RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-0043-101159
MRI in patients with pacemakers?First global consensus recommendationsfrom radiologists and cardiologists
Artikel in mehreren Sprachen: English | deutschPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
06. März 2017 (online)
Under the title “MR Imaging in Patients with Cardiac Pacemakers and Implantable Cardioverter Defibrillators”, this issue of Röfo – simultaneously with the journal of the German Cardiac Society “Der Kardiologe” – presents a consensus paper of the German Roentgen Society and the German Cardiac Society [1] [2] that was jointly written by the authors in radiology and cardiology but does not exclusively address cardiac MRI. This publication relates to MR imaging of all regions of the body.
In Germany and internationally the number of MRI examinations is increasing: 1,008,944 examinations were performed on patients receiving inpatient treatment in 2005 while 1,767,005 examinations were performed in 2013 (DRG hospitals). This development can be attributed to our aging population as well as to new indications for MRI including: Analyses of tissue composition and function, for example in the liver [3] [4] and the heart [5] [6]; multiparametric analyses of MR perfusion, e. g. in treated brain tumors [7]; new organs such as the lung [8]; dedicated examinations for intervention planning and operation monitoring [9] [10] [11]; as well as MRI-guided interventions [12] [13] [14] [15] [16].
Implants must always be considered in all of these MRI examinations even if the reason for the examination request is not related to an implant. The involvement of cardiology in this case is not based on the medical issue but rather on the type of implant. Expertise in cardiology is required when dealing with cardiac pacemakers (PM) and implantable cardioverter defibrillators (ICD).
-
Literatur
- 1 Sommer T. Bauer W. Fischbach K. et al. MR Imaging in Patients with Cardiac Pacemakers and Implantable Cardioverter Defibrillators. Fortschr Röntgenstr 2017; 189 DOI: 10.1055/s-0043-102029.
- 2 Sommer T. Bauer W. Fischbach K. et al. MR Imaging in Patients with Cardiac Pacemakers and Implantable Cardioverter Defibrillators. Kardiologe 2017; (epub ahead of print); DOI: 10.1007/s12181-017-0124-6.
- 3 Allkemper T. Sagmeister F. Cicinnati V. et al. Evaluation of fibrotic liver disease with whole-liver T1ρ MR imaging: a feasibility study at 1.5 T. Radiology 2014; 271: 408-415
- 4 Haimerl M. Verloh N. Fellner C. et al. Volumen gestützte Abschätzung der Leberfunktion basierend auf MR-Relaxometrie mit Gd-EOB-DTPA. Fortschr Röntgenstr 2015; DOI: 10.1055/s-0035-1550885.
- 5 Petritsch B. Gassenmaier T. Kunz AS. et al. Age Dependency of Myocardial Triglyceride Content: A 3T High-Field 1H-MR Spectroscopy Study. Fortschr Röntgenstr 2015; 187: 1016-1021
- 6 Baeßler B. Schmidt M. Lücke C. et al. Modern Imaging of Myocarditis: Possibilities and Challenges. Fortschr Röntgenstr 2016; 188: 915-925
- 7 Kickingereder P. Radbruch A. Burth S. et al. MR-perfusion derived hemodynamic parametric response mapping of bevacizumab efficacy in recurrent glioblastoma. Fortschr Röntgenstr 2016; DOI: 10.1055/s-0036-1581724.
- 8 Hagelstein C. Mittelstaedt von S. Weis M. et al. Prognostische Wertigkeit des MRT-basierten Quotienten aus fetaler Lungen- und Ganzkörpervolumetrie bei angeborener Zwerchfellhernie: Vergleich mit der US-basierten LHR und dem MR-fetalen Lungenvolumen. Fortschr Röntgenstr 2016; DOI: 10.1055/s-0036-1581544.
- 9 Ratz V. Wech T. Schindele A. et al. Dynamic 3D MR-Defecography. Fortschr Röntgenstr 2016; 188: 859-863
- 10 Rehnitz C. Klaan B. von Stillfried F. et al. Comparison of Modern 3D and 2D MR Imaging Sequences of the Wrist at 3 Tesla. Fortschr Röntgenstr 2016; 188: 753-762
- 11 Knaudt J. Price E. Murray M. et al. Genauigkeit der MR-Mammografie zur Detektion von Resttumor in Patienten mit positiven Schnitträndern nach Lumpektomie. Fortschr Röntgenstr 2016; DOI: 10.1055/s-0036-1581632.
- 12 Otto J. Schaudinn A. Linder N. et al. MR-gesteuerte Interventionen an der Prostata. Fortschr Röntgenstr 2016; DOI: 10.1055/s-0036-1581876.
- 13 Wybranski C. Adamchic I. Röhl F. et al. MR-geführte direkte Schulter-Arthrografie in Freihandtechnik (MR-FDSA) an einem offenen 1.0 Tesla Magnetresonanztomografen (1.0T-MR-Scanner). Fortschr Röntgenstr 2016; DOI: 10.1055/s-0036-1581700.
- 14 Massmann A. Wolska-Krawczyk M. Fries P. et al. Initiale Erfahrungen der Katheter-vermittelten MR-Venografie und Sklerosierungstherapie der symptomatischen Varikozele. Fortschr Röntgenstr 2016; DOI: 10.1055/s-0036-1581501.
- 15 Wybranski C. Pech M. Lux A. et al. MR-geführte Gallengangs-Punktionen zur PTCD-Anlage an einem offenen 1.0 Tesla Magnetresonanztomografen (1.0T-MR-Scanner). Fortschr Röntgenstr 2016; DOI: 10.1055/s-0036-1581519.
- 16 Matzko M. Uterusmyome: Embolisieren oder beschallen? Pro MR-gesteuerte HIFU. Fortschr Röntgenstr 2016; DOI: 10.1055/s-0036-1581883.
- 17 Verordnung über das Errichten, Betreiben und Anwenden von Medizinprodukten (Medizinprodukte-Betreiberverordnung – MPBetreibV), Fassung von 2002 (BGBl 1, 3396), geändert 2016 (BGBl 1, 2003).
- 18 DIN EN 62570:2016-09: Standardverfahren für die Kennzeichnung medizinischer Geräte und anderer Gegenstände zur Sicherheit in der Umgebung von Magnetresonanzeinrichtungen (IEC 62570:2014). Berlin: Beuth-Verlag; 2016
- 19 ASTM F2503-13. Standard Practice for Marking Medical Devices and other Items for Safety in the Magnetic Resonance Environment. West Conshohocken, PA (USA). : ASTM International. 2013
- 20 DIN-EN 60601-2-33:2011-07: Medizinische elektrische Geräte – Teil 2-33: Besondere Festlegungen für die Sicherheit einschließlich der wesentlichen Leistungsmerkmale von Magnetresonanzgeräten für die medizinische Diagnostik IEC 60601-2-33:2010). Berlin: Beuth-Verlag; 2011
- 21 DIN-EN 60601-2-33/A2:2016-05 – Entwurf. Medizinische elektrische Geräte – Teil 2-33: Besondere Festlegungen für die Sicherheit einschließlich der wesentlichen Leistungsmerkmale von Magnetresonanzgeräten für die medizinische Diagnostik (IEC 60601-2-33:2010/A2:2015). Berlin: Beuth-Verlag; 2016