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DOI: 10.1055/s-0031-1281723
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Ganzkörper-MRT in der präoperativen Diagnostik des Mammakarzinoms – ein Vergleich mit den Stagingmethoden in der S 3-Leitlinie
Whole-Body MRI in Preoperative Diagnostics of Breast Cancer – a Comparison of Staging Methods According to the S 3 GuidelinesPublication History
eingereicht: 6.7.2010
angenommen: 1.8.2011
Publication Date:
08 November 2011 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Die Leitlinienkommission der deutschen Gesellschaft für Senologie (Stufe-3-Leitlinie Brustkrebs-Früherkennung in Deutschland) empfiehlt für jede Patientin mit Mammakarzinom vor Einleitung einer systemischen Therapie ein Staging mittels Röntgen-Thorax-Untersuchung, Sonografie der Leber und Skelettszintigrafie. Die Durchführung dieser Untersuchungen ist zeitlich belastend und mit einer Strahlenexposition verbunden. Die GK-MRT ermöglicht ein Staging ohne Strahlenexposition mit einer einzigen Untersuchung. Der prospektive Vergleich der GK-MRT im Rahmen des prätherapeutischen Stagings bei Patientinnen mit Mammakarzinom mit dem leitlinienkonformen Vorgehen ist primäres Ziel der Studie. Material und Methoden: Im Zeitraum 04 / 07 – 06 / 09 wurde bei 51 Patientinnen (56 ± 12 Jahre) mit Mammakarzinom (24 mit LK-Metastasen) das initiale Staging gemäß den S 3-Leitlinien durchgeführt. Zusätzlich erhielten alle Patientinnen ein kontrastverstärktes Ganzkörper-MRT (1,5-Tesla-Magnetom Avanto, Siemens, Erlangen). Es erfolgte der Vergleich der Untersuchungen in Korrelation mit dem Follow-up. Der Nachweis von Läsionen sowie die qualitative Beurteilung der Läsionen wurden ausgewertet. Ergebnisse: Insgesamt wurden nach Abschluss der Verlaufsbeobachtung 14 Metastasen bei 4 der 51 Studienteilnehmerinnen diagnostiziert. Die GK-MRT detektierte alle 14 Metastasen, 4 der Metastasen wurden auch mit den konventionellen Methoden nachgewiesen. Schlussfolgerung: Die Detektion von Fernmetastasen beeinflusst das Patientenmanagement entscheidend. Die GK-MRT-Staginguntersuchung hat im Rahmen dieser Studie vielversprechende Ergebnisse im Hinblick auf eine mögliche klinische Implementierung in das routinemäßige Staging gezeigt.
Abstract
Purpose: The German Society of Senology (step-3 guidelines for the early recognition of breast cancer in Germany) recommends whole-body staging including chest X-ray, ultrasound of the liver and bone scintigraphy before systemic therapy in patients with breast cancer. The performance of these three examinations is time-consuming and involves radiation exposure. Whole-body MR imaging (WB-MRI) allows staging in a single examination without radiation exposure. The purpose of this study was to compare the diagnostic accuracy of WB-MRI with staging according to the guidelines. Materials and Methods: During 04 / 07 and 06 / 09, the initial staging in 51 patients (56 ± 12yrs) with breast cancer (24 patients with lymph node metastases) was performed according to the S 3-guidelines. Additionally, all patients underwent contrast-enhanced WB-MRI (1.5-Tesla-Magnetom Avanto, Siemens, Erlangen). The findings of the different modalities were compared after correlation of the lesions by follow-up. The detection of suspicious findings and the accuracy of prediction of malignancy of the detected lesions were evaluated. Results: Overall, 14 metastases were detected in 4 of 51 patients after completion of the follow-up. By means of WB-MRI, all 14 metastases could be detected, while just 4 of these metastases were identified by the conventional methods. Conclusion: The detection of distant metastases has an important impact on patient management. In this study WB-MRI in breast cancer staging has shown promising results in regard to possible clinical implementation as a matter of routine staging.
