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DOI: 10.1055/s-0043-120365
Aufwand bei der Betreuung von COPD-Patienten unter Alltagsbedingungen in pneumologischen Praxen differenziert nach bekannten und neuen Patienten und nach Schweregraden der Erkrankung
Expenditure on the Care of COPD Patients Under Everyday Conditions in Pneumological Practices Differentiated According to Patients in Chronic Care and New Patients and Severity of the IllnessPublication History
eingereicht 13 September 2017
akzeptiert nach Revision 27 September 2017
Publication Date:
06 December 2017 (online)
Zusammenfassung
Der Aufwand einer pneumologischen Praxis ist für Ärzte bei der Kontaktfrequenz und zeitlichen Inanspruchnahme und für das Team durch Schulung und vermehrte diagnostische Leistungen bei Neupatienten höher als bei Altpatienten. Ein ähnlicher Zusammenhang besteht bei den verschiedenen Schwergraden der COPD nicht.
Insgesamt ist der Aufwand von Neupatienten annähernd doppelt so groß wie bei den Altpatienten. Das heißt, eine pneumologische Praxis kann in der Zeit, die sie für die Versorgung von ca. 50 Neupatienten aufwendet, ca. 100 Altpatienten mit COPD betreuen.
Da der Mehraufwand nicht in der Gebührenordnung abgebildet ist, verstärkt das die Tendenz zu Kontrolluntersuchungen und zur Risikoselektion. Anreize für die Behandlung von Neupatienten könnten dagegen eine wirksame Maßnahme zur Entspannung der Terminnot bei Fachärzten darstellen. Dies sollte durch eine entsprechende Umgestaltung der Gebührenordnung erreicht werden.
Abstract
New patients in the secondary respiratory care require more time for the first consultation and place a higher diagnostic and therapeutic demand if compared to patients already in chronic care. More diagnostic procedures and patient’s education by the team are required. No such burden is observed regarding differential degrees of severity of respiratory diseases, e. g. COPD.
The overall demands add up to twice the demands of patients already in care. Thus the time required for the treatment of 50 new patients allows consultations for 100 patients already known in the office.
As additional time and effort for new patients is not adequately represented in the German medical tax (EBM) a trend to risk selection and a preference for control patients is observed. In contrast incentives to foster treatment of new patients could be an effective measure to dramatically reduce waiting time for visits with pulmonologists. This should be achieved by changes in the German medical tax (EBM).
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Literatur
- 1 Geldmacher H, Biller H, Herbst A. et al. [The prevalence of chronic obstructive pulmonary disease (COPD) in Germany: results of the BOLD study]. Dtsch Med Wochenschr 2008; 133: 2609-2614
- 2 Bundesversicherungsamt. Tätigkeitsbericht 2015. http://www.bundesversicherungsamt.de 2015
- 3 GOLD. Global Strategy for the Diagnosis, Management and Prevention of Chronic Obstructive Pulmonary Disease. http://www.goldcopd.com Editor. 2009
- 4 GOLD. Global Strategy for the Diagnosis, Management and Prevention of Chronic Obstructive Pulmonary Disease – Report 2017. www.goldcopd.org Editor. 2017
- 5 Soriano JB, Lamprecht B, Ramirez AS. et al. Mortality prediction in chronic obstructive pulmonary disease comparing the GOLD 2007 and 2011 staging systems: a pooled analysis of individual patient data. Lancet Respir Med 2015; 3: 443-450
- 6 Hering T, Andres J. [COPD Classification GOLD I-IV vs. GOLD A-D in Real Life: Comparing Impact on Application, Advantages and Disadvantages]. Pneumologie 2015; 69: 645-653
- 7 KBV. Einheitlicher Bewertungsmaßstab (EBM). http://www.kbv.de/html/online-ebm.php
- 8 Hurst JR, Vestbo J, Anzueto A. et al. Susceptibility to exacerbation in chronic obstructive pulmonary disease. N Engl J Med 2010; 363: 1128-1138
- 9 Soler-Cataluna JJ, Martinez-Garcia MA, Roman Sanchez P. et al. Severe acute exacerbations and mortality in patients with chronic obstructive pulmonary disease. Thorax 2005; 60: 925-931
- 10 Suissa S, Dell’Aniello S, Ernst P. Long-term natural history of chronic obstructive pulmonary disease: severe exacerbations and mortality. Thorax 2012; 67: 957-963
- 11 Dalal AA, Patel J, D’Souza A. et al. Impact of COPD Exacerbation Frequency on Costs for a Managed Care Population. J Manag Care Spec Pharm 2015; 21: 575-583
- 12 Nowak D. et al. [Cost-of-illness Study for the Treatment of COPD in Germany]. Pneumologie 2004; 58: 837-844
- 13 Weißbuch ambulante Pneumologie. 2017 e-book: http://www.pneumologenverband.de/wb2017/index.php
- 14 Hellmann A. QUELL 2008. Berufs- und Verbandspolitische Mitteilungen des Bundesverbandes der Pneumologen (BdP). 2008 (Sonderausgabe EBM/QUELL 2008)