Klin Monbl Augenheilkd 2011; 228(4): 337-339
DOI: 10.1055/s-0031-1273228
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Retinal Astrocytomas: Long-Term Follow-Up

Langzeitverlauf retinaler AstrozytomeM. Töteberg-Harms1 , V. Sturm1 , S. Sel2 , A. Sasse3 , K. Landau1
  • 1UniversityHospital Zurich, Division of Ophthalmology, Zurich, Switzerland
  • 2University Hospital Halle, Department of Ophthalmology, Halle (Saale), Germany
  • 3Eye-Laser-Center Halle, Halle (Saale), Germany
Further Information

Publication History

received: 1.10.2010

accepted: 24.1.2010

Publication Date:
11 April 2011 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Retinale Astrozytome sind sehr seltene benigne Tumoren der Netzhaut. Sie können solitär oder multipel, uni- oder bilateral, isoliert oder im Rahmen einer Phakomatose auftreten (Tuberöse Sklerose, Neurofibromatose Typ I). Patienten und Methoden: Wir berichten über den Langzeitverlauf bei drei Patienten mit retinalen Astrozytomen. Ergebnisse: Keines der Astrozytome zeigte eine wesentliche Wachstumstendenz. Die Tumoren veränderten sich lediglich in der Binnenstruktur. Diese relative morphologische Stabilität war bei allen Patienten mit einer gleichbleibenden Sehfunktion verbunden. Schlussfolgerungen: Auch über längere Zeiträume hinweg scheint die Prognose retinaler Astrozytome hinsichtlich Größenwachstum und Sehfunktion günstig zu sein. Eine sorgfältige ophthalmologische und allgemeinmedizinische Basisuntersuchung, auch zum Ausschluss einer möglichen assoziierten Grunderkrankung, sowie eine genaue Befunddokumentation sind bei Erstdiagnose essenziell. Danach sind Kontrollen in lockeren Intervallen ausreichend.

Abstract

Background: Retinal astrocytomas are exceedingly rare benign tumours of the retina. Their occurrence can be solitary or multiple, uni- or bilateral, isolated or in association with a phakomatosis such as tuberous sclerosis or neurofibromatosis type 1. Patients and Methods: We report the long-term follow-up in three patients with retinal astrocytomas. Results: Over many years of follow-up all astrocytomas showed very little progression and no deterioration of visual function. Subtle changes occurred inside the lesions. Conclusions: Even after long-term follow-up the natural course of retinal astrocytic hamartomas seems to be favourable, with visual loss and significant growth being unlikely to occur. A thorough ophthalmological and general evaluation, in order to rule out an underlying systemic disease and to document the ocular status, are needed initially. Thereafter eye examinations can be scheduled in long intervals.

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Marc Töteberg-Harms, MD

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