Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0031-1291392
Prävalenz der latenten Tuberkulose-Infektion bei Beschäftigten im Gesundheitswesen – Ein Dreiländervergleich
The Prevalence of Latent Tuberculosis Infections among Health-Care Workers – A Three-Country ComparisonPublication History
eingereicht 29 August 2011
akzeptiert nach Revision 08 September 2011
Publication Date:
17 October 2011 (online)
Zusammenfassung
Einleitung: Beschäftigte im Gesundheitswesen werden regelmäßig auf Tuberkulose untersucht. Systematische Auswertungen der Ergebnisse dieser Untersuchungen gibt es bisher aber nicht. Mit der Einführung der Interferon-γ Release Assays (IGRA) wurde ein TB-Netz für Betriebsärzte aufgebaut, um die Erfahrungen mit dem IGRA bei den Vorsorgeuntersuchungen systematisch zu sammeln.
Methode: Bisher liegen die Daten von 2028 Vorsorgeuntersuchungen vor. Außerdem stehen die Daten von Vorsorgeuntersuchungen in Frankreich (n = 148) und Portugal (n = 2889) für eine kombinierte Analyse zur Verfügung. In den drei Kohorten wurde der QuantiFERON-TB® Gold in Tube sowie der Tuberkulin-Hauttest mit RT23 eingesetzt.
Ergebnisse: Die Prävalenz der latenten Tuberkulose-Infektion (LTBI) ist abhängig vom Alter und vom Land. Von den jungen Beschäftigten (< 25 Jahre) hatten in Deutschland 3 % und in Portugal 18 % einen positiven IGRA. Bei über 55-jährigen Beschäftigten waren in Deutschland 25 % und in Portugal 45 % positiv. Im französischen Kollektiv war die Altersabhängigkeit nicht so eindeutig. Hier waren 23 % der jungen Beschäftigten und 33 % der über 55-jährigen Beschäftigten positiv. Eine aktive Tuberkulose wurde nur bei 12 Beschäftigten in Portugal diagnostiziert. Davon erkrankten vier innerhalb der folgenden beiden Jahre nach einem positiven IGRA. Das Progressionsrisiko nach einem positiven IGRA betrug 0,2 % pro Jahr.
Diskussion: Bei jungen Beschäftigten im Gesundheitswesen ist die Prävalenz der LTBI gering. Ein positiver IGRA nach einem engen Kontakt zu einem infektiösen Patienten spricht hier für das Vorliegen einer frischen Infektion. Ansonsten scheinen alte Infektionen zu überwiegen, da es eine starke Abhängigkeit der IGRA-Ergebnisse vom Alter gibt, und das Progressionsrisiko nach positivem IGRA scheint in den untersuchten Kollektiven eher gering zu sein. Die Indikation für eine Chemotherapie sollte daher zurückhaltend gestellt werden.
Abstract
Introduction: Health-care workers are regularly screened for tuberculosis. To date, there has been no systematic analysis of the results of such a screening. A TB network for company doctors was created when interferon-γ release assays (IGRAs) were introduced in order to systematically collate their experience with IGRAs in preventive check-ups.
Method: Data have so far been recorded from 2,028 preventive check-ups. There are also data from preventive check-ups in France (n = 148) and Portugal (n = 2,889) for the purposes of a combined analysis. QuantiFERON-TB® Gold In-Tube and the tuberculin skin test with RT23 were used in the three cohorts.
Results: The prevalence of latent tuberculosis infections (LTBI) is dependent on age and country. Among young health-care workers (< 25 years old), 3 % had a positive IGRA in Germany, compared with 18 % in Portugal. Among health-care workers aged 55 and over, 25 % were positive in Germany and 45 % were positive in Portugal. In the French cohort an increase from 23 % to 33 % was observed when the youngest and oldest age categories were compared. Active tuberculosis has so far been diagnosed in 12 health-care workers in Portugal, four of whom developed culturally confirmed TB within the first two years following a positive IGRA. The risk of progression subsequent to a positive IGRA was 0.2 % per annum.
Discussion: There is a low prevalence of LTBI among young health-care workers. In them a positive IGRA following close contact with an infectious patient is likely to indicate recent infection. Apart from that, older infections appear to prevail, as the IGRA results depend greatly on age, and the risk of progression following a positive IGRA appears to be low in the study groups. A positive IGRA should therefore be interpreted with caution as an indication of the need for chemotherapy.
