Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0029-1224672
© Georg Thieme Verlag Stuttgart ˙ New York
ELITE: Ein neues hochimmersives Operationsphantom für NOTES
ELITE: A New Highly Immersive Surgical Phantom for NOTESPublication History
Publication Date:
04 January 2010 (online)

Zusammenfassung
Die Evaluierung von NOTES-Systemen und -Verfahren, wie auch die Ausbildung, erfolgt heute überwiegend am Tierpräparat oder am lebenden Tier. Das ist jedoch nicht immer ethisch hinnehmbar. ELITE (endoskopisch-laparoskopisch interdisziplinäre Trainingseinheit) ist ein neues vollsynthetisches Ex-vivo-Trainingsmodell, mit dem „NOTES“-Eingriffe wie die Cholezystektomie, Darmsegmentresektionen oder die Appendektomie simuliert werden können. Das Trainingssystem wurde bereits bei vielen medizinischen Workshops vorgestellt und bezüglich der Ausbildung und des Trainings von NOTES-Techniken erfolgreich evaluiert. ELITE ist ein geeignetes Hilfsmittel um NOTES-Techniken zu üben, bevor sie in einem weiteren Schritt am Tier trainiert werden können.
Abstract
Today the evaluations of NOTES systems and techniques, furthermore the training, are performed on animals. This is, however, ethically not always maintainable. ELITE (endoscopic-laparoscopic interdisciplinary training entity) is a new full-synthetic ex-vivo surgical training model that allows simulating “NOTES”-interventions like cholecystectomy, colonic-resection or appendectomy. The training entity was already successfully demonstrated on many medical workshops in education and the training of NOTES techniques. ELITE is a useful tool to train NOTES techniques before the implementation of the new techniques into practice in the animal lab.
Literatur
- 1 Wilhelm D, Meining A, von Delius S et al. An innovative, safe and sterile sigmoid access (ISSA) for NOTES. Endoscopy. 2007; 39 401
- 2 Asakuma M, Perretta S, Allemann P et al. Challenges and lessons learned from NOTES cholecystectomy initial experience: a stepwise approach from the laboratory to clinical application. Journal of Hepato-Biliary-Pancreatic Surgery. 2009; 16 249-254
- 3 Can S, Fiolka A, Mayer H et al. The mechatronic support system “HVSPS” and the way to NOTES. Minimally Invasive Therapy & Allied Technologies. 2008; 17 341-345
- 4 Swanstrom L, Whiteford M, Khajanchee Y. Developing essential tools to enable transgastric surgery. Surgical Endoscopy. 2008; 22 600-660
- 5 Rattner D, Kalloo A. ASGE / SAGES working group on natural orifice translumenal endoscopic surgery. Surgical Endoscopy. 2006; 20 329-333
- 6 Satava R. Identification and reduction of surgical error using simulation. Minimally Invasive Therapy and Allied Technologies. 2005; 14 257-261
- 7 Seymour N, Gallagher A, Roman S et al. Virtual reality training improves operating room performance. Annals of Surgery. 2002; 236 458-464
- 8 Neumann M, Mayer G, Ell C et al. The Erlangen Endo-Trainer: life-like simulation for diagnostic and interventional endoscopic retrograde cholangiography. Endoscopy. 2000; 32 906
- 9 Bar-Meir S. A new endoscopic simulator. Endoscopy. 2000; 32 898
- 10 Long V, Kalloo A. AccuTouch Endoscopy Simulator: development, applications and early experience. Gastrointestinal Endoscopy Clinics of North America. 2006; 16 479-488
- 11 Hochberger J, Maiss J, Hahn E. The use of simulators for training in GI endoscopy. Endoscopy. 2002; 34 727-729
- 12 Zhang A, Hünerbein M, Dai Y et al. Construct validity testing of a laparoscopic surgery simulator (Lap Mentortextregistered). Surgical Endoscopy. 2008; 22 1440-1444
- 13 Rassweiler J, Henkel T, Potempa D et al. The technique of transperitoneal laparoscopic nephrectomy, adrenalectomy and nephroureterectomy. European Urology. 1993; 23 425-430
- 14 Gillen S, Wilhelm D, Meining A et al. The “ELITE” model: construct validation of a new training system for natural orifice transluminal endoscopic surgery (NOTES). Endoscopy. 2008;
Der Artikel wurde geändert gemäß folgendem Erratum vom 14.01.2010:
Erratum zu Endo heute 2009, 22: 237-239
In der Online-Version sind auf der Inhaltsseite des Heftes und in der HTML-Datei des Beitrags die Autorennamen falsch.Sie lauten richtig: A. Fiolka, S. Gillen, A. Meining, H. Feußner.
Dipl.-Ing. (FH) A. FiolkaMSc Forschungsgruppe MITI
Klinikum r. d. Isar der TU München
Troger Str. 26
81675 München
Phone: 0 89 / 41 40 63 74
Email: adam.fiolka@tum.de