Laryngorhinootologie 2012; 91(06): 356-361
DOI: 10.1055/s-0031-1291353
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Fehlbildungen der ersten Kiemenfurche – eine Übersicht

Anomalies of the First Branchial Cleft – a Review
W. Pethe
1   AMEOS-Klinikum St. Salvator Halberstadt, HNO-Klinik, Halberstadt
,
K. Begall
1   AMEOS-Klinikum St. Salvator Halberstadt, HNO-Klinik, Halberstadt
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Publication History

Publication Date:
16 December 2011 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund:

Fisteln, Sinus oder Zysten, die auf eine Fehlbildung der ersten Kiemenfurche zurückgehen, sind im Gegensatz zu lateralen Halszysten und -fisteln selten. Um sie sicher zu diagnostizieren und zu behandeln sind besondere embryologische und anatomische Kenntnisse notwendig.

Methode:

Embryologie, Anatomie, Diagnostik und die Therapie werden an Hand von 2 Falldarstellungen im Kontext zur aktuellen Literatur erläutert.

Ergebnis und Schlussfolgerung:

Sonografie und kontrastmittelgestützte Röntgenverfahren stellen die Grundpfeiler der Diagnostik dar. Therapeutisch ist die Exstirpation das Verfahren der Wahl. Besondere Sorgfalt erfordern Operationen bei Kindern, bei Patienten mit ausgedehnten Fisteln und besonderen Fistelverläufen. Bei sehr ausgeprägten Befunden mit geringer Symptomatik kann in Einzelfällen auch ein abwartendes Verhalten gerechtfertigt sein. Chirurgisch sind die Schonung des Nervus facialis und die Vermeidung von Rezidiven die größte Herausforderung.

Abstract

Anomalies of the First Branchial Cleft – a Review

Background:

Fistulas, sinus or cysts which trace back to anomalies of the first branchial cleft are seldom compared to lateral neck cysts and fistulas. For their accurate diagnosis and safe treatment special embryological and anatomical knowledge is necessary.

Material and Methods:

Embryology, anatomy, diagnosis and therapy are described and explained by 2 case studies in context to the current literature.

Results and Conclusion:

Sonography and contrast-enhanced radiological methods represent the fundamental pillar of the diagnosis. Therapeutically, the complete extirpation is the first choice. Surgeries on children, patients with extended fistulas and special cases of fistula routes require particular carefulness. In certain cases with pronounced findings and low levels of symptoms a “wait-and-see” strategy can be justified. Surgically, protection of the facial nerve and prevention of recurrences are the greatest challenge.

 
  • Literatur

  • 1 Arndal H, Bonding P. First branchial cleft anomaly. Clin Otolaryngol Allied Sci 1996; 21: 203-207
  • 2 Olsen KD, Maragos NE, Weiland LH. First branchial cleft anomalies. Laryngoscope 1980; 90: 423-436
  • 3 Ford GR, Balakrishnan A, Evans JN, Bailey CM. Branchial cleft and pouch anomalies. J Laryngol Otol 1992; 106: 137-143
  • 4 D’Souza AR, Uppal HS, De R, Zeitoun H. Updating concepts of first branchial cleft defects: a literature review. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2002; 62: 103-109
  • 5 Virchow . Ein neuer Fall von Halskiemen Fistel. Arch Pathol Anat 1865; 35: 518-524
  • 6 König . Archiv für klinische Chirurgie. 1895: 578
  • 7 Frazer JES, Baxter JS. Frazer’s Manual of embryology: the development of the human body. J.S. Baxter. Bailliere, Tindall and Cox, 1953
  • 8 Hyndman OR, Light G. The branchial apparatus: its embryologic origin and the pathologic changes to which it gives rise, with presentation of a familial group of fistulas. Archives of Surgery 1929; 19: 410
  • 9 Arnot RS. Defects of the first branchial cleft. S Afr J Surg 1971; 9: 93-98
  • 10 Work WP. Newer concepts of first branchial cleft defects. Laryngoscope 1972; 82: 1581-1593
  • 11 Aronsohn RS, Batsakis JG, Rice DH, Work WP. Anomalies of the first branchial cleft. Arch Otolaryngol 1976; 102: 737-740
  • 12 Belenky WM, Medina JE. First branchial cleft anomalies. Laryngoscope 1980; 90: 28-39
  • 13 Whetstone J, Branstetter BF, Hirsch BE. Fluoroscopic and CT fistulography of the first branchial cleft. AJNR Am J Neuroradiol 2006; 27: 1817-1819
  • 14 Mukherji SK, Tart RP, Slattery WH, Stringer SP, Benson MT, Mancuso AA. Evaluation of first branchial anomalies by CT and MR. J Comput Assist Tomogr 1993; 17: 576-581
  • 15 Black CJ, O’Hara JT, Berry J, Robson AK. Magnetic resonance imaging of branchial cleft abnormalities: illustrated cases and literature review. J Laryngol Otol 2010; 124: 213-215
  • 16 McRae RG, Lee KJ, Goertzen E. First branchial cleft anomalies and the facial nerve. Otolaryngol Head Neck Surg 1983; 91: 197-202
  • 17 Chen Z, Wang Z, Dai C. An effective surgical technique for the excision of first branchial cleft fistula: make-inside-exposed method by tract incision. Eur Arch Otorhinolaryngol 2010; 267: 267-271
  • 18 Soundappan SV, Martin H, Cass DT. Unusual neck sinus – first or second cleft?. J Pediatr Surg 2008; 43: e5-e7
  • 19 Ramnani S, Mungutwar V, Goyal NK, Bansal A. A rare variant of first branchial cleft fistula. J Laryngol Otol 2009; 123: 1387-1389