Tierarztl Prax Ausg G Grosstiere Nutztiere 2009; 37(04): 247-254
DOI: 10.1055/s-0038-1623962
Originalartikel
Schattauer GmbH

Kurz- und Langzeitprognose von Dünndarmkolikern nach Kolikoperation

Dünndarmresektionen haben keinen nachteiligen Einfluss auf die Überlebensrate erstmals operierter Pferde mit DünndarmkolikShort- and long-term survival of surgical colic patientsSmall intestinal resection does not influence the prognosis of horses with small intestinal colic following their first laparotomy
J.-M. V. Müller
1   Klinik für Pferde (Direktor: Prof. Dr. K. Feige) der Stiftung Tierärztliche Hochschule Hannover
,
M. Wehrli-Eser
2   Pferdeklinik (Direktor: Prof. Dr. J. Auer) der Vetsuisse-Fakultät Universität Zürich
,
P. Waldmeier
2   Pferdeklinik (Direktor: Prof. Dr. J. Auer) der Vetsuisse-Fakultät Universität Zürich
,
K. Rohn
3   Institut für Biometrie, Epidemiologie und Informationsverarbeitung (Direktor: Prof. Dr. L. Kreienbrock) der Stiftung Tierärztliche Hochschule Hannover
,
K. Feige
1   Klinik für Pferde (Direktor: Prof. Dr. K. Feige) der Stiftung Tierärztliche Hochschule Hannover
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 15 December 2008

Akzeptiert: 05 January 2009

Publication Date:
10 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Ziel der vorliegenden Arbeit war, die Prognose von Pferden nach chirurgisch therapierter Dünndarmkolik mithilfe von Kurz- und Langzeitüberlebensraten hinsichtlich ihres Zusammenhangs mit präoperativ und intraoperativ ermittelten Befunden zu untersuchen. Material und Methoden: Es erfolgte eine retrospektive Auswertung der Krankenakten von Pferden, die wegen Kolik laparotomiert wurden und eine pathologische Veränderung im Dünndarm aufwiesen. Der prä- und postoperative Verlauf der 233 die Aufstehphase überlebenden Patienten wurde hinsichtlich präoperativer Parameter bei Klinikeintritt (Rektaltemperatur, Herzfrequenz, Atemfrequenz, Hämatokrit, Plasmaproteingehalt, Kolikdauer bis Klinikeintritt, Kolikverlauf, Verhalten bei Klinikeintritt, Maulschleimhautfarbe, kapilläre Rückfüllzeit, Bauchhöhlenpunktat) und intraoperativer Befunde (bestehende Veränderungen der Darmfarbe, Dünndarmresektion, Resektatlänge, Kolikursache) ausgewertet. Ferner erfolgte eine Auswertung des postoperativen Krankheitsverlaufes bis zur Entlassung aus der Klinik sowie ein und 5 Jahre danach. Ergebnisse: Die Überlebensrate aller Patienten betrug bei Entlassung aus der Klinik 81%, nach einem Jahr 66% und nach 5 Jahren 35%. Präoperativ erhobene Befunde mit Einfluss auf die 1-Jahres-Überlebenswahrscheinlichkeit waren der Kolikverlauf vor Klinikeintritt und der Hämatokrit bei der Erstuntersuchung. Kolikursachen mit Dünndarmstrangulation resultierten in einer schlechteren Kurzzeitprognose (80%) als Kolikursachen ohne Dünndarmstrangulation (90%). Dagegen war die Durchführung einer Dünndarmresektion im Vergleich zu einer Kolikoperation ohne Dünndarmresektion nicht mit einer schlechteren Prognose assoziiert. Schlussfolgerung und klinische Relevanz: Aus den Ergebnissen wird abgeleitet, dass sich eine Dünndarmresektion weder auf die Kurzzeitüberlebensrate noch die Langzeitüberlebensrate auswirkt.

Summary

Objective: This retrospective study evaluated short- and long-term survival rates of horses surgically treated for colic due to strangulating or non-strangulating small intestinal lesions. Preoperative and intraoperative prognostic factors were analysed. Material and methods: The survival rates at discharge from the clinic (short-term survival), one and 5 years after surgery (long-term survival) of 233 horses recovering from colic surgery were evaluated concerning the following parameters: history (duration of colic, preoperative course of colic), results of the clinical examination at admission (rectal temperature, heart rate, respiratory rate, haematocrit, behaviour at admission, mucous membrane colour, capillary refill time, abdominocentesis) and intraoperative findings (intestinal wall abnormalities, resection of small intestine, resection length, intraoperative diagnosis). The influence of the above mentioned factors on survival was tested using the Pearson chi2 test. Binomial data with small group numbers was evaluated using the Fisher‘s exact test. Results: The short-time survival rate of all patients was 81%, one year survival rate was 66% and five year survival was 35%. Preoperative prognostic factors influencing long-term survival were the preoperative course of colic and the haematocrit at admission. Strangulating obstructions were associated with a worse short-term survival than non-strangulating small intestinal lesions. Interestingly, horses undergoing small intestinal resection did not show different survival rates than horses without performed resection. Conclusion and clinical relevance: The results of this study indicate that the resection of small intestine does not influence neither short- nor long-term survival rates.

