Nuklearmedizin 2006; 45(06): 262-268
DOI: 10.1055/s-0038-1625120
Originalarbeiten – Original Articles
Schattauer GmbH

Serious complications after radiosynoviorthesis

Survey on frequency and treatment modalitiesGravierende Komplikationen nach RadiosynoviortheseÜberblick zu Häufigkeit und therapeutischen Optionen
W. U. Kampen
1   Clinic of Nuclear Medicine (Director: Prof. Dr. E. Henze), University Hospital Schleswig-Holstein, Campus Kiel
,
E. Matis
1   Clinic of Nuclear Medicine (Director: Prof. Dr. E. Henze), University Hospital Schleswig-Holstein, Campus Kiel
,
N. Czech
1   Clinic of Nuclear Medicine (Director: Prof. Dr. E. Henze), University Hospital Schleswig-Holstein, Campus Kiel
,
Z. Soti
1   Clinic of Nuclear Medicine (Director: Prof. Dr. E. Henze), University Hospital Schleswig-Holstein, Campus Kiel
,
S. Gratz
2   Practice for Radiology and Nuclear Medicine, Stuttgart, Germany
,
E. Henze
1   Clinic of Nuclear Medicine (Director: Prof. Dr. E. Henze), University Hospital Schleswig-Holstein, Campus Kiel
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 30 May 2006

in revised form: 25 September 2006

Publication Date:
11 January 2018 (online)

Summary

Aim: Radiosynoviorthesis using intraarticular injection of beta-emitting radiocolloids is increasingly performed throughout Europe in patients with inflammatory joint disease. It is a cost-effective and safe treatment, local complications are very rare with only eight cases mentioned in the literature so far. No recommendations for therapy of tissue necrosis, infection or thromboembolism after radiosynoviorthesis are available. Methods: Using a standardized questionary, 260 nuclear medicine physicians and 20 medical liability insurances were asked for the kind and frequency of complications after radiosynoviorthesis between 1998 and 2003. The survey was terminated after nine months with a response of only 25.7%. Results: A total of 53 severe complications were documented (28 necroses, 12 thromboses, 13 joint infections). Eight other complications were seen but difficult to correlate directly with radiosynoviorthesis. Tissue necroses from yttrium-90 were successfully treated by surgical excision and closure of the defect. Rhenium-186-induced ulcers healed by hyperbaric oxygen therapy in two cases. Lesions from erbium-169 showed restoration by conservative treatment. Thromboembolic events happened after radiosynoviorthesis in joints of the lower limb only, mostly treated by conventional anticoagulation. Intraarticular infections showed restoration after intraarticular antibiotics in the majority of cases. Conclusion: Severe complications after radiosynoviorthesis seem to be rare. However, because of the low return rate, a reliable frequency cannot be calculated. Nevertheless, important advices regarding treatment concepts can be taken from our data.

Zusammenfassung

Die Radiosynoviorthese (RSO) mittels intraartikulärer Injektion kolloidaler Betastrahler wird zunehmend als Lokaltherapie der Arthritis angewandt. Schwere Komplikationen (z.B. Weichteilnekrose, Infekt, Thrombose) sind sehr selten. Acht Fälle sind dokumentiert, Erfahrungen bei der Behandlung sind nicht verfügbar. Ziel war es, die Häufigkeit der Komplikationen abzuschätzen und eine möglichst große Fallzahl mit den Therapien zu dokumentieren. Methode: 260 Nuklearmediziner und 20 Versicherungsgesellschaften wurden nach Häufigkeit und Art der Komplikationen der Jahre 1998 bis 2003 befragt. Die Erhebung wurde nach neun Monaten bei einer Rücklaufquote von 25,7% beendet. Ergebnisse: Insgesamt wurden 53 gravierende Komplikationen dokumentiert: 28 Weichteilnekrosen, 12 Thrombosen und 13 Gelenkinfekte. Acht weitere Fälle waren kausal nicht auf die RSO zurückzuführen. Gewebenekrosen durch 90Y wurden durch chirurgische Resektion mit Defektdeckung erfolgreich behandelt. Ulzerationen durch 186Re konnten in zwei Fällen mit hyperbarem Sauerstoff therapiert werden, Läsionen durch 169Er heilten häufig unter konservativer Therapie ab. Thrombosen traten nur nach posttherapeutischer Immobilisierung von Gelenken der unteren Extremität auf und wurden konventionell durch Antikoagulation behandelt. Gelenkinfekte waren häufig nur mit intraartikulärer Antibiose beherrschbar. Schlussfolgerung: Die Rate schwerer Komplikationen nach RSO erscheint sehr niedrig; eine genaue Angabe der Häufigkeit ist aufgrund der geringen Rücklaufquote und der vermutlich hohen Dunkelziffer unmöglich. Dennoch erlaubt diese Dokumentation der bislang größten Fallzahl wichtige Rückschlüsse auf therapeutische Optionen.