Der Nuklearmediziner 2016; 39(01): 51-56
DOI: 10.1055/s-0041-110306
Neue Aspekte in der Diagnostik und Therapie von Skeletterkrankungen
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Mögliche Nebenwirkungen der Radiosynoviorthese –klinisches Bild und therapeutische Optionen

Possible Complications after Radiosynoviorthesis – Clinical Situation and Therapeutic Options
W. U. Kampen
1   Nuklearmedizin Spitalerhof, Hamburg
,
S. Gratz
2   Radiologiezentrum Stuttgart, Stuttgart
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 March 2016 (online)

Zusammenfassung

Die intraartikuläre Applikation kolloidaler Betastrahler zur Lokaltherapie entzündlicher Gelenkerkrankungen wurde 1952 erstmals beschrieben, der Begriff „Radiosynoviorthese“ (RSO) als Wiederherstellung der entzündeten Synovialmembran in 1968 in die Literatur eingeführt. Die Phagozytose der hochenergetischen Partikel durch die oberflächlichen Makrophagen der Synovialmembran führt zu einer oberflächennahen Bestrahlung der entzündeten Schleimhaut. Eine dadurch induzierte Sklerose und Fibrose der Synovialmembran reduziert die entzündliche Ergussneigung und die Schmerzen. Klinisch zeigt sich beim Patienten dadurch eine vermehrte Gelenkmobilität.

Bei korrekter Indikationsstellung und sachgerechter Durchführung ist die RSO eine sichere und kosteneffektive Methode mit sehr niedrigen Komplikationsraten. Insbesondere lokale Komplikationen an den behandelten Gelenken sind sehr selten. Nichtsdestotrotz können radiogene Gewebsnekrosen durch eine paraartikuläre Fehlapplikation des Radiopharmakons oder als kleine Stichkanalnekrosen durch Kontaminationen beim Herausziehen der Injektionskanüle auftreten. Auch eine iatrogene Gelenkinfektion, wie sie im Rahmen jeder Gelenkpunktion passieren kann, ist bei der RSO nicht auszuschließen. Thrombembolische Ereignisse aufgrund der posttherapeutischen Immobilisation, insbesondere nach RSO an der unteren Extremität, sind die dritte Gruppe möglicher Komplikationen im Rahmen der nuklearmedizinischen Gelenktherapie.

Aufgrund der geringen Häufigkeit publizierter Fälle sind die klinischen Erfahrungen im Umgang mit den genannten Komplikationen nur sehr gering, entsprechende Empfehlungen sind nicht verfügbar. Diese Übersichtsarbeit gibt einen Überblick über die in der Literatur dokumentierten Fälle und entsprechende Therapieansätze.

Abstract

Local treatment of inflammatory joint disease using intraarticular injection of beta-emitting radiocolloids was firstly described in 1952 and the term “Radiosynoviorthesis” (RSO) was introduced in 1968. The injected radiopharmaceuticals are phagocytised by superficial macrophages of the synovial membrane, leading to a local high-energy radiation of the inflamed tissue. Finally, a radiogenic sclerosis and fibrosis results in a reduction of both joint effusion and articular pain. The main clinical effect is an improved joint mobility.

Assuming both a proper patient selection with a reasonable indication as well as a skilful injection technique, RSO is cost-effective and safe with a very low rate of local complications. Nevertheless, radiogenic tissue necroses due to a paraarticular injection or local needle track ulcerations from small drops of activity, deposited during retraction of the needle or from extraarticular leakage may occur. Iatrogenic joint infection cannot be excluded during RSO like after every intraarticular injection. Finally, thrombembolic complications may occur due to the immobilization of the treated joint, especially after RSO in the lower limb.

However, due to the low number of these local side effects and complications, no specific guidelines or recommendations may help to decide about the best treatment of a respective case. This paper summarizes the available literature and gives some advices about possible treatment strategies.

