Aktuelle Dermatologie 2014; 40(08/09): 350-352
DOI: 10.1055/s-0034-1377566
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Calcinosis metastatica bei sekundärem Hyperparathyreoidismus bei Vitamin-D-Mangel

Calcinosis metastatica in a Case of Secondary Hyperparathyreoidism and Vitamin D Deficiency
M. Allmendinger
Zentrum für Hautkrankheiten, Stuttgart
,
P. von den Driesch
Zentrum für Hautkrankheiten, Stuttgart
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 September 2014 (online)

Zusammenfassung

Wir berichten über eine 16-jährige arabische Patientin, bei der im Alter von 2 Jahren extern die Diagnose einer juvenilen Dermatomyositis gestellt worden war. Im Verlauf entwickelten sich im Bereich des Rumpfs und der Extremitäten erythematöse Plaques und Knoten mit schmerzhaften Ulzerationen. In der Vergangenheit war die Patientin mit diversen Immunsuppressiva behandelt worden. Aufgrund massiver Muskelkontrakturen war die Patientin zuletzt rollstuhlpflichtig.

Nach Exzision eines besonders schmerzhaften Kalkknotens im Bereich des rechten Unterarms und Wundkonditionierung durch Vakuumtechnik bildete sich ein ausreichendes Granulationsgewebe. Es erfolgte ein Defektverschluss mittels Spalthaut-Transplantation.

Labordiagnostisch ergab sich das Bild eines sekundären Hyperparathyreoidismus bei Vitamin-D-Mangel. Als Konsequenz rückte eine Vitamin-D-Supplementation und Stabilisierung des Kalzium-Phosphathaushaltes in den Vordergrund.

Abstract

We report on a 16-year-old Arabian patient. At the age of 2 years she was diagnosed with calcifying juvenile dermatomyositis. Over the following years, plaques, nodules and painful ulcers developed on the trunk and all extremities. In the past the patient was under treatment with several immunosuppressive medications. At the day of admission she was bound to a wheelchair. We diagnosed calcinosis metastatica due to secondary hyperparathyreoidism. An especially painful tumour at the right elbow was excised. Histologically, calcinosis cutis was confirmed. Despite calcification at the wound ground, new granulation tissue could be induced by vacuum therapy and the wound could be closed by split skin graft transplantation. The secondary hyperparathyreoidism caused by vitamin D deficiency was subjected to vitamin D and calcium supplementation.

 
  • Literatur

  • 1 Plewig G, Landthaler M, Burgdorf W et al. Braun-Falco’s Dermatologie, Venerologie und Allergologie. 6. Auflage Heidelberg: Springer; 2012. Kapitel 95: 1564-1565
  • 2 Selye H, Gentile G, Pioreschi P. Cutaneous molt induced by calciphylaxis in the rat. Science 1961; 134: 1876-1977
  • 3 Wollina U. Kutane Kalziphylaxie. Hautarzt 2010; 61: 1063-1072
  • 4 Mazhar AR, Johnson RJ, Gillen D et al. Risk factors and mortality associated with calciphylaxis in end-stage renal disease. Kidney 2011; 60: 324-332
  • 5 Daoussis D, Antonopoulos I, Liossis SC et al. Treatment of systemic sclerosis-associacted calcinosis: a case report of rituximab-induced regression of CREST-related calcinosis and review of the literature. Semin Arthritis Rheum 2012; 41: 822-829