-
Literatur
- 1 Baussano I, Nunn P, Williams B et al. Tuberculosis among health care workers. Emerg Infect Dis 2011; 17: 488-494
- 2 De Vries G, Sebek MMGG, Lambregts-van Weezenbeck CSB. Healthcare workers with tuberculosis infected during work. Eur Respir J 2006; 28: 1216-1221
- 3 Diel R, Seidler A, Nienhaus A et al. Occupational risk of tuberculosis transmission in a low incidence area. Respir Res 2005; 6: 35-45
- 4 Nienhaus A, Brandenburg S, Teschler H. Tuberkulose als Berufskrankheit – Ein Leitfaden zur Begutachtung und Vorsorge. Landsberg: Ecomed; 2009
- 5 Nienhaus A, Loddenkemper R, Hauer B et al. Latent tuberculosis infection in healthcare workers--evaluation of an Interferon-gamma release assay. Pneumologie 2007; 61: 219-223
- 6 Nienhaus A, Schablon A, Diel R. Interferon-Gamma Release Assay for the Diagnosis of Latent TB Infection – Analysis of Discordant Results, when Compared to the Tuberculin Skin Test. PLoS ONE 2008; 3: 2665
- 7 Nienhaus A, Schablon A, Le Bâcle C et al. Evaluation of the Interferon-gamma Release Assay in Healthcare Workers. Int Arch Occup Enviro Health 2008; 81: 295-300
- 8 Nienhaus A. Tuberkulose im Gesundheitswesen. Pneumologie 2009; 63: 23-30
- 9 Schablon A, Beckmann G, Harling M et al. Prevalence of Latent Tuberculosis Infection among Health Care Workers in a hospital for pulmonary diseases. J Occup Med Toxicol 2009; 4: 1
- 10 Schablon A, Diner G, Anske U et al. Poster: Prävalenz der latenten Tuberkulose-Infektion bei Berufseinsteigern im Gesundheitswesen 51. Kongress der Deutschen Gesesllschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin e.V. 17. − 23. 3. 2010. Hannover. Pneumologie 2010; 64 (Supplement 3): S233
- 11 Schablon A, Harling M, Diel R et al. Risk of latent TB infection in individuals employed in the healthcare sector in Germany: a multicentre prevalence study. BMC Infect Dis 2010; 10: 107
- 12 Tripodi D, Brunet-Court Nael V et al. Evaluation of the tuberculin skin test and the interferon-gamma release assay for TB screening in French healthcare workers. J Occup Med Toxicol 2009; 4: 30
- 13 Torres CJ, Sa R, Cardoso MJ et al. Tuberculosis screening in Portuguese healthcare workers using the tuberculin skin test and the interferon-gamma release assay. Eur Respir J 2009; 34: 1423-1428
- 14 Torres Costa J, Silva R et al. Screening for tuberculosis and prediction of disease in Portuguese healthcare workers. J Occup Med Toxicol 2011; 6: 19
- 15 Verordnung zur Rechtsvereinfachung und Stärkung der arbeitsmedizinischen Vorsorge vom Dezember 2008. Artikel 1: Verordnung zur arbeitsmedizinischen Vorsorge (ArbMedVV). Bundesgesetzblatt 2008: 2768-2779
- 16 Diel R, Loddenkemper R, Meywald-Walter K et al. Comparative Performance of Tuberculin Skin Test, QuantiFERON-TB-Gold In Tube Assay, and T-Spot TB Test in Contact Investigations for Tuberculosis. Chest 2009; 135: 1010-1018
- 17 Diel R, Loddenkemper R, Niemann S et al. Negative and Positive Predictive Value of a Whole-Blood Interferon-γ Release Assay for Developing Active Tuberculosis: An Update. Am J Respir Crit Care Med 2011; 183: 88-95
- 18 Diel R, Schneider S, Meywald-Walter K et al. Epidemiology of tuberculosis in Hamburg, Germany – a longterm population-based analysis applying classical and molecular epidemiological techniques. J Clin Microbiol 2002; 40: 532-539