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DOI: 10.1055/s-0042-101025
Targets for Neoadjuvant Therapy – The Preferences of Patients with Early Breast Cancer
Therapieziele der neoadjuvanten Therapie – Präferenzen von Patientinnen mit frühem MammakarzinomPublikationsverlauf
received 21. Oktober 2015
revised 20. Dezember 2015
accepted 17. Januar 2016
Publikationsdatum:
19. Mai 2016 (online)
Abstract
Background: Therapists and administrative bodies consider a pathological complete remission as an independent and relevant endpoint in evaluations of the clinical utility of neoadjuvant therapy for early breast cancer. The present study aims to investigate which treatment outcomes of a neoadjuvant therapy are considered by the patients themselves to be relevant. Materials and Methods: With the help of analytic hierarchy process (AHP) methods patient preferences about the treatment targets of neoadjuvant therapy were assessed quantitatively. All participants had undergone a neoadjuvant therapy in the form of chemotherapy and, in HER2-positive cases, as a targeted antibody therapy against HER2 for the primary diagnosis of early breast cancer 12–36 months prior to the interview. The criteria for the hierarchy model were identified in an earlier qualitative survey. The patient interviews were conducted by 4 experienced female interviewers. Results: Forty-one patients participated in the quantitative survey, of these 15 (36.6 %) had suffered from HER2-positive disease. The achievement of pCR was the most important therapeutic target for the patients, even before disease-free survival, overall survival and the option for breast-preserving operation. Avoidance of side effects was considered to be the least important. In a comparison of the side effects the patients judged fatigue to be most important before nausea and loss of hair. Conclusion: For the patients the achievement of a pathological complete remission is considered to be an independent, relevant and highly desired target of neoadjuvant therapy.
Zusammenfassung
Hintergrund: Therapeuten und Behörden betrachten eine pathologische Komplettremission (pCR) als eigenständigen und relevanten Endpunkt zur Beurteilung des klinischen Nutzens einer neoadjuvanten Therapie beim frühen Mammakarzinom. Die vorliegende Studie sollte untersuchen, welche Behandlungsziele einer neoadjuvanten Therapie Patientinnen selbst als relevant erachten. Material und Methodik: Mithilfe der Analytical-Hierarchy-Process-(AHP-)Methode wurden Patientenpräferenzen zu Behandlungszielen einer neoadjuvanten Therapie quantitativ gewichtet. Alle Probandinnen hatten eine neoadjuvante Therapie in Form einer Chemotherapie und bei HER2-Positivität einer zielgerichteten Antikörpertherapie gegen HER2 aufgrund der Primärdiagnose eines Mammakarzinoms 12–36 Monaten vor der Befragung erhalten. Die Kriterien des Hierarchiemodells wurden in einer vorangehenden qualitativen Befragung identifiziert. Die Patientinneninterviews wurden von 4 erfahrenen Interviewerinnen durchgeführt. Ergebnisse: An der quantitativen Befragung nahmen 41 Patientinnen teil, davon 15 (36,6 %) mit HER2-positiver Erkrankung. Das Erreichen einer pCR stellte für die Patientinnen das wichtigste Therapieziel vor krankheitsfreiem Überleben, Gesamtüberleben und der Möglichkeit einer brusterhaltenden Operation dar. Der Vermeidung von Nebenwirkungen wurde die geringste Bedeutung zugemessen. Beim Vergleich der Nebenwirkungen hatte für die Patientinnen Fatigue den höchsten Stellenwert vor Übelkeit und Haarausfall. Fazit: Das Erreichen einer pathologischen Komplettremission stellt für Patientinnen ein eigenständiges relevantes und vorrangiges Ziel einer neoadjuvanten Therapie dar.
Key words
early breast cancer - neoadjuvant - chemotherapy - pathological complete remission (pCR) - patient preferenceSchlüsselwörter
frühes Mammakarzinom - neoadjuvant - Chemotherapie - pathologische Komplettremission (pCR) - Patientenpräferenz-
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