Gesundheitswesen 2014; 76(05): 284-296
DOI: 10.1055/s-0033-1351237
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Können deutsche DRGs den Ressourcenverbrauch eines Krankenhauses sachgerecht abbilden? Eine empirische Analyse auf Grundlage von patientenbezogenen Kosten- und Leistungsdaten für 10 Krankheitsbilder

Do German DRGs Appropriately Explain the Resource Consumption of Hospitals? An Empirical Patient-Level Cost-Data Analysis across Ten Episodes of Care
A. Geissler
1   Fachgebiet Management im Gesundheitswesen, Technische Universität Berlin
,
W. Quentin
1   Fachgebiet Management im Gesundheitswesen, Technische Universität Berlin
,
R. Busse
1   Fachgebiet Management im Gesundheitswesen, Technische Universität Berlin
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
15. Oktober 2013 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie: DRG-basierte Fallpauschalen bestimmen maßgeblich die Erlöse deutscher Krankenhäuser. Sie sollten daher den Ressourcenverbrauch präzise abbilden, um unbeabsichtigte Anreize zu vermeiden. Es wurde bisher nicht unabhängig untersucht, ob deutsche DRGs in der Lage sind, die Kosten einer Behandlung ­adäquat widerzuspiegeln.

Methodik: Anonymisierte Kosten- und Leistungsdaten von 50 156 Fällen aus 29 Krankenhäusern des Jahres 2008 wurden für 10 häufige Krankheitsbilder mithilfe einer Regressionsananlyse untersucht, um a) den Einfluss von Patienten- und Behandlungsmerkmalen auf die Kosten zu analysieren und b) zu prüfen, ob DRGs den Ressourcenverbrauch im Krankenhaus besser erklären können als das Set von patientenbezo­genen Variablen.

Ergebnisse: Die Behandlungs- und Patientenvariablen haben abhängig vom Krankheitsbild einen unterschiedlichen Einfluss auf die Kosten einer Krankenhausbehandlung. Dennoch erklären sie für jedes Krankheitsbild die Kostenunterschiede besser als die DRGs. Es zeigt sich zudem, dass Krankenhäuser unabhängig von den behandelten Patienten einen Einfluss auf die Kosten haben. Dies könnte an Faktoren liegen, die vom DRG-System nicht berücksichtigt werden.

Schlussfolgerungen: Die Analyse zeigt, dass hinsichtlich der DRG-Fallpauschalen in Deutschland weiterer Forschungsbedarf besteht, der jedoch aufgrund der mangelnden Datenverfügbarkeit stark eingeschränkt wird. Im Vergleich zu anderen europäischen Ländern schneidet das deutsche G-DRG-System weniger gut ab. Die Berücksichtigung einiger der verwendeten Variablen sowie ein verstärkter internationaler Austausch könnte das deutsche DRG-System weiter verbessern.

Abstract

Aim of the Study: The revenues of German hospitals are mainly determined by DRG-based payments. Therefore DRGs should appropriately explain the resource consumption of hospitals in order to avoid unintended consequences. So far little is known about the ability of German DRGs to adequately reflect the cost of a hospital stay.

Methods: Regression techniques were applied using anonymised year 2008 cost and performance data of 50 156 cases from 29 hospitals for 10 common episodes of care in order a) to analyse the impact of patient and treatment characteristics on costs and b) to test if DRG variables are better in explaining resource consumption than this set of patient variables.

Results: Depending on the episode of care, patient and treatment variables have a different impact on hospital costs. However, they are better in explaining resource consumption than the DRG variables for each episode of care. In addi­tion, independent of the patient characteristics hospitals have an impact on costs which might be due to factors that are not considered by the DRG-system.

Conclusion: The analysis shows that the German DRG system requires further research. However, to date this is limited by poor data availability. Compared to other DRG systems the German system shows a weak performance. The incorporation of some of the used variables as well as an increasing international knowledge transfer might help to further improve the German DRG system.

