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DOI: 10.1055/s-0031-1273414
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Automatisierter Brustultraschall vs. handgeführter Brustultraschall: BI-RADS-Einstufung, Untersuchungsdauer und Erlebnisqualität der Untersuchung
Automated Breast Ultrasound vs. Handheld Ultrasound: BI-RADS Classification, Duration of the Examination and Patient ComfortPublikationsverlauf
eingereicht: 15.1.2011
angenommen: 26.4.2011
Publikationsdatum:
31. Mai 2011 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Der automatische Brustultraschall (ABUS) ist eine potenziell wertvolle Ergänzung zur alleinigen Mammografie im Screening von Mammakarzinomen. Die Zuverlässigkeit und Interobserver-Variabilität der Einstufung nach BI-RADS im Vergleich zum handgeführten Ultraschall (US) sowie Untersuchungsdauer und Erlebnisqualität bei ABUS-Untersuchungen wurde bisher nur in sehr wenigen Studien untersucht. Material und Methoden: In einer prospektiven Studie wurden 148 Brüste von 76 Patientinnen sowohl mit handgeführtem US als auch mit ABUS untersucht. Die ABUS-Datensätze wurden von 2 Befundern getrennt ausgewertet. Die Erlebnisqualität der Untersuchungen wurde durch einen standardisierten Fragebogen erhoben. Ergebnisse: Die Übereinstimmung der BI-RADS-Einstufung ABUS beider Befunder war sehr gut (κ = 0,750), die Übereinstimmung zum handgeführten US moderat (κ = 0,592 bzw. κ= 0,518). Die Sensitivität des ABUS lag bei Befunder 2 bei 75 %, bei Befunder 1 und dem handgeführten US bei 87,5 %, die der Mammografie bei 83 % für die Diagnose eines Mammakarzinoms. Die Untersuchungen wurden von 50 Patientinnen (66 %) beim handgeführten US und 49 der Patientinnen (64 %) bei ABUS als völlig schmerzfrei angegeben, von 20 Patientinnen (26 %) bei handgeführtem US und 19 Patientinnen (25 %) bei ABUS als gering schmerzhaft und von 6 Patientinnen (8 %) bei handgeführtem US und 8 Patientinnen (10 %) bei ABUS als erträglich schmerzhaft. Schlussfolgerung: ABUS-Untersuchungen zeigen bezüglich der US BI-RADS-Einstufung eine geringe Interobservervariabilität. Die Sensitivität der ABUS Untersuchung und des handgeführten US unterscheidet sich nicht signifikant.
Abstract
Purpose: Automated breast ultrasound (ABUS) is a potentially valuable adjunct to mammography in breast cancer screening. The reliability and the inter-observer variability in the BI-RADS classification, compared to handheld ultrasound (US), as well as the duration of the examination and patient comfort have only been investigated in a limited number of papers to date. Materials and Methods: In a prospective study, we examined 148 breasts of 76 patients with handheld US and ABUS. The ABUS data were evaluated separately by two investigators. Patient comfort was assessed using a standardized questionnaire. Results: The inter-observer agreement for the BI-RADS classification among the two observers using ABUS was high (κ = 0,750), the agreement with handheld US was moderate. The sensitivity in the detection of breast cancer was 87.5 % for handheld US and 75 % for the ABUS evaluation by observer 1. The sensitivity was 87.5 % for the ABUS evaluation and 83 % for mammography by observer 2. The ABUS examination was rated as completely painless by 64 % of the patients. 25 % of the patients indicated minor pain, and 10 % indicated moderate pain. Handheld US was rated as completely painless by 66 % of the patients. 26 % of the patients indicated minor pain, and 8 % indicated moderate pain. Conclusion: ABUS examinations focusing on the BIRADS classification have low inter-observer variability, compared to handheld US. The sensitivity of ABUS did not differ significantly from handheld US.
