Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0032-1320051
Diagnostik des Diabetes mellitus – Einsatz der neuen Leitlinien
Diagnosis of Diabetes Mellitus – The New GuidelinesPublication History
Publication Date:
11 June 2012 (online)
![](https://www.thieme-connect.de/media/diabetakt/201203/lookinside/thumbnails/10.1055-s-0032-1320051-1.jpg)
Die Glukosemessung für die Diagnostik des Diabetes mellitus hat eine Reihe von Nachteilen, die in der täglichen Praxis zu Fehlern führen können. Da das HbA1c diese Nachteile nicht aufweist wurde es – nach Etablierung einer international anerkannten Referenzmethode – für die Labordiagnostik des Diabetes mellitus zugelassen. Ein mit einer qualitätskontrollierten Methode gemessener HbA1c-Wert von ≥ 6,5 % (≥ 48 mmol/mol Hb) ist diagnostisch für einen Diabetes mellitus, während ein niedrigerer Wert einen Diabetes nicht ausschließt. Für Werte zwischen 5,7 und 6,5 % (39–47 mmol/mol Hb) wird vorgeschlagen, einen oralen Glukosetoleranztest durchzuführen. Die bislang anerkannten Kriterien zur Diabetesdiagnostik mittels der Messung der Blutglukose im Nüchternzustand oder nach Glukosebelastung bleiben in Kraft. Die Zulassung des HbA1c als Diabetesdiagnostikum führt zu Vereinfachung in der Praxis und, bei Beachtung der Limitierungen, auch zu verbesserter Diagnostik.
The determination of glucose for the diagnosis of diabetes mellitus shows numerous disadvantages which may lead to mistakes in daily practice. Since HbA1c does not exert these disadvantages HbA1c was accepted as a laboratory parameter for the diagnosis of diabetes after improvement of the method by establishing a reference method. An HbA1c value of ≥ 6.5 % (≥ 48 mmol/mol Hb) is diagnostic for diabetes mellitus while a lower value does not exclude diabetes. For values between 5.7 % and 6.5 % HbA1c (39-47 mmol/mol Hb) it has been suggested to perform an oral glucose tolerance test. The current criteria for the diagnosis of diabetes using the determination of blood glucose in the fasting state or after a glucose load remain valid. The introduction of HbA1c as a laboratory parameter for diagnosis of diabetes leads to simplification and to an improved diagnosis if the limitations are recognized.
-
Literatur
- 1 Häring HU, Gallwitz B, Müller-Wieland D, Usadel KH, Mehnert H. Diabetologie in Klinik und Praxis. Thieme; Auflage 2011. 6.
- 2 http://www.deutsche-diabetes-gesellschaft.de/fileadmin/Redakteur/Leitlinien/Praxisleitlinien/PL_DDG2011_Def_Klass_u_Diagnostik_des_DM.pdf
- 3 http://www.deutsche-diabetes-gesellschaft.de/redaktion/mitteilungen/leitlinien/Gestationsdiabetes_EbLL_Endfassung_2011_08_11.pdf
- 4 http://www.deutsche-diabetes-gesellschaft.de/redaktion/news/POCT-Glukose_Plasmastandard_DGKL_diabetesDE_1209.pdf
- 5 International Federation of Clinical Chemistry and Laboratory Medicine, IFCC Scientific Division. Mosca A et al. Global standardization of glycated hemoglobin measurement: the position of the IFCC Working Group. Clin Chem Lab Med 2007; 45: 1077-1080
- 6 Consensus Committee. Consensus statement on the worldwide standardization of the hemoglobin A1C measurement. Diabetes Care 2007; 30: 2399-2400
- 7 Bundesärztekammer und Kassenärztliche Bundesvereinigung. HbA1c – bisher übliche Einheiten können neben den neuen weiterverwendet werden. Dtsch Arztebl 2009; 106: 1633-1633
- 8 American Diabetes Association. Diagnosis and classification of diabetes mellitus. Diabetes Care (Suppl. 01) 2010; 33: 62-69
- 9 Kerner W, Brückel J. Definition, Klassifikation und Diagnostik des Diabetes mellitus. Diabetologie 2011; 6
- 10 WHO/NMH/CHP/CPM/11.1.
- 11 Snieder H, Florez JC. A genome-wide association study of treated A1C: a genetic needle in an environmental haystack?. Diabetes 2010; 59: 332-334
- 12 Little RR, Sacks DB. HbA1c: how do we measure it and what does it mean?. Curr Opin Endocrinol Diabetes Obes 2009; 16: 113-118
- 13 van t Riet E, Alssema M, Rijkelijkhuizen JM et al. Relationship between A1c and Glucose Levels in the General Dutch Population: the new Hoorn Study. Diabetes Care 2010; 33: 61-66
- 14 Peter A, Fritsche A, Stefan N et al. Diagnostic value of hemoglobin A1c for type 2 diabetes mellitus in a population at risk. Exp Clin Endocrinol Diabetes 2011; 119: 234-237
- 15 Bundesärztekammer und Kassenärztliche Bundesvereinigung. Richtlinie der Bundesärztekammer zur Qualitätssicherung laboratoriumsmedizinischer Untersuchungen. Dtsch Arztebl 2008; 105: 341-355
- 16 http://www.deutsche-diabetes-gesellschaft.de/redak tion/mitteilungen/leitlinien/EBL_Klassifikation_Update_2004.pdf