RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-0031-1273408
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Differentiation between Benign and Malignant Adrenal Mass using Contrast-Enhanced Ultrasound
Kontrastmittel-Sonografie zur Differenzierung von benignen und malignen NebennierenraumforderungenPublikationsverlauf
received: 2.6.2010
accepted: 25.4.2011
Publikationsdatum:
10. Juni 2011 (online)

Zusammenfassung
Ziel: Nebennierenraumforderungen können sonografisch mit guter Sensitivität und Spezifität detektiert werden. Ziel der vorliegenden Studie war es, die Wertigkeit der Kontrastmittel-Sonografie (CEUS) unter Verwendung von Zeit-Intensitäts-Kurven für die Charakterisierung von Nebennierenraumforderungen zu evaluieren. Material und Methoden: 108 Patienten mit 116 Raumforderungen der Nebennieren erhielten einen Ultraschall der Nebenniere, inklusive einer Kontrastmittel-Sonografie mit dem Kontrastmittel Sonovue. Die Kontrastmitteldynamik wurde mittels Zeit-Intensitätskurven aufgezeichnet. Anhand der Kontrastmittelanflutungszeit (CE) wurden folgende 4 Kontrastmittel-Muster verwendet, welche in einer Pilotstudie entwickelt wurden: pattern I = früh arterielle CE, pattern II = arterielle CE, pattern III = späte CE, pattern IV = keine CE. Zusätzlich erhielten alle Patienten eine Beurteilung der Nebenniere mit einer 2. Bildgebung (CT oder MRT) sowie eine laborchemische Hormondiagnostik. In Fällen mit malignitätsverdächtigem Befund erfolgte eine Biopsie oder Adrenalektomie. Ergebnisse: CEUS-pattern-I&II konnte bei allen Patienten mit primärem oder sekundärem Malignom der Nebenniere (n = 16) nachgewiesen werden. Die Sensitivität der CEUS für die Diagnose einer malignen Nebennierenraumforderung betrug 100 % (CI [75;100]) und die Spezifität 67 % (CI [56;75]). Bei 40 Nebennierenraumforderungen war die Histologie die Referenzmethode. In 68 % dieser Nebennierenraumforderungen waren MRT/CT und CEUS kongruent in der Beurteilung der Dignität. Schlussfolgerung: Die Kontrastmittel-Sonografie ist eine nützliche ergänzende Methode in der Aufarbeitung von Nebennierenraumforderungen mit exzellenter Sensitivität für die Diagnose eines Malignoms.
Abstract
Purpose: Adrenal masses can be detected by ultrasound with high sensitivity and specificity. The aim of the present study was to evaluate CEUS in a large patient population using CEUS patterns identified in a previous pilot study. Materials and Methods: 116 adrenal masses were evaluated by ultrasound, including CEUS with the contrast agent Sonovue®. The dynamic of contrast enhancement (CE) was analyzed using time-intensity curves. The time of the first CE in the adrenal mass was used to define four CEUS patterns: pattern I = early arterial CE, pattern II = arterial CE, pattern III = late CE, pattern IV = no CE. In addition, all patients received CT/MRI and hormonal testing. In suspicious cases biopsy or adrenalectomy was performed. Results: CEUS patterns I&II were seen in all patients with primary or secondary malignant lesions of the adrenal gland (n = 16). The sensitivity and specificity of CEUS for the diagnosis of malignant adrenal mass were 100 % (CI [75;100]) and 67 % (CI [56;75]), respectively. Overall histology was available as a reference method for 40 adrenal masses. In 68 % of histologically diagnosed adrenal masses, MRI/CT and CEUS were congruent concerning the characterization of malignant versus benign adrenal mass. Conclusion: Contrast-enhanced ultrasound may be a useful method in the diagnostic work-up of adrenal mass with excellent sensitivity for the diagnosis of malignancy.
Key words
abdomen - adrenal gland - ultrasound - ultrasound power Doppler
References
- 1
Young Jr W F.
Clinical practice. The incidentally discovered adrenal mass.
N Engl J Med.
2007;
356
601-610
MissingFormLabel
- 2
Kloos R T, Gross M D, Francis I R et al.
Incidentally discovered adrenal masses.
Endocr Rev.
1995;
16
460-484
MissingFormLabel
- 3
Dietrich C F, Wehrmann T, Hoffmann C et al.
Detection of the adrenal glands by endoscopic or transabdominal ultrasound.
Endoscopy.
1997;
29
859-864
MissingFormLabel
- 4
Suzuki Y, Sasagawa, Suzuki H et al.
The role of ultrasonography in the detection of adrenal masses: comparison with computed
tomography and magnetic resonance imaging.
Int Urol Nephrol.
2001;
32
303-306
MissingFormLabel
- 5
Lumachi F, Borsato S, Brandes A A et al.
Fine-needle aspiration cytology of adrenal masses in noncancer patients: clinicoradiologic
and histologic correlations in functioning and nonfunctioning tumors.
