Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-1999-5967
Die Konzentrationen von Interleukin-6 und Interleukin-8 im Zervixsekret als Prognosefaktoren für den Verlauf der Geburtseinleitung mit Prostaglandin-E2-Vaginalgel am Termin - erste Ergebnisse
Interleukin 6 and 8 Concentrations in Cervical Mucous as Prognostic Factors for Induction of Labor at Term with Prostaglandin E2 Vaginal Gel - Preliminary ResultsPublication History
Publication Date:
31 December 1999 (online)
Zusammenfassung
Fragestellung: Ziel der Studie war es, die Wertigkeit der Bestimmung der Interleukin(IL)-6- und IL-8-Konzentrationen im Zervixsekret als Prognosefaktoren für die Geburtseinleitung mit Prostaglandin-E2-Vaginalgel bei Patientinnen in Terminnähe mit intakter Fruchtblase und unreifer Zervix zu untersuchen. Patientinnen und Methoden: Bei 25 Patientinnen (> 37. Schwangerschaftswoche, stehende Fruchtblase) mit unreifer Zervix (Bishop-Score ≤ 5), bei denen eine Geburtseinleitung mit 2 mg Prostaglandin-E2-Vaginalgel durchgeführt wurde, erfolgte vor der ersten Prostaglandin-Behandlung eine Bestimmung der Konzentrationen von IL-6 und IL-8 im Zervixsekret mittels Enzymimmunoassay. Im weiteren Verlauf wurden u. a. die Anzahl der benötigten Prostaglandin-Applikationen, die Zeit bis zum Erreichen einer Muttermundseröffnung von 3 cm und bis zum Wehenbeginn sowie der Anteil der Patientinnen, deren Entbindung innerhalb von 24 h erfolgte, erfaßt. Darüber hinaus wurden die Konzentrationen von IL-6 und IL-8 in Abhängigkeit von der Parität der Patientinnen untersucht. Ergebnisse: Weder für IL-6 noch für IL-8 ließen sich signifikante Zusammenhänge mit dem Verlauf der Geburtseinleitung beobachten. Patientinnen, bei denen die Muttermundseröffnung bis 3 cm innerhalb von 24 h nach Beginn der Geburtseinleitung erfolgte, hatten signifikant (p < 0,05) höhere IL-6-Konzentrationen im Zervixsekret als Frauen mit einem Intervall über 24 h von Einleitungsbeginn bis zum Erreichen einer Muttermundsweite von 3 cm. Patientinnen, die bereits einmal oder häufiger geboren hatten, wiesen vor Einleitungsbeginn signifikant höhere IL-8-Konzentrationen im Zervixsekret auf als Nulliparae (p < 0,05). Schlußfolgerung: Die Bestimmung der IL-6- und IL-8-Konzentrationen im Zervixsekret vor Beginn der Geburtseinleitung läßt nach unseren bisherigen ersten Ergebnissen an einer kleinen Fallzahl keine Aussage über den Erfolg einer Geburtseinleitung mit Prostaglandin-E2-Vaginalgel bei Patientinnen mit stehender Fruchtblase und unreifer Zervix in Terminnähe zu.
Abstract
Objective: To evaluate the prognostic value of interleukin (IL) 6 and 8 concentrations in cervical mucous for induction of labor at term with prostaglandin E2 (PGE2) vaginal gel. Methods: Concentrations of IL-6 and IL-8 were measured with enzyme immunoassays in the cervical mucous of 25 patients at term (> 37 weeks' gestation) with intact membranes and an unfavorable cervix (Bishop score ≤ 5) who were undergoing induction of labor with PGE2 vaginal gel. The number of PGE2 applications, the intervals from the first PGE2 application to cervical dilation of 3 cm and to the beginning of labor, the number of patients delivered within 24 hours, and parity were noted. Results: IL-6 and IL-8 levels did not correlate with the outcome of induction. Patients who reached a cervical dilation of 3 cm within 24 hours had significantly higher concentrations of IL-6 than those who did not (P < 0.05). Parous women had higher concentrations of IL-8 in the cervical mucous than nulliparous women (P < 0.05). Conclusions: These results suggest that IL-6 and IL-8 concentrations in cervical mucous are of little prognostic value for the induction of labor at term with PGE2 vaginal gel.
Literatur
- 01 Andrews, W. W., , Hauth, J. C. , Goldenberg, R. L. , Gomez, R. , Romero, R. , Cassell G. H. . Amniotic fluid interleukin-6: Correlation with upper genital tract microbial colonization and gestational age in women delivered after spontaneous labor versus indicated delivery. Amer. J. Obstet. Gynecol.. 173 1995; 606
- 02 Barclay, C. G., , Brennand, J. E. , Kelly, R. W. , Calder A. A. . Interleukin-8 production by the human cervix. Amer. J. Obstet. Gynecol.. 169 1993; 625
- 03 Bishop, E. H.. Elective induction of labor. Obstet. Gynecol.. 5 1955; 519
- 04 Blanch, G., , Olah, K. S