Zusatznutzen im Internet

 
  • Literatur

  • 1 Tuschen KH. Entstehung, Darstellung und Bewertung des DRG-Systems sowie Perspektiven der Weiterentwicklung aus bundesweiter Sicht. In: Baum G. Hrsg Krankenhausentgeltsystem 2012. Düsseldorf: Deutsche Krankenhaus Verlagsgesellschaft; 2012: 3-30
  • 2 Busse R, Geissler A, Quentin W et al. Diagnosis-Related Groups in Europe: Moving towards transparency, efficiency and quality in hospitals. Maidenhead: Open University Press and WHO Regional Office for Europe; 2011
  • 3 Geissler A, Scheller-Kreinsen D, Quentin W et al. DRG-Systeme in Europa: Anreize, Ziele und Unterschiede in zwölf Ländern. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2012; 55: 633-642
  • 4 Kobel C, Thuilliez J, Bellanger M et al. DRG systems and similar patient classification systems in Europe. In: Busse R, Geissler A, Quentin W, Wiley M. Hrsg Diagnosis-related groups in Europe: moving towards transparency, efficiency and quality in hospitals. Maidenhead: Open University Press and WHO Regional Office for Europe; 2011: 37-58
  • 5 Busato A, von Below G. The implementation of DRG-based hospital reimbursement in Switzerland: A population based perspective. Health Research Policy and Systems 2010; 8: 31
  • 6 Kovac E, Jacobs C. G-DRG goes Slovakia. Führen und Wirtschaften im Krankenhaus 2012; 29: 64-66
  • 7 Flintrop J. Krankenhäuser: Die Personalnot rückt in den Fokus. Dtsch Arztebl 2010; 107 A-579/B-507/C-499
  • 8 Polyzos N, Karanikas H, Thireos E et al. Reforming reimbursement of public hospitals in Greece during the economic crisis: Implementation of a DRG system. Health Policy 2013; 109: 14-22
  • 9 Busse R, Geissler A, Mason A et al. Hrsg Diagnosis-Related Groups in Europe (EuroDRG): Do they explain variation in hospital costs and length of stay across patients and hospitals?. Health Econ 2012; 21 (Suppl. 02) 1-140
  • 10 Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus . Kalkulation von Fallkosten – Handbuch zur Anwendung in Krankenhäusern Version 3.0. Düsseldorf: Deutsche Krankenhaus Verlagsgesellschaft; 2007
  • 11 Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus . Abschlussbericht – Weiterentwicklung des G-DRG-Systems für das Jahr 2010. Siegburg: Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus GmbH; 2009
  • 12 Street A, Kobel C, Renaud T et al. on behalf of the EuroDRG group . How well do diagnosis-related groups explain variations in costs or length of stay among patients and across hospitals? Methods for analysing routine patient data. Health Econ 2012; 21 (Suppl. 2) 6-18
  • 13 Charlson ME, Pompei P, Ales KL et al. A new method of classifying prognostic comorbidity in longitudinal studies: development and validation. J Chronic Dis 1987; 40: 373-383
  • 14 Quan H, Sundararajan V, Halfon P et al. Coding algorithms for defining comorbidities in ICD-9-CM and ICD-10 administrative data. Med Care 2005; 43: 1130-1139
  • 15 Drösler SE, Klazinga NS, Romano PS et al. Application of patient safety indicators internationally: a pilot study among seven countries. Int J Qual Health Care 2009; 21: 272-278
  • 16 Drösler SE, Romano PS, Wie L. Health Care Quality Indicators Project: Patient Safety Indicators Report 2009. OECD Health Working Papers No. 47; Paris: OECD; 2009
  • 17 Laudicella M, Olsen KR, Street A. Examining cost variation across hospital departments – a two-stage multilevel approach using patient level data. Social Science & Medicine 2010; 71: 1872-1881