Cancer.
2001;
93
323-329
MissingFormLabel
- 6
Liao J T, Huang T H, Wu B Y.
Ultrasonic evaluation of adrenal masses.
Hunan Yi Ke Da Xue Xue Bao.
2001;
26
453-454
MissingFormLabel
- 7
Trojan J, Schwarz W, Sarrazin C et al.
Role of ultrasonography in the detection of small adrenal masses.
Ultraschall in Med.
2002;
23
96-100
MissingFormLabel
- 8
Slonina J, Nienartowicz E, Agrawal A K et al.
The usefulness of contrast-enhanced sonography in the differential diagnostic of adrenal
tumors.
Endokrynol Pol.
2006;
57
230-236
MissingFormLabel
- 9
Friedrich-Rust M, Schneider G, Bohle R M et al.
Contrast-enhanced sonography of adrenal masses: differentiation of adenomas and nonadenomatous
lesions.
Am J Roentgenol.
2008;
191
1852-1860
MissingFormLabel
- 10
Dietrich C F, Ignee A, Barreiros A P et al.
Contrast-enhanced ultrasound for imaging of adrenal masses.
Ultraschall in Med.
2010;
31
163-168
MissingFormLabel
- 11
Pena C S, Boland G W, Hahn P F et al.
Characterization of indeterminate (lipid-poor) adrenal masses: use of washout characteristics
at contrast-enhanced CT.
Radiology.
2000;
217
798-802
MissingFormLabel
- 12
Korobkin M, Lombardi T J, Aisen A M et al.
Characterization of adrenal masses with chemical shift and gadolinium-enhanced MR
imaging.
Radiology.
1995;
197
411-408
MissingFormLabel
- 13
Bovio S, Cataldi A, Reimondo G et al.
Prevalence of adrenal incidentaloma in a contemporary computerized tomography series.
J Endocrinol Invest.
2006;
29
298-302
MissingFormLabel
- 14
Young W F.
Management approaches to adrenal incidentalomas. A view from Rochester, Minnesota.
Endocrinol Metab Clin North Am.
2000;
29
159-185
MissingFormLabel
- 15
Bauditz Jr J, Quinkler M, Dammenhayn J et al.
Kontrastsonografie bei Nebennierenraumforderungen-CEUS in adrenal masses.
Ultraschall in Med.
2008;
29
S148A
MissingFormLabel
- 16
Schacherer D, Bollheimer C, Schölmerich J et al.
Kontrastmittelsonografie in der Diagnostik von Nebennierenraumforderungen.
Ultraschall in Med.
2008;
29
V27A
MissingFormLabel
- 17
Mantero F, Terzolo M, Arnaldi G et al.
A survey on adrenal incidentaloma in Italy. Study Group on Adrenal Tumors of the Italian
Society of Endocrinology.
J Clin Endocrinol Metab.
2000;
85
637-644
MissingFormLabel
- 18
Herrera M F, Grant C S, Heerden J A et al.
Incidentally discovered adrenal tumors: an institutional perspective.
Surgery.
1991;
110
1014-1021
MissingFormLabel
- 19
Fassnacht van M, Kenn W, Allolio B.
Adrenal tumors: how to establish malignancy ?.
J Endocrinol Invest.
2004;
27
387-399
MissingFormLabel
- 20
Grumbach M M, Biller B M, Braunstein G D et al.
Management of the clinically inapparent adrenal mass (”incidentaloma”).
Ann Intern Med.
2003;
138
424-429
MissingFormLabel
- 21
Hamrahian A H, Ioachimescu A G, Remer E M et al.
Clinical utility of noncontrast computed tomography attenuation value (hounsfield
units) to differentiate adrenal adenomas/hyperplasias from nonadenomas: Cleveland
Clinic experience.
J Clin Endocrinol Metab.
2005;
90
871-877
MissingFormLabel
- 22
Korobkin M, Brodeur F J, Francis I R et al.
CT time-attenuation washout curves of adrenal adenomas and nonadenomas.
Am J Roentgenol.
1998;
170
747-752
MissingFormLabel
- 23
Szolar D H, Korobkin M, Reittner P et al.
Adrenocortical carcinomas and adrenal pheochromocytomas: mass and enhancement loss
evaluation at delayed contrast-enhanced CT.
Radiology.
2005;
234
479-485
MissingFormLabel
- 24
Angeli A, Osella G, Ali A et al.
Adrenal incidentaloma: an overview of clinical and epidemiological data from the National
Italian Study Group.
Horm Res.
1997;
47
279-283
MissingFormLabel
PD Dr. Mireen Friedrich-Rust
Department of Internal Medicine 1, J. W. Goethe-University Hospital
Theodor-Stern-Kai 7
60590 Frankfurt
Telefon: ++ 49/69/63 01 52 97
Fax: ++ 49/69/63 01 51 22
eMail: Mireen.Friedrich-Rust@kgu.de