Key words
breast - MR imaging - metastases
Literatur
- 1 Albert U S, Altland H, Duda V et al. Kurzfassung der aktualisierten Stufe-3-Leitlinie Brustkrebs-Früherkennung in Deutschland 2008. Fortschr Röntgenstr. 2008; 180 455-465
- 2 Heussel C P, Sandner A, Voigtlander T et al. Prospektive Machbarkeitsstudie zum Vergleich von Röntgenübersichtsaufnahme und Thorax-MRT in Atemanhaltetechnik am offenen Niederfeldgerät. Fortschr Röntgenstr. 2002; 174 854-861
- 3 Kinkel K, Lu Y, Both M et al. Detection of hepatic metastases from cancers of the gastrointestinal tract by using noninvasive imaging methods (US, CT, MR imaging, PET): a meta-analysis. Radiology. 2002; 224 748-756
- 4 Ghanem N, Kelly T, Altehoefer C et al. Ganzkörper-MRT vs. Skelettszintigraphie bei der Detektion ossärer Metastasen solider Tumoren. Radiologe. 2004; 44 864-873
- 5 Engelhard K, Hollenbach H P, Wohlfart K et al. Comparison of whole-body MRI with automatic moving table technique and bone scintigraphy for screening for bone metastases in patients with breast cancer. Eur Radiol. 2004; 14 99-105
- 6 Curati W L, Halevy A, Gibson R N et al. Ultrasound, CT, and MRI comparison in primary and secondary tumors of the liver. Gastrointest Radiol. 1988; 13 123-128
- 7 Schweitzer M E, Levine C, Mitchell D G et al. Bull’s-eyes and halos: useful MR discriminators of osseous metastases. Radiology. 1993; 188 249-252
- 8 Walker R, Kessar P, Blanchard R et al. Turbo STIR magnetic resonance imaging as a whole-body screening tool for metastases in patients with breast carcinoma: preliminary clinical experience. J Magn Reson Imaging. 2000; 11 343-350
- 9 Lauenstein T C, Goehde S C, Herborn C U et al. Whole-body MR imaging: evaluation of patients for metastases. Radiology. 2004; 233 139-148
- 10 Schmidt G P, Baur-Melnyk A, Haug A et al. Comprehensive imaging of tumor recurrence in breast cancer patients using whole-body MRI at 1.5 and 3T compared to FDG-PET-CT. Eur J Radiol. 2008; 65 47-58
- 11 Schafer J F, Vollmar J, Schick F et al. Bildgebende Diagnostik solitärer Lungenrundherde am offenen Niederfeld-MRT – Ein Vergleich zweier MR-Sequenzen mit der Spiral-CT. Fortschr Röntgenstr. 2002; 174 1107-1114
- 12 Kauczor H U, Kreitner K F. Contrast-enhanced MRI of the lung. Eur J Radiol. 2000; 34 196-207
- 13 Brogdon B G, Kelsey C A, Moseley Jr R D. Factors affecting perception of pulmonary lesions. Radiol Clin North Am. 1983; 21 633-654
- 14 Vogt F M, Herborn C U, Hunold P et al. HASTE MRI versus chest radiography in the detection of pulmonary nodules: comparison with MDCT. Am J Roentgenol. 2004; 183 71-78
- 15 Bruegel M, Gaa J, Woertler K et al. MRI of the lung: value of different turbo spin-echo, single-shot turbo spin-echo, and 3D gradient-echo pulse sequences for the detection of pulmonary metastases. J Magn Reson Imaging. 2007; 25 73-81
- 16 Fink C, Puderbach M, Biederer J et al. Lung MRI at 1.5 and 3 Tesla: observer preference study and lesion contrast using five different pulse sequences. Invest Radiol. 2007; 42 377-383
- 17 Wernecke K, Rummeny E, Bongartz G et al. Detection of hepatic masses in patients with carcinoma: comparative sensitivities of sonography, CT, and MR imaging. Am J Roentgenol. 1991; 157 731-739
- 18 Dietrich C F, Kratzer W, Strobe D et al. Assessment of metastatic liver disease in patients with primary extrahepatic tumors by contrast-enhanced sonography versus CT and MRI. World J Gastroenterol. 2006; 12 1699-1705
- 19 Hammerstingl R, Huppertz A, Breuer J et al. Diagnostic efficacy of gadoxetic acid (Primovist)-enhanced MRI and spiral CT for a therapeutic strategy: comparison with intraoperative and histopathologic findings in focal liver lesions. Eur Radiol. 2008; 18 457-467
- 20 Traill Z C, Talbot D, Golding S et al. Magnetic resonance imaging versus radionuclide scintigraphy in screening for bone metastases. Clin Radiol. 1999; 54 448-451
- 21 Schmidt G P, Schoenberg S O, Schmid R et al. Screening for bone metastases: whole-body MRI using a 32-channel system versus dual-modality PET-CT. Eur Radiol. 2007; 17 939-949
- 22 Lauenstein T C, Freudenberg L S, Goehde S C et al. Whole-body MRI using a rolling table platform for the detection of bone metastases. Eur Radiol. 2002; 12 2091-2099
- 23 Steinborn M M, Heuck A F, Tiling R et al. Whole-body bone marrow MRI in patients with metastatic disease to the skeletal system. J Comput Assist Tomogr. 1999; 23 123-129
- 24 Ketelsen D, Rothke M, Aschoff P et al. Ossäre Metastasen bei Prostata-CA – Ganzkörper-MRT vs. Szintigraphie. Fortschr Röntgenstr. 2008; 180 746-752
- 25 Ohlmann-Knafo S, Kirschbaum M, Fenzl G et al. Diagnostischer Stellenwert der Ganzkörper-MRT und der Skelettszintigrafie in der ossären Metastasendetektion bei Mammakarzinompatientinnen – eine prospektive Doppelblindstudie an zwei Klinikzentren. Fortschr Röntgenstr. 2009; 181 255-263
- 26 Petren-Mallmin M, Andreasson I, Nyman R et al. Detection of breast cancer metastases in the cervical spine. Acta Radiol. 1993; 34 543-548
- 27 Hamaoka T, Madewell J E, Podoloff D A et al. Bone imaging in metastatic breast cancer. J Clin Oncol. 2004; 22 2942-2953
- 28 Plathow C, Walz M, Lichy M P et al. Kostenüberlegungen zur Ganzkörper-MRT und PET-CT im Rahmen des onkologischen Stagings. Radiologe. 2008; 48 384-396
- 29 Beinfeld M T, Gazelle G S. Diagnostic imaging costs: are they driving up the costs of hospital care?. Radiology. 2005; 235 934-939
- 30 Casarella W J. A patient’s viewpoint on a current controversy. Radiology. 2002; 224 927
Daniel Hausmann
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