phase zero estimation.  IEEE Trans on Ultrason, Ferroelectr & Freq Contr. 1999;  46 1057-1067
  • 11 Itoh A, Ueno E, Tohno E. et al . Breast disease: clinical application of US elastography for diagnosis.  Radiology. 2006;  239 341-350
  • 12 Frey H. Realtime elastography. A new ultrasound procedure for the reconstruction of tissue elasticity.  Radiologe. 2003;  43 850-855
  • 13 Rubaltelli L, Corradin S, Dorigo A. et al . Differential Diagnosis of Benign and Malignant Thyroid Nodules at Elastosonography.  Ultraschall in Med. 2008;  DOI: 10.1055 /s-2008-1027 442
  • 14 Pallwein L, Mitterberger M, Struve P. et al . Comparison of sonoelastography guided biopsy with systematic biopsy: impact on prostate cancer detection.  Eur Radiol. 2007;  17 2278-2285
  • 15 Lyshchik A, Higashi T, Asato R. et al . Cervical Lymph Node Metastases: Diagnosis at Sonoelastography-Initial Experience.  Radiology. 2007;  243 258-267
  • 16 Friedrich-Rust M, Ong M F, Herrmann E. et al . Real-time elastography for noninvasive assessment of liver fibrosis in chronic viral hepatitis.  Am J Roentgenol. 2007;  188 758-764
  • 17 De Zordo T, Fink C, Feuchtner G M. et al . Real-Time Sonoelastography Findings in Healthy Achilles Tendons.  Am J Roentgenol. 2009;  193 W134-W138
  • 18 Archambault J M, Wiley J P, Bray R C. et al . Can sonography predict the outcome in patients with achillodynia?.  J Clin Ultrasound. 1998;  26 335-339
  • 19 Karjalainen P T, Soila K, Aronen H J. et al . MR imaging of overuse injuries of the Achilles tendon.  Am J Roentgenol. 2000;  175 251-260
  • 20 Sadro C, Dalinka M. Magnetic resonance imaging of the tendons of the ankle and foot.  UPOJ. 2000;  13 1-19
  • 21 Kalebo P, Allenmark C, Peterson L. et al . Diagnostic value of ultrasonography in partial ruptures of the Achilles tendon.  Am J Sports Med. 1992;  20 378-381
  • 22 Shalabi A. Magnetic resonance imaging in chronic Achilles tendinopathy.  Acta Radiol Suppl. 2004;  15 116-117
  • 23 Khan K M, Forster B B, Robinson J. et al . Are ultrasound and magnetic resonance imaging of value in assessment of Achilles tendon disorders? A two year prospective study.  Br J Sports Med. 2003;  37 149-153
  • 24 Paavola M, Paakkala T, Kannus P. et al . Ultrasonography in the differential diagnosis of Achilles tendon injuries and related disorders. A comparison between pre-operative ultrasonography and surgical findings.  Acta Radiol. 1998;  39 612-619
  • 25 Kayser R, Mahlfeld K, Heyde C E. Partial rupture of the proximal Achilles tendon: a differential diagnostic problem in ultrasound imaging.  Br J Sports Med. 2005;  39 838-842
  • 26 Haims A H, Schweitzer M E, Patel R S. et al . MR imaging of the Achilles tendon: overlap of findings in symptomatic and asymptomatic individuals.  Skeletal Radiol. 2000;  29 640-645
  • 27 Glazebrook M A, Wright J R, Langman Jr M. et al . Histological analysis of achilles tendons in an overuse rat model.  Orthop Res. 2008;  26 840-846
  • 28 Jarvinen T A, Kannus P, Paavola M. et al . Achilles tendon injuries.  Curr Opin Rheumatol. 2001;  13 150-155
  • 29 Gibbon W W, Cooper J R, Radcliffe G S. Distribution of sonographically detected tendon abnormalities in patients with a clinical diagnosis of chronic achilles tendinosis.  J Clin Ultrasound. 2000;  28 61-66
  • 30 Fredberg U, Bolvig L. Significance of ultrasonographically detected asymptomatic tendinosis in the patellar and achilles tendons of elite soccer players: a longitudinal study.  Am J Sports Med. 2002;  30 488-491

Univ. Doz. Dr. Andrea S. Klauser

Universitätsklinik für Radiodiagnostik, Medizinische Universität Innsbruck

Anichstraße 35

6020 Innsbruck

Österreich

Phone: ++ 43/5 12/50 42 70 88

Fax: ++ 43/5 12/50 42 70 06

Email: Tobias.De-Zordo@i-med.ac.at