Key words
breast - ultrasound - ultrasound 3D/ 4D
Literatur
- 1 Berg W A, Blume J D, Cormack J B et al. Combined screening with ultrasound and mammography vs mammography alone in women at elevated risk of breast cancer. JAMA. 2008; 299 2151-2163
- 2 Sardanelli F, Boetes C, Borisch B et al. Magnetic resonance imaging of the breast: recommendations from the EUSOMA working group. Eur J Cancer. 2010; 46 1296-1316
- 3 Kolb T M, Lichy J, Newhouse J H. Comparison of the performance of screening mammography, physical examination, and breast US and evaluation of factors that influence them: an analysis of 27,825 patient evaluations. Radiology. 2002; 225 165-175
- 4 Lenz S. Breast Ultrasound in Office Gynecology – Ten Years of Experience. Ultraschall in Med. 2011; 32 S53-S57
- 5 Varga D, Wockel A, Wagner J et al. Value of Ultrasound in Preoperative Local Staging in Early Breast Cancer. Ultraschall in Med. 2010; in press
- 6 Benson S R, Blue J, Judd K et al. Ultrasound is now better than mammography for the detection of invasive breast cancer. Am J Surg. 2004; 188 381-385
- 7 Kohler J, Krause B, Grunwald S et al. Ultrasound and mammography guided wire marking of non-palpable breast lesions: Analysis of 741 cases. Ultraschall in Med. 2007; 28 283-290
- 8 Kelly K, Dean J, Comulada W et al. Breast cancer detection using automated whole breast ultrasound and mammography in radiographically dense breasts. Eur Radiol. 2010; 20 734-742
- 9 Kelly K, Dean J, Lee S J et al. Breast cancer detection: radiologists’ performance using mammography with and without automated whole-breast ultrasound. Eur Radiol. 2010; 20 2557-2564
- 10 Wenkel E, Heckmann M, Heinrich M et al. Automated breast ultrasound: lesion detection and BI-RADS classification – a pilot study. Fortschr Röntgenstr. 2008; 180 804-808
- 11 Kotsianos-Hermle D, Hiltawsky K M, Wirth S et al. Analysis of 107 breast lesions with automated 3D ultrasound and comparison with mammography and manual ultrasound. Eur J Radiol. 2009; 71 109-115
- 12 Perry N. European guidelines for quality assurance in breast cancer screening and diagnosis. 4th ed. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities; 2006: xvi, 416
- 13 American College of Radiology (ACR) .Breast Imaging Reporting and Data System (BI-RADS®) Breast Imaging Atlas. 4th ed. Reston, VA: American College of Radiology; 2003
- 14 Kelly K M, Dean J, Comulada W S et al. Breast cancer detection using automated whole breast ultrasound and mammography in radiographically dense breasts. Eur Radiol. 2010; 20 734-742
- 15 Madjar H, Becker S, Doubek K et al. Impact of Breast Ultrasound Screening in Gynecological Practice. Ultraschall in Med. 2010; 31 289-295
- 16 Fischer T, Filimonow S, Hamm B et al. Dignitätsbeurteilung mammasonographischer Herde mittels dreidimensionaler Darstellung. Fortschr Röntgenstr. 2006; 178 1224-1234
- 17 Steppan I, Reimer D, Muller-Holzner E et al. Breast Cancer in Women: Evaluation of Benign and Malignant Axillary Lymph Nodes with Contrast-Enhanced Ultrasound. Ultraschall in Med. 2010; 31 63-67
- 18 Chiorean A R, Duma M M, Dudea S M et al. Sonoelastographically Guided Preoperative Localization of Suspicious Breast Microcalcifications Detected with Mammography. Ultraschall in Med. 2009; 30 492-493
- 19 Farrokh A, Wojcinski S, Degenhardt F. Diagnostic Value of Strain Ratio Measurement in the Differentiation of Malignant and Benign Breast Lesions. Ultraschall in Med. 2010; DOI: 10.1055/s-0029-1245335
- 20 Svensson W E, Pandian A J, Hashimoto H. The use of breast ultrasound color Doppler vascular pattern morphology improves diagnostic sensitivity with minimal change in specificity. Ultraschall in Med. 2010; 31 466-474
Dr. Helmut Prosch
Abteilung für Allgemeine Radiologie und Kinderradiologie, Medizinische Universität Wien
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