 
  • Literatur

  • 1 Archer DC, Proudman CJ, Pinchbeck G, Smith JE, French NP, Edwards GB. Entrapment of the small intestine in the epiploic foramen in horses: a retrospective analysis of 71 cases recorded between 1991 and 2001. Vet Rec 2004; 155 (Suppl. 25) 793-797.
  • 2 Ebert R. Prognostische Parameter bei der Kolik des Pferdes. Tierärztl Prax 1994; 22: 256-263.
  • 3 Engelbert TA, Tate LP, Bowman KF. Incarceration of the small intestine in the epiploic foramen. Report of 19 cases (1983–1992). Vet Surg 1993; 22: 57-61.
  • 4 Freeman DE, Hammock P, Baker GJ, Goetz T, Foreman JH, Schaeffer DJ. et al. Short- and long-term survival and prevalence of postoperative ileus after small intestinal surgery in the horse. Equine Vet J Suppl 2000; 32: 42-51.
  • 5 Freeman DE, Schaeffer DJ. Short-term survival after surgery for epiploic foramen entrapment compared with other strangulating diseases of the small intestine in horses. Equine Vet J 2005; 37 (Suppl. 04) 292-295.
  • 6 Mair TS. Contributions to an evidence-based medicine approach to colic surgery. Equine Vet J 2002; 34 (Suppl. 05) 428-429.
  • 7 Mair TS, Smith LJ. Survival and complication rates in 300 horses undergoing surgical treatment of colic. Part 1: Short-term survival following a single laparotomy. Equine Vet J 2005; 37 (Suppl. 04) 296-302.
  • 8 Morton AJ, Blikslager AT. Surgical and postoperative factors influencing short-term survival of horses following small intestinal resection: 92 cases (1994–2001). Equine Vet J 2002; 34 (Suppl. 05) 450-454.
  • 9 Parry BW, Anderson GA, Gay CC. Prognosis in equine colic: a comparative study of variables used to assess individual cases. Equine Vet J 1983; 15 (Suppl. 03) 211-215.
  • 10 Parry BW, Gay CC, Anderson GA. Assessment of the necessity for surgical intervention in cases of equine colic: a retrospective study. Equine Vet J 1983; 15 (Suppl. 03) 216-221.
  • 11 Pascoe PJ, McDonell WN, Trim CM, van Gorder J. Mortality rates and associated factors in equine colic operations. A retrospective study of 341 operations. Can Vet J 1983; 24 (Suppl. 03) 76-85.
  • 12 Pearson H, Pinsent PJ, Denny HR, Waterman A. The indications for equine laparotomy – an analysis of 140 cases. Equine Vet J 1975; 7 (Suppl. 03) 131-136.
  • 13 Phillips TJ, Walmsley JP. Retrospective analysis of the results of 151 exploratory laparotomies in horses with gastrointestinal disease. Equine Vet J 1993; 25 (Suppl. 05) 427-431.
  • 14 Proudman CJ, Smith JE, Edwards GB, French NP. Long-term survival of equine surgical colic cases. Part 2: Modelling postoperative survival. Equine Vet J 2002; 34 (Suppl. 05) 438-443.
  • 15 Proudman CJ, Smith JE, Edwards GB, French NP. Long-term survival of equine surgical colic cases. Part 1: Patterns of mortality and morbidity. Equine Vet J 2002; 34 (Suppl. 05) 432-437.
  • 16 Proudman CJ, Edwards GB, Barnes J, French NP. Modelling long-term survival of horses following surgery for large intestinal disease. Equine Vet J 2005; 37 (Suppl. 04) 366-370.
  • 17 Proudman CJ, Edwards GB, Barnes J, French NR. Factors affecting long-term survival of horses recovering from surgery of the small intestine. Equine Vet J 2005; 37 (Suppl. 04) 360-365.
  • 18 Proudman CJ, Dugdale AH, Senior JM, Edwards GB, Smith JE, Leuwer ML. et al. Pre-operative and anaesthesia-related risk factors for mortality in equine colic cases. Vet J 2006; 171 (Suppl. 01) 89-97.
  • 19 Puotunen-Reinert A, Huskamp B. Möglichkeiten der Prognostik beim chirurgischen Kolikpferd: Untersuchung von 110 Fällen. Pferdeheilk 1985; 1 (Suppl. 03) 123-129.
  • 20 Semevolos SA, Ducharme NG, Hackett RP. Clinical assessment and outcome of three techniques for jejunal resection and anastomosis in horses: 59 cases (1989–2000). JAVMA 2002; 220 (Suppl. 02) 215-218.
  • 21 Siebke AU, Keller H, Lauk HD, Vonplocki KA. Retrospective analysis of the shorttime and longtime results of 718 exploratory laparotomies in horses with gastrointestinal disease. Pferdeheilk 1995; 11 (Suppl. 05) 299-312.
  • 22 Vachon AM, Fischer AT. Small intestinal herniation through the epiploic foramen: 53 cases (1987–1993). Equine Vet J 1995; 27 (Suppl. 05) 373-380.
  • 23 van den Boom R, van der Velden MA. Short-and long-term evaluation of surgical treatment of strangulating obstructions of the small intestine in horses: a review of 224 cases. Vet Q 2001; 23 (Suppl. 03) 109-115.
  • 24 van der Linden MA, Laffont CM, Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan MM. Prognosis in equine medical and surgical colic. J Vet Intern Med 2003; 17 (Suppl. 03) 343-348.