 
  • Literatur

  • 1 Bickels J, Isaakov J, Kollender Y et al. Unacceptable complications following intra-articular injection of yttrium 90 in the ankle joint for diffuse pigmented villonodular synovitis. J Bone Joint Surg 2008; 90: 326-328
  • 2 Borg M, Wilkinson D, Humeniuk V et al. Successful treatment of radiation induced breast ulcer with hyperbaric oxygen. The Breast 2001; 10: 336-341
  • 3 Bueller HR, Agnelli G, Hull RD et al. Antithrombotic therapy for venous thromboembolic disease. Chest 2004; 126: 401S-428S
  • 4 Charalambous CP, Tryfonidis M, Sadiq S et al. Septic arthritis following intra-articular steroid injection of the knee – a survey of current practice regarding antiseptic technique used during intra-articular steroid injection of the knee. Clin Rheumatol 2003; 22: 386-390
  • 5 Clunie G, Fischer M EANM EANM procedure guidelines for radiosynovectomy. Eur J Nucl Med Mol Imaging 2003; 30: BP12-BP16
  • 6 Donatto KC. Orthopedic management of septic arthritis. Rheum Dis Clin North Am 1998; 24: 275-286
  • 7 Farahati J, Reiners C, Fischer M et al. Guidelines for radiosynovectomy. Nuklearmed 1999; 38: 254-255
  • 8 Fischer M, Ritter B. Prevention of Thromboembolism during Radiosynoviorthesis. Der Nuklearmediziner 2006; 29: 33-36
  • 9 Fischer M, Brinker A, Sickmüller B. Safety of Medicines: Detection and Reporting adverse reactions. In: Kampen WU, Fischer M. (Hrsg.) Local treatment of inflammatory joint diseases. Springer; Heidelberg: 2015: 1-27
  • 10 Franchi A, Bullough PG. Secondary avascular necrosis in coxarthrosis: a morphologic study. J Rheumatol 1992; 19: 1263-1268
  • 11 Gratz S, Goebel D, Behr TM et al. Correlation between radiation dose, synovial thickness, and efficacy of radiosynovectomy. J Rheumatol 1999; 26: 1242-1249
  • 12 Gratz S, Goebel D, Becker W. Radiosynovectomy in inflammatory joint disease. Orthopaede 2000; 29: 164-170
  • 13 Guerlek A, Miller MJ, Amin AA et al. Reconstruction of complex radiation-induced injuries using free-tissue transfer. J Reconstr Microsurg 1998; 14: 337-340
  • 14 Hedstroem SA, Lidgren L. Septic bone and joint lesions. In: Klippel JH, Dieppe PA. eds. Rheumatology. London St. Louis Baltimore: Mosby; 1994. 4. 1-3 10
  • 15 Höller U, Hoecht S, Wudel E et al. Osteonekrose nach Strahlentherapie gynäkologischer Tumoren. Strahlenther Onkol 2001; 177: 291-295
  • 16 Holland C, Jaeger L, Smentkowski U et al. Septic and aseptic complications of corticosteroid injections. Dtsch Arztebl Int 2012; 109: 425-430
  • 17 Jacob R, Smith T, Prakasha B et al. Yttrium90 synovectomy in the management of chronic knee arthritis: a single institution experience. Rheumatol Int 2003; 23: 216-220
  • 18 Jämsen E, Huhtala H, Puolakka T et al. Risk factors for Infection after knee arthroplasty. J Bone Joint Surg Am 2009; 91: 38-47
  • 19 Jämsen E, Nevalainen P, Kalliovalkama J et al. Preoperative hyperglycemia predicts infected total knee replacement. Int Med 2010; 21: 196-201
  • 20 Jahangier ZN, Jacobs JW, von Isselt JW et al. Persistent synovitis treated with radiation synovectomy using yttrium-90: a retrospective evaluation of 83 procedures for 45 patients. Br J Rheumatol 1997; 36: 861-869
  • 21 Johnson LS, Yanch JC. Calculation of beta dosimetry in radiation synovectomy using Monte Carlo simulation (EGS4). Med Phys 1993; 20: 747-754
  • 22 Kampen WU, Matis E, Czech N et al. Serious complications after radiosynoviorthesis. Survey on frequency and treatment modalities. Nuklearmedizin 2006; 45: 262-268
  • 23 Kisielinski K, Bremer D, Knutsen A et al. Complications following radiosynoviorthesis in osteoarthritis and arthroplasty: Osteonecrosis and intra-articular infection. Joint Bone Spine 2010; 77: 252-257
  • 24 Kolarz G, Thumb N. Methods of nuclear medicine in rheumatology. Schattauer-Verlag; Stuttgart: 1982
  • 25 Mahmoudi M. Therapie der nicht-juvenilen, aseptischen Osteonekrose und des symptomatischen Knochenmarkoedems mit dem Prostazyklinanalogon Iloprost.-Eine MRT-kontrollierte klinische Verlaufsstudie. Düsseldorf 2009 http://docserv.uni-duesseldorf.de/servlets/
  • 26 Menkes CJ, Aignan M, Ingrand J et al. La synoviorthese par les radio-isotopes a la main et au poignet. Rev Hir Orthop 1972; 58: 432-439
  • 27 Menkes CJ. Is there a place for chemical and radiation synovectomy in rheumatic diseases?. Rheumatol Rehabil 1979; 18: 65-77
  • 28 Molho P, Verrier P, Stieltjes N et al. A retrospective study on chemical and radioactive synovectomy in severe haemophilia patients with recurrent haemarthrosis. Haemophilia 1999; 5: 115-123
  • 29 Murray K, Dalinka JE, Finkelstein JB. Complications of radiation therapy: adult bone. Sem Roentgenol 1974; IX 1: 29-40
  • 30 Newberg AH, Munn CS, Robbins AH. Complications of arthrography. Radiology 1985; 155: 605-606
  • 31 Öztürk H, Öztemür Z, Bulut O. Treatment of skin necrosis after radiation synovectomy with yttrium-90: a case report. Rheumatol Int 2008; 28: 1067-1068
  • 32 Peters W, Lee P. Radiation necrosis overlying ankle joint after injection with Yttrium-90. Ann Plast Surg 1994; 32: 542-543
  • 33 Ruotsi A, Hypen M, Rekonen A et al. Erbium-169 versus triamcinolone hexacetonide in the treatment of rheumatoid finger joints. Ann Rheum Dis 1979; 38: 45-47
  • 34 Savaser AN, Hoffmann KT, Soerensen H et al. Die Radiosynoviorthese im Behandlungsplan chronisch-entzündlicher Gelenkerkrankungen. Z Rheumatol 1999; 58: 71-78
  • 35 Sojan S, Bartholomaeusz D. Cutaneous radiation necrosis as a complication of yttrium-90 synovectomy. Hell J Nucl Med 2005; 8: 58-59
  • 36 Taylor WJ, Corkill MM. Rajapaske CAN. A retrospective review of Yttrium-90 synovectomy in the treatment of knee arthritis. Br J Rheumatol 1997; 36: 1100-1105
  • 37 Tibbles PM, Edelsberg JS. Hyperbaric oxygen therapy. N Engl J Med 1996; 334: 1642-1648
  • 38 von Essen R, Savolainen HA. Bacterial infection following intra-articular injection. A brief review. Scan J Rheumatol 1989; 18: 7-12
  • 39 5 ACCP Consensus Conference on Antithrombotic Therapy. Chest 1998; 114 (Suppl) 3)