Abstract
Purpose: Microcalcifications in the breasts can point to breast cancer. However, there is
great morphologic variety, and microcalcifications do not always correlate with malignancy.
We conducted a prospective study to compare ultrasound and mammography in the detection
of microcalcifications following sonographic diagnosis of a hypoechoic focal lesion
in women with dense breast composition.
Materials and Methods: A total of 104 lesions potentially associated with microcalcifications (82 malignant
and 23 benign lesions) were included in the study. The breast was examined by ultrasound
(9 MHz, Aplio XG/500) with additional use of MicroPure imaging for the demonstration
and evaluation of microcalcifications. The presence of a focal lesion was verified
and microcalcifications were counted at ultrasound and mammography by blinded readers.
The sensitivity and specificity were determined, and ROC analysis and AUC analysis
were performed.
Results: The women had a median age of 51 years. The average number of microcalcifications
detected by sonography (2.12 ± 2.77) and mammography (3.59 ± 6.35) was not significantly
different (p > 0.05). Correlation of the techniques was adequate (Pearson’s r = 0.616,
p < 0.0001; Spearman‘s rho = 0.654, p < 0.0001). The intraclass correlation coefficient
was K = 0.382 ± 0.072 (p < 0.0001), also indicating adequate agreement of both techniques.
The sensitivity and specificity were 70 %/30 % for MicroPure and 45 %/55 % for mammography.
The positive predictive value of mammography was superior to that of MicroPure (88 %
vs. 78 %).
Conclusion: The sonographic detection of microcalcifications with MicroPure imaging in breasts
with a hypoechoic focal lesion correlates well with digital mammography.
Zusammenfassung
Ziel: Der Nachweis von Mikrokalk kann mit einem Mammakarzinom assoziiert sein, durch seine
breite morphologische Vielfalt korreliert er nur teilweise mit der Dignität der zugrunde
liegenden Gewebsveränderung. Ziel der prospektiven Studie war die Vergleichbarkeit
von Mikroverkalkungen nach sonografischer Detektion eines echoarmen Herdbefundes mit
der Mammografie im dichten Drüsengewebe.
Material und Methoden: 104 Herde mit potentiellen Mikroverkalkungen (82 maligne und 23 benigne Läsionen)
wurden in die Studie eingeschlossen. Neben der sonografischen Untersuchung (9 MHz,
Aplio XG/500) der Mammaläsion, erfolgte die Mikrokalkdarstellung mittels MicroPure
Ultraschallverfahren. Das Vorhandensein einer fokalen Läsion wurde bestimmt und die
Mikroverkalkungen wurden für jede Läsion sonografisch und mammografisch ausgezählt
und von geblindeten Readern analysiert. Sensitivität, Spezifität, ROC-Analyse und
die AUC-Analyse konnten statistisch ausgewertet werden.
Ergebnisse: Das mediane Alter betrug 51 Jahre. Die Zahl der sonografisch (2,12 ± 2,77) und mammografisch
(3,59 ± 6,35) erkannten Mikroverkalkungen unterschied sich nicht signifikant (p > 0,05).
Die berechneten Korrelationen der Verfahren waren ausreichend gut (Pearson’s r = 0,616,
p < 0,0001, Spearman‘s rho = 0,654, p < 0,0001). Der Intraklassen-Korrelationskoeffizient
war K = 0,382 ± 0,072 p < 0,0001 und zeigte eine ausreichend gute Übereinstimmung
beider Verfahren. Sensitivität und Spezifität waren 70 %/30 % für MicroPure und 45 %/55 %
für die Mammografie. In der positiven Vorhersagekraft ist die Mammografie der MicroPure
überlegen (88 % vs. 78 %).
Schlussfolgerung: Sonografische Erkennbarkeit von Mikroverkalkungen mit MicroPure, beim Vorliegen eines
echoarmen Herdbefundes, korreliert gut mit der digitalen Mammografie.
Key words
microcalcifications - detection of microcalcifications - breast ultrasound - mammography
- MicroPure