Zusammenfassung
Der Schmerzbegriff wird in dieser Arbeit anhand dreier aus unterschiedlichen Schaffensperioden stammenden Arbeiten Viktor von Weizsäckers beleuchtet: die Aufsätze „Die Schmerzen“[1] (1926), „Das Missliche am Schmerz“[2] (1951) und „Zur Klinik der Schmerzen“[3] (1936). Schmerz ist ein als polares Phänomen und als Leiden und Tun zugleich.[4]
Das Vorhandensein des Schmerzes ist misslich, gleichzeitig wird er als Leistung anerkannt. Dem Unbewussten kommt für das menschliche Verhalten im Schmerz, das immer im sozialen Kontext stattfindet, große Bedeutung zu.
Viktor von Weizsäcker (1886–1957) stellt die körperliche Krankheitswahrnehmung, die subjektive Krankheitserfahrung des Kranken, in den Mittelpunkt seiner Schriften. Subjektiv erlebte körperliche Phänomene wie Schmerz, Übelkeit und Schwindel sind Ausgangspunkt seiner Überlegungen. Sie lassen sich durch eine ausschließlich objektive Betrachtungsweise nur unzureichend erfassen und verstehen. Die Kommunikation mit dem Patienten, die Beachtung metakommunikativer und verbaler Äußerungen des Patienten und die Erfragung seiner Biografie ermöglichen ein besseres Verständnis dieser Phänomene sowie paradoxer Schmerzzustände, wie Schmerzlosigkeit bei ausgedehntem Gewebsschaden.[5]
Abstract
In this article, the concept of pain shall be examined in light of 3 works of Viktor von Weizäcker (1886–1957) written in Germany during 3 separate periods of its 20th century history:„Die Schmerzen“ (Pain) (1926): „Zur Klinik der Schmerzen“ (On the Symptoms of Pain) (1936); and „Das Mißliche am Schmerz“ (The Awkwardness of Pain) (1951).
Pain is conceived as a polar phenomenon comprising concurrent suffering (passive) and doing (active). The existence of pain is disturbing; its endurance, however, may be recognized as a positive achievement. Befitting significance is given to the influence of the unconscious on human restraint in confronting pain, which appears always to take place in a social context.
Viktor von Weizacker places the patient’s physical perception of his disease and his subjective experience of illness at the midpoint of his writings. Subjectively experienced corporeal phenomena, such as pain, nausea and dizziness, are points of departure for his reflections. Exclusively objective methods of observation, measurement and examination are insufficient for an adequate comprehension and understanding of these phenomena.
A precondition for this understanding is an empathetic communication with the patient, sensitive observation of his metacommunicative expressions (e.g. body language and tortured looks), his verbal descriptions, and, on direct questioning, an appreciation of his personal biography, social history and personality development. This in-depth communication facilitates a better understanding of these phenomena, as well as paradoxical states of pain (such as the abscence of pain perception under conditions of extensive tissue destruction).
Schlüsselwörter
Schmerz - polar - Leistung - Biografie - Unbewusstes
Key words
pain - polar - function - biography - the subconscious