RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-0029-1214405
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
The Influence of Smoking during Pregnancy on Fetal Growth
Considering Daily Cigarette Consumption and the SGA Rate According to Length of GestationEinfluss des Rauchens während der Schwangerschaft auf das fetale WachstumUnter besonderer Berücksichtigung des täglichen Zigarettenkonsums und der SGA-Rate in Abhängigkeit von der SchwangerschaftsdauerPublikationsverlauf
received 21.11.2008
accepted after revision 18.12.2008
Publikationsdatum:
23. Oktober 2009 (online)
Abstract
Background: Smoking is the most important risk factor for adverse pregnancy outcomes in industrialized nations and is associated with, amongst other adverse effects, a higher rate of small-for-gestational-age (SGA) neonates. The rate of SGA neonates born before 32 weeks and its association with smoking have so far not been the focus of attention.
Material and Methods: Using data of 643 288 primiparous women from the German perinatal statistics of 1995–2000, we aimed to investigate this relationship. We also analyzed our data according to daily cigarette consumption.
Results: We found that smoking during pregnancy was strongly associated with lower birth weight and higher SGA rates. This effect was especially pronounced in women ≥31 years. There was clear dose dependence with regard to daily cigarette consumption. An increase in SGA rates in smokers versus non-smokers can already be seen for very early preterm deliveries (31 weeks of gestation or less).
Conclusions: Our results allow the definition of groups of women who are at higher risk of SGA births. We show that especially older primiparous women (aged ≥31 years) who smoke >10 cigarettes a day are at increased risk of experiencing fetal growth restriction.
Zusammenfassung
Hintergrund und Fragestellung: Das Rauchen ist der wichtigste Risikofaktor für einen ungünstigen Schwangerschaftsverlauf in westlichen Industrienationen und wird unter anderem mit einer erhöhten Rate von Small-for-gestational-age-Neugeborenen (SGA-Neugeborenen) in Verbindung gebracht. Die Rate von SGA-Neugeborenen (≤31 Wochen) im Zusammenhang mit mütterlichem Zigarettenkonsum in der Schwangerschaft wurde noch nicht ausreichend untersucht.
Material und Methodik: Aufgrund der Daten von 643 288 Erstgebärenden, die der deutschen Perinatalstatistik der Jahre 1995–2000 entstammen, haben wir diesen Zusammenhang untersucht. Auch der tägliche Zigarettenkonsum wurde bei unserer Analyse berücksichtigt.
Ergebnisse: Wir fanden einen deutlichen Zusammenhang zwischen dem Rauchen während der Schwangerschaft und geringem Geburtsgewicht sowie erhöhten SGA-Raten. Dieser Effekt war besonders bei Frauen ≥31 Jahren ausgeprägt. Ein Einfluss der Anzahl der täglich gerauchten Zigaretten konnte ebenfalls gezeigt werden. Eine Erhöhung der SGA-Rate bei Raucherinnen ist schon bei frühen Frühgeburten (31 Schwangerschaftswochen oder weniger) offensichtlich.
Schlussfolgerungen: Unsere Ergebnisse verweisen auf einen direkten Zusammenhang zwischen mütterlichen Zigarettenkonsum und einem erhöhten SGA-Risiko in frühen Schwangerschaftswochen. Besonders ältere Erstgebärende (≥31 Jahre), die >10 Zigaretten täglich rauchen, haben ein höheres Risiko einer fetalen Wachstumsretardierung.
Key words
birth weight - maternal age - perinatal statistics - SGA neonates - smoking during pregnancy
Schlüsselwörter
Geburtsgewicht - mütterliches Alter - Perinatalstatistik - SGA-Neugeborene - Rauchen in der Schwangerschaft
References
- 1 Aagaard-Tillery KM, Porter TF, Lane RH. et al . In utero tobacco exposure is associated with modified effects of maternal factors on fetal growth. Am J Obstet Gynecol. 2008; 198 e1-6
- 2 Bosley AR, Sibert JR, Newcombe RG. Effects of maternal smoking on fetal growth and nutrition. Arch Dis Child. 1981; 56 727-729
- 3 Briese V, Bolz M, Janzyk D. et al . Rauchen in der Schwangerschaft. Hautnah Gynäkologie+Geburtshilfe. 1997; 1 11-15
- 4 Dallongeville J, Marecaux N, Fruchart JC. et al . Cigarette smoking is associated with unhealthy patterns of nutrient intake: a meta-analysis. J Nutr. 1998; 128 1450-1457
- 5 Dejmek J, Solansky I, Podrazilova K. et al . The Exposure of Nonsmoking and Smoking Mothers to Environmental Tobacco Smoke during Different Gestational Phases and Fetal Growth. Environ Health Perspect. 2002; 110 601-606
- 6 Delpisheh A, Attia E, Drammond S. et al . Adolescent smoking in pregnancy and birth outcomes. Eur J Publ Health. 2005; 16 168-172
- 7 Fourn L, Ducic S, Seguin L. Smoking and intrauterine growth retardation in Republic of Benin. J Epidemiol Comm Health. 1999; 53 432-433
- 8 Fox SH, Koepsell TD, Daling JR. Birth weight and smoking during pregnancy – effect modification by maternal age. Am J Epidemiol. 1994; 139 1008-1015
-
9 Haglund M. Smoke-free pregnancy and early childhood – a nation wide intervention programme in Sweden (Part I). In: Lang und Greiser, (eds).
European Symposium on Smoking and Pregnancy, Mai 1998, Bremen, Germany – Proceedings . Bremen Institute for Prevention Research and Social Medicine (BIPS): Bremen 1999: 93-102 - 10 Horta BL, Victora CG, Menezes AM. et al . Low birthweight, preterm births and intra-uterine growth retardation in relation to maternal smoking. Paediatr Perinat Epidemiol. 1997; 11 140-151
- 11 Jaddoe VW, Troe EJ, Hofman A. et al . Active and passive maternal smoking during pregnancy and the risks of low birthweight and preterm birth: the Generation R Study. Paediatr Perinat Epidemiol. 2008; 22 162-171
- 12 Kukla L, Hruba D, Tyrlik M. European Longitudinal Study of the Pregnancy and Childhood. Smoking and damages of the reproduction: evidence of ELSPAC. Cent Eur J Public Health. 2001; 9 59-63
- 13 Röske K, Lingnau ML, Hannöver W. et al . Prävalenz des Rauchens vor und während der Schwangerschaft-populationsbasierte Daten. Dtsch Med Wochenschr. 2008; 133 764-768
- 14 Straube S, Voigt M, Briese V. et al . Weight gain in pregnancy according to maternal height and weight. J Perinat Med. 2008; 36 405-412
- 15 Voigt M, Hesse V, Wermke K. et al . Rauchen in der Schwangerschaft – Risikofaktor für das Wachstum des Feten. Kinderärztliche Praxis – Soziale Pädiatrie und Jugendmedizin. Sonderheft Wachstumsstörung. 2001; 26-29
- 16 Voigt M, Fusch C, Olbertz D. et al . 10 Mitteilung: Zum Anstieg der SGA-Neugeborenenrate durch das Rauchen der Mütter in der Schwangerschaft und Risikostruktur von „starken Raucherinnen”. Geburtsh Frauenheilk. 2006; 66 270-276
- 17 Ward C, Lewis S, Coleman T. Prevalence of maternal smoking and environmental tobacco smoke expo-sure during pregnancy and impact on birth weight: retrospective study using Millennium Cohort. BMC Public Health. 2007; 7 81-87
-
18
World Health Organization (WHO)
.
World No-Tobacco-Day 1999 . Geneva 1999
Correspondence
PD Dr. Dr. rer. med. habil. M. Voigt
Institute for Perinatal Auxology
Südring 76
D-18059 Rostock
Toronto
Canada
eMail: manfred.voigt@kliniksued-rostock.de