Aktuelle Neurologie 2010; 37(2): 83-85
DOI: 10.1055/s-0029-1223467
Aktueller Fall

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Prolongierte Hypoglykämie nach Basilarisspitzenembolie: Seltene neuroendokrine Störung als Folge eines bilateralen hypothalamischen Infarkts

Prolonged Hypoglycaemia Following Top of the Basilar Syndrome: Rare Neuroendocrine Complication Caused by Bilateral Hypothalamic InfarctionH.  Kazarians1 , U.  Lange2 , J.  Schönwälder3 , C.  Arning1
  • 1Neurologische Abteilung Asklepios Klinik Wandsbek, Hamburg
  • 2Medizinische Abteilung Asklepios Klinik Wandsbek, Hamburg
  • 3Radiologie Asklepios Klinik Wandsbek, Hamburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 January 2010 (online)

Zusammenfassung

Beidseitige embolische Infarzierungen des Thalamus sind eine seltene Schlaganfallmanifestation. Kommt es aufgrund der gemeinsamen Gefäßversorgung der paramedianen Anteile zusätzlich zu einer bilateralen Ischämie von ventromedialen hypothalamischen Arealen, so kann sich als ein seltenes, klinisch aber relevantes Symptom komplizierend eine zentrale, neuroendokrine Störung des Glukosestoffwechsels mit prolongierten Hypoglykämien zeigen. Pathophysiologisch liegt ein Ausfall der Rezeptoren für den Corticotropin-Releasing-Faktor im ventromedialen Hypothalamus zugrunde, die normalerweise die hypoglykämieinduzierte hormonale Gegenregulation vermitteln. Wir beschreiben den Fall einer Patientin, bei der sich eine beidseits thalamische und hypothalamische Infarzierung unter anderem mit einer differenzialdiagnostisch nicht anders erklärbaren lang anhaltende Hypoglykämie manifestierte.

Abstract

Bilateral embolic infarction of the thalamus is an uncommon manifestation of stroke. If ventromedial hypothalamic areas are affected additionally due to their common arterial supply, a long-lasting tendency to hypoglycaemia may occur as a rare but relevant complication. Because corticotropin-releasing factor receptors within the ventromedial hypothalamus regulate the hypoglycaemia-induced hormonal counterregulation, ischaemic damage to these areas also impairs the neuroendocrine response to hypoglycaemia. The following case report demonstrates a patient with a cardioembolic bilateral thalamic and hypothalamic infarction, which became evident by this uncommon clinical feature. Any other reasons for the complicating long-lasting tendency to hypoglycaemia seen in our case could be excluded.

Literatur

  • 1 Kumral E, Evyapan D, Balkir K. et al . Bilateral thalamic infarction.  Acta Neurol Scand. 2001;  103 35-42
  • 2 Büttner T H, Schilling G, Hornig C R. et al . Thalamusinfarkte – Klinik, neuropsychologische Befunde, Prognose.  Fortschr Neurol Psychiat. 1991;  59 479-487
  • 3 Berlit P. Ein Fall von plötzlichem Stupor. Aus den Fehlern anderer lernen ….  Akt Neurol. 2004;  31 135-137
  • 4 Hussain M A. Sensing hypoglycemia: The ventromedial hypothalamus.  Eur J Endocrinol. 1997;  137 18-19
  • 5 Cavanna E C, Bertero L, Cavanna S. Persistent akintic mutism after bilateral paramedian thalamic infarction.  J Neuropsychiatry Clin Neurosci. 2009;  21 351
  • 6 Ghika-Schmid F, Bogousslavsky J. The acute behavioural syndrome of anterior thalamic infarction: a prospective study of 12 cases.  Ann Neurol. 2000;  48 220-227
  • 7 Tatemichi T K, Steinke W, Duncan C. et al . Paramedian thalamopenducular infarction: clinical syndromes and magnetic resonance imaging.  Ann Neurol. 1992;  32 162-171
  • 8 Cryer P, Axelrod L, Grossman A B. et al . Evaluation and management of adult hypoglycemic disorders: an endocrine society clinical practice guideline.  Clin Endocrinol Metab. 1995;  94 709-728
  • 9 Fujioka M, Okuchi K, Hiramatsu K I. et al . Specific changes in human brain after hypoglycemic injury.  Stroke. 1997;  28 584-587
  • 10 Borg P, During M J, Sherwin R S. et al . Ventromedial hypothalamic lesions in rats suppress counterregulatory responses to hypoglycaemia.  J Clin Invest. 1994;  93 1677-1682
  • 11 Levin B E, Becker T C, Jun-Ichi E. et al . Ventromedial hypothalamic glucokinase is an important mediator of the counterregulatory response to insulin-induced hypoglykemia.  Diabetes. 2008;  57 1371-1379
  • 12 McCrimmon R J, Song Z, Cheng H. et al . Corticotropin-releasing factor receptors in the ventromedial hypothalamus regulate hypoglykemia-induced hormonal counterregulation.  J Clin Invest. 2006;  116 1723-1730
  • 13 Capes S E, Hunt D, Malmberg K. et al . Stress hyperglycemia and prognosis of stroke in nondiabetic and diabetic patients: A systematic overview.  Stroke. 2001;  32 2426-2432
  • 14 Caplan R. „Top-of-the basilar” syndrome.  Neurology. 1980;  30 72
  • 15 Mori F, Nishie M, Houzen H. et al . Hypoglycemic encephalopathy with extensive lesions in the white matter.  Neuropathology. 2006;  26 147-152

Dr. Haiko Kazarians

Neurologische Abteilung, Asklepios Klinik Wandsbek

Alphonsstr. 14

22043 Hamburg

Email: h.kazarians@asklepios.com

    >