  • 18 Dormont B, Milcent C. How to regulate heterogeneous hospitals?. Journal of Economics and Management Strategy 2005; 14: 591-621
  • 19 Maio G. Gesundheitswesen: Ärztliche Hilfe als Geschäftsmodell?. Dtsch Arztebl 2012; 109 A-804/B-696/C-692
  • 20 Rheinisch-Westfälisches Institut für Wirtschaftsforschung . Mengenentwicklung und Mengensteuerung stationärer Leistungen. RWI Projektbericht; Essen: RWI; 2012
  • 21 Leber WD, Scheller-Kreinsen D. Von der Betten- zur Preissteuerung. Gesundheits- und Sozialpolitik 2012; 66: 37-47
  • 22 Cots F, Chiarello P, Salvador X et al. DRG-based hospital payment: Intended and unintended consequences. In: Busse R, Geissler A, Quentin W, Wiley M. Hrsg Diagnosis-related groups in Europe: moving towards transparency, efficiency and quality in hospitals. Maidenhead: Open University Press and WHO Regional Office for Europe; 2011: 75-92
  • 23 Quentin W, Scheller-Kreinsen D, Geissler A et al. Appendectomy and Diagnosis Related Groups (DRGs): Patient Classification and Hospital Reimbursement in 11 European Countries. Langenbeck’s Archives of Surgery 2012; 397: 317-326
  • 24 Scheller-Kreinsen D, Quentin W, Geissler A et al. Breast cancer surgery and diagnosis related groups (DRGs): Patient classification and hospital reimbursement in 11 European countries. The Breast 2012; doi:pii: DOI: S0960-9776(12)00227-5.
  • 25 Peltola M, Quentin W. Diagnosis-Related Groups (DRGs) for Stroke in Europe: Patient Classification and Hospital Reimbursement in 11 Countries. Cerebrovasc Dis 2013; 35: 113-123
  • 26 Quentin W, Rätto H, Peltola M et al. Acute Myocardial Infarction and Diagnosis Related Groups (DRGs): Patient Classification and Hospital Reimbursement in 11 European countries. Eur Heart J 2013; DOI: 10.1093/eurheartj/ehs482.
  • 27 Bellanger MM, Quentin W, Tan SS. Childbirth and Diagnosis Related Groups (DRGs): Patient Classification and Hospital Reimbursement in 11 European Countries. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2013; 168: 12-19
  • 28 Tan SS, Serdén L, Geissler A et al. DRGs and cost accounting: which is driving which?. In: Busse R, Geissler A, Quentin W, Wiley M. Hrsg Diagnosis-related groups in Europe: moving towards transparency, efficiency and quality in hospitals. Maidenhead: Open University Press and WHO Regional Office for Europe; 2011: 59-74
  • 29 Vogl M. Improving patient-level costing in the English and the German ‘DRG’ system. Health Policy 2013; 109: 290-300
  • 30 Schreyögg J, Tiemann O, Busse R. Cost accounting to determine prices: how well do prices reflect costs in the German DRG-system?. Health Care Manag Sci 2006; 9: 269-279
  • 31 Street A, Scheller-Kreinsen D, Geissler A et al. Determinants of hospital costs and performance variation: Methods, models and variables for the EuroDRG project. Working Papers in Health Policy and Management Vol. 3 Berlin: Universitätsverlag der Technischen Universität Berlin;
  • 32 Geissler A, Wörz M, Busse R. Deutsche Krankenhauskapazitäten im internationalen Vergleich. In: Klauber J, Geraedts M, Friedrich J. Hrsg Krankenhaus-Report 2010: Krankenhausversorgung in der Krise?. Stuttgart: Schattauer; 2010: 25-40
  • 33 Pearse RM, Moreno RP, Bauer P et al. Mortality after surgery in Europe: a 7 day cohort study. Lancet 2012; 380: 1059-1065
  • 34 OECD . Health at a Glance 2011: OECD Indicators. OECD Publishing; 2011