Nuklearmedizin 1996; 35(02): 53-58
DOI: 10.1055/s-0038-1629695
Original Article
Schattauer GmbH

111In-Octreotide- und 123I-MIBG-Szintigraphie in der Diagnostik von Dünndarmkarzinoiden

Ergebnisse einer vergleichenden Untersuchung 111In-Octreotide and 123I-MIBG Scintigraphy for Imaging Carcinoids and Its MetastasesResults of a Comparative Investigation
S. Dresel
1   Aus der Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin Deutschland
,
K. Tatsch
1   Aus der Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin Deutschland
,
R. Zachoval
2   Aus der Medizinische Klinik II, Klinikum Großhadern, Ludwig-Maximilians-Universität München Deutschland
,
K. Hahn
1   Aus der Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin Deutschland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 22 September 1995

Accepted: 26 October 1995

Publication Date:
03 February 2018 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Ziel dieser Studie war, die diagnostische Aussagekraft der 111In-Oc-treotide- und der 123I-MIBG-Szintigraphie an einem größeren Patientengut in der Diagnostik von Karzinoiden zu vergleichen und mit computertomographischen Befunden zu korrelieren. Methoden: Bei 28 Patienten wurden in engem zeitlichen Intervall eine Octreotide-, MIBG-Szintigraphie und Computertomographie durchgeführt. Ergebnisse: Bei 13/15 präoperativ untersuchten Patienten konnte eine Rezeptorexpression des Primärtumors mit Octreotide nachgewiesen werden, eine MIBG-Speicherung lediglich bei 8/15 Fällen. Lebermetastasen waren im Octreotide-Szintigramm in 26 Fällen nachweisbar, mit MIBG in 19 Fällen, computertomographisch bei 22 Patienten. Die Zahl der gefundenen Herde war mit MIBG und CT geringer als mit Octreotide. Drei Patienten wiesen bisher unbekannte, extrahepatische Octreotide-Mehrspeiche-rungen auf, 2 davon zeigten keine MIBG-Speicherung. Fünf nichthormonaktive Tumoren waren im MIBG-Szintigramm negativ, wurden aber im Octreotide-Szintigramm nachgewiesen. Schlußfolgerung: Hinsichtlich der diagnostischen Möglichkeiten ist die Octreotide-Rezeptor-szintigraphie der MIBG-Szintigraphie deutlich überlegen. Somit bringt die Durchführung der MIBG-Szintigraphie nach der vorliegenden Studie keinen diagnostischen Zugewinn und erscheint nur im Hinblick auf eine eventuelle 131I-MIBG-Therapie sinnvoll.

Abstract

Aim: This study compares the diagnostic value of IIIIn-Octreotide- and 123I-MIBG scintigraphy in the diagnostic imaging of carcinoids and correlates the results with CT findings. Methods: Twenty-eight patients underwent octreotide-, MIBG scintigraphy and CT examination within a short time period. Results: In 13/15 preoperative examined patients somatostatin receptor expression of the tumor was demonstrated; MIBG-uptake was found in 8/15 cases. Octreotide and MIBG scintigraphy revealed liver metastases in 26 and 19 cases, respectively. CT-examinations detected liver metastases in 22 cases. The number of metastatic lesions found by MIBG and CT was lower than with octreotide. In 3 patients unknown mediastinal lesions were detected by the octreotide scan, 2/3 did not show MIBG uptake. In 5 non-hormone secreting tumors shown by octreotide scintigraphy, no MIBG uptake was found. With respect to the diagnostic accuracy octreotide scintigraphy appeared superior to MIBG. Conclusion: MIBG scans do not provide additional diagnostic information compared to octreotide scintigraphy. MIBG scintigraphy may be potentially useful in terms of planning 131I-MIBG therapy only.

 
  • LITERATUR

  • 1 Adolph JMG, Kimmig BN, Georgi P, zum Winkel K. Carcinoid tumors: CT and 1-131 MIBG scintigraphy. Radiology 1987; 164: 199-203.
  • 2 Bihl H, Sautter-Bihl ML, Wilhelm KR, Kimmig B. Die Rolle der 131I-MIBG-Szinti-graphie in der Diagnostik der intestinalen Karzinoide. Nucl-Med 1987; 26: 263-7.
  • 3 Bomanji J, Ur E, Mather S. et al. A scintigraphic comparison 1-123 MIBG and an Iodine labeled somatostatin analogue in metastatic carcinoid tumors. J Nucl Med 1992; 33: 1121-4.
  • 4 Dörr U, Rath U, Schürmann G. et al. So-matostatin-Rezeptor-Szintigraphie. Fortschr Röntgenstr 1993; 158,1: 67-73.
  • 5 Dörr U, Rath U, Sautter-Bihl ML, Guzman G. et al. Improved visualization of carcinoid liver metastases by In-lll-pentetreotide scintigraphy following treatment with cold somatostatin analogue. Eur J Nucl Med 1993; 20: 431-3.
  • 6 Feldman JM, Blinder RA, Lucas KJ, Coleman RE. I-131 MIBG scintigraphy of carcinoid tumors. J Nucl Med 1986; 27: 1691-6.
  • 7 Hanson MW, Feldman JM, Blinder RA, Moore JO, Coleman E. Carcinoid tumors: 1-131 MIBG scintigraphy. Radiology 1989; 172: 699-703.
  • 8 Hoefnagel CA. MIBG and somatostatin in oncology: role in the management of neural crest tumours. Eur J Nucl Med 1994; 21: 561-81.
  • 9 Joseph K, Stapp J, Reinicke J. et al. Receptor scintigraphy with 111-In-Pentetreotide for endocrine gastroenteropancreatic tumors. Horm Metab Res Suppl 1993; 27: 28-35.
  • 10 Krenning EP, Kwekkeboom DJ, Bakker WH. et al. Somatostatin receptor scintigraphy with In-Ill and 1-123 octreotide: the Rotterdam experience with more than 1000 patients. Eur J Nucl Med 1993; 20: 716-31.
  • 11 Kwekkeboom DJ, Krenning EP, Bakker WH, Oei HY, Kooij PPM, Lamberts SWJ. Somatostatin analogue scintigraphy in carcinoid tumors. Eur J Nucl Med 1993; 20: 283-92.
  • 12 Lamberts SWJ, Bakker WH, Reubi HC, Krenning EP. Somatostatin receptor scintigraphy in the localization of endocrine tumors. N Engl J Med 1990; 323: 1246-9.
  • 13 Lebtahi R, Cadiot G, Faraggi M. et al. Somatostatin receptor scintigraphy with In-Ill Octreoscan in gastro-entero-pancreatic endocrine tumors. Eur J Nucl Med 1993; 20: 938.
  • 14 McCarthy SM, Stark DD, Moss AA, Goldberg HI. Computed tomography of malignant carcinoid disease. J Comput Assist Tomogr 1984; 8: 846-50.
  • 15 Reubi JC, Hackl WH, Lamberts SWJ. Hormone-producing gastrointestinal tumors contain a high density of somatostatin receptors. J Clin Endocrinol Metab 1987; 65: 1127-34.
  • 16 Tenenbaum F, Lumbroso J, Schlumberger M. et al. Comparison of Radiolabeled Octreotide and MIBG Scintigraphy in malignant pheochromocytoma. J Nucl Med 1995; 36: 1-6.
  • 17 Vinik AI, McLeod MK, Fig LM, Shapiro B, Lloyd RV, Cho K. Clincal features, diagnosis, and localisation of carcinoid tumors and their management. Gastroenterol Clin N Am 1989; 18: 865-96.