Methods Inf Med 1984; 23(03): 135-138
DOI: 10.1055/s-0038-1635339
Original Article
Schattauer GmbH

Skull X-Ray Assessment of Head Injuries: A Decision Analytic Approach

Bewertung von Schädelröntgenaufhahmen bei Kopfverletzungen: ein entscheidungsanalytisches Vorgehen
J. I. Balla
1   (From the Department of Neurology, Prince Henry’s Hospital, Melbourne, Australia, and the Office of Medical Education Research and Development, Michigan State University, East Lansing/Michigan, USA)
,
A. S. Elstein
1   (From the Department of Neurology, Prince Henry’s Hospital, Melbourne, Australia, and the Office of Medical Education Research and Development, Michigan State University, East Lansing/Michigan, USA)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 February 2018 (online)

Summary

We demonstrate the value of skull x-rays in the assessment of head injured patients. With the use of the simple decision analytic technique of 2 x 2 tables and literature derived figures, it is shown that in patients with a normal neurological examination following head injuries, skull x-rays are a cost-effective method of detecting preventable complications. The positive predictive value (PVP) of skull x-rays in these patients is. 03, in contrast to .001 of the group as a whole. Such cases should then have a CT scan to detect early cases of intracranial haematoma (ICH). The presence of abnormal neurological signs has a high PVP of .2 for complications; in these patients, skull x-rays do not improve the detection of ICH and CT scanning alone should be carried out.

Wir demonstrieren den Wert von Schädelröntgenaufnahmen bei der Bestimmung von Kopfverletzungen. Mit der Anwendung einfacher entscheidungsanalytischer Techniken von 2 x 2-Tafeln und Zahlen aus der Literatur wird gezeigt, daß bei Patienten mit normaler neurologischer Untersuchung nach Kopfverletzungen Schädelröntgenaufnahmen eine kostenwirksame Methode zur Entdeckung vermeidbarer Komplikationen darstellen. Der positive Vorhersagewert (PVP) von Schädelröntgenaufnahmen bei diesen Patienten ist 0,03 gegen 0,001 der Gesamt-Gruppe. Derartige Fälle sollten eine CT-Untersuchung erhalten, um frühe Fälle von intrakranialem Hämatom (CH) zu erkennen. Das Auftreten anomaler Anzeichen hat einen hohen positiven Vorhersagewert von 0,2 für Komplikationen; bei diesen Patienten verbessern Schädelröntgenaufnahmen nicht die Erkennung von intrakranialen Hämatomen; daher sollte nur die CT-Untersuchung durchgeführt werden.

 
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