An automated clinical record system must have the following characteristics: as far
as the physician is concerned it must operate in natural language on standard sized
paper; it must be able to accept information from the physician at a time when he
is oriented to clinical terminology and a clinical mode of thinking; it must have
an output which is clinically useful for the care and management of a patient; each
item of information must be addressable so that it may act as an index for scientific
information retrieval; it must be capable of accepting quantative and natural language
information.
Clinical information constitutes a mathematical set, only a few members of which are
applicable to any particular clinical situation, and to which new members are constantly
being added. The members of this set are seldom mutually exclusive. An acceptable
system which is capable of processing this type of information has been designed utilizing
the concepts of self-encoding forms and variable-field, variable-length records. Applications
of these principles will expedite hospital automation, the establishment of drug evaluation
information systems, and of regional and nationwide medical record systems.
Ein automatisiertes klinisches Datenerfassungssystem muß folgende Eigenschaften aufweisen:
Soweit der Arzt angesprochen wird, soll dies in der üblichen Schriftsprache auf genormtem
Papierformat geschehen; andererseits muß das System Informationen von Seiten des Arztes
verstehen, wenn dieser sich einer klinischen Denkweise und der klinischen Terminologie
bedient; die Ergebnisse müssen in einer für die Pflege und Behandlung des betreffenden
Patienten klinisch brauchbaren Form ausgegeben werden; jede Einzelinformation muß
exakt adressierbar sein, so daß sie auch als Index für ein wissenschaftliches “information
retrieval” dienen kann; schließlich muß das System sowohl quantitative Informationen
als auch solche in natürlicher Sprache verarbeiten können.
Klinische Information besteht aus einer mathematischen Menge, von der nur wenige Teilmengen
auf die jeweilige klinische Situation anwendbar sind und zu der ständig weitere Elemente
hinzukommen. Die Elemente dieser Menge schließen sich nur selten gegenseitig aus.
Die Verfasser haben unter Benutzung maschinell verschlüsselbarer Formulare und Krankengeschichten
mit variabler Feldlänge ein System entwickelt, das Informationen dieser Art verarbeiten
kann. Die Anwendung dieser Prinzipien wird die Automatisierung im Krankenhaus, die
Schaffung von Arzneimittel-Beurteilungssystemen und den Aufbau einer regionalen und
nationalen medizinischen Befunddokumentation fördern.