Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0029-1220366
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Steroid-responsive, nicht paraneoplastische nekrotisierende Myopathie
Steroid-Responsive, Non-Paraneoplastic Necrotising MyopathyPublication History
Publication Date:
29 June 2009 (online)

Zusammenfassung
Nekrotisierende Myopathien können exogen-toxisch, paraneoplastisch oder im Zusammenhang mit systemischen entzündlichen Erkrankungen auftreten. In seltenen Fällen wird die Erkrankung auch eigenständig ohne eine derartige auslösende Ursache beobachtet. Vorgestellt wird ein Patient mit einer myopathologisch gesicherten, nekrotisierenden Myopathie ohne zugrunde liegende andere Erkrankung oder Medikamenteneinnahme. Sowohl der klinische Verlauf als auch laborchemische Parameter zeigten eine deutliche Besserung unter Kortikosteroidtherapie mit einer Neigung zur Verschlechterung bei Reduktion der Steroide trotz kontinuierlicher Therapie mit Azathioprin. Inwieweit diese Erkrankung eine eigenständige Entität im Spektrum entzündlicher Muskelerkrankungen darstellt, wird diskutiert.
Abstract
Necrotising myopathies are usually caused by toxic agents (drugs), paraneoplastic lesions or in association with systemic inflammatory diseases or infections. In some cases, no underlying disease can be found. Here, we report on a patient with necrotising myopathy without any exogeneous-toxic cause or underlying disease. The clinical course and laboratory features correlated with a continuous steroid treatment with relapses after reduction of the steroids despite continuing azathioprin treatment. Whether or not this necrotising myopathy is a distinct clinical entity within the group of inflammatory muscle diseases is discussed.
Schlüsselwörter
nekrotisierende Myopathie - Autoantikörper - Myositis - paraneoplastisch
Keywords
necrotising myopathy - autoantibodies - myositis - paraneoplastic lesion
Literatur
- 1 Blaes F, Stoll G, Sommer N. et al . Paraneoplastische neuromuskuläre Erkrankungen. Nervenarzt. 2005; 24 408-416
- 2 Sarui H, Maruyama T, Ito I. et al . Necrotising myositis in Behçet's disease: characteristic features on magnetic resonance imaging and a review of the literature. Annals of the rheumatic diseases. 2002; 61 751-752
- 3 Satoh J, Eguchi Y, Narukiyo T. et al . Necrotizing myopathy in a patient with chronic hepatitis C virus infection: a case report and a review of the literature. Internal medicine (Tokyo, Japan). 2000; 39 176-181
- 4 Needham M, Fabian V, Knezevic W. et al . Progressive myopathy with up-regulation of MHC-I associated with statin therapy. Neuromuscul Disord. 2007; 17 194-200
- 5 Levin M I, Mozaffar T, Al-Lozi M T. et al . Paraneoplastic necrotizing myopathy: clinical and pathological features. Neurology. 1998; 50 764-767
- 6 De Bleecker J, Vervaet V, Van den Bergh P. Necrotizing myopathy with microvascular deposition of the complement membrane attack complex. Clinical neuropathology. 2004; 23 76-79
- 7 Finsterer J. Fibrate and statine myopathy. Nervenarzt. 2003; 74 115-122
- 8 Huynh T, Cordato D, Yang F. et al . HMG CoA reductase-inhibitor-related myopathy and the influence of drug interactions. Internal medicine journal. 2002; 32 486-490
- 9 van der Meulen M F, Bronner I M, Hoogendijk J E. et al . Polymyositis: an overdiagnosed entity. Neurology. 2003; 61 316-321
- 10 Shelton G D, Calcutt N A, Garrett R S. et al . Necrotizing myopathy induced by overexpression of interferon-gamma in transgenic mice. Muscle & nerve. 1999; 22 156-165
1 Gefördert durch den Nachlass bzw. die Angehörigen von Frau Margarete Schalk.
PD Dr. F. Blaes
Neurologische Klinik, Justus-Liebig-Universität
Am Steg 14
35385 Gießen
Email: franz.blaes@neuro.med.uni-giessen.de