Abstract
Objective: In a recent pilot study, platelet function of 4 neonates born to mothers with pregnancy-induced
hypertension (PIH) was found to display lower platelet adhesion compared to healthy
neonates. The present study aimed at confirming and validating these findings.
Study Design: Platelet adhesion was measured using a Cone Platelet Analyzer (CPA). The platelet
function in the cord blood of 35 term infants born to mothers with PIH or gestational
diabetes (GD) was compared with the platelet function of 196 infants born to healthy
mothers. All neonates were monitored for perinatal complications until hospital discharge.
Results: Neonates born to mothers with PIH and with GD displayed poorer platelet function,
with decreased platelet surface coverage as tested by CPA (control group 8.53±3.81%;
PIH: 5.9±3.91%, p=0.003; GD: 6.64±3.64%, p=0.005). No association was found between
CPA values and post-natal complications.
Conclusions: Maternal PIH or GD is associated with impaired platelet function in neonates. The
clinical impact of these findings is yet to be studied.
Zusammenfassung
Hintergrund: Wir haben in einer Pilotstudie zeigen können, dass die Thrombozytenadhäsion bei 4
Neugeborenen vom Müttern mit gesichertem Schwangerschaftshochdruck (SH) im Vergleich
zu Neugeborenen gesunder Mütter deutlich reduziert war. Ziel der vorliegenden Studie
war es, diese Ergebnisse mit einem kontrollierten Studienansatz zu überprüfen und
zu validieren.
Methode: Die Thrombozytenadhäsion aus Nabelschnurblut wurde bei 35 Neugeborenen von Müttern
mit SH oder Schwangerschaftsdiabetes (SD) im Vergleich zu 196 Neugeborenen gesunder
Mütter im Cone-Plättchen-Analyzer (CPA) bestimmt. Alle Neugeborenen wurden bis zur
Krankenhausentlassung nachbeobachtet.
Ergebnisse: Säuglinge von Müttern mit SH oder SD zeigten eine signifikant schlechtere Thrombozytenadhäsion
(SH: 5,9±3,91, p=0,003; SD: 6,64±3,64%; p=0,005) als Neugeborene gesunder Mütter (8,53±3,81%).
Wir konnten keinen Zusammenhang zwischen Plättchenadhäsion mit postpartalen Komplikationen
finden.
Schlussfolgerung: Mütterlicher SH oder SD ist mit einer reduzierten Thrombozytenadhäsion bei Neugeborenen
assoziiert. Die klinische Relevanz dieser Beobachtung bedarf weiterer Studien.
Key words
neonates - platelet function - Cone and Platelet Analyzer (CPA) - diabetes - pregnancy
induced hypertension (PIH)
Schlüsselwörter
Neugeborene - Cone Platelet Analyzer (CPA) - Diabetes - Schwangerschaftshochdruck
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Correspondence
Dr. Gili Kenet
Sheba Medical Center
Tel-Hashomer
Thrombosis Unit
National Hemophilia Center
Ramat-Gan
52621 Ramat Gan
Israel
Telefon: +97/252/6666385
Fax: +97/235/302215
eMail: Gili.kenet@sheba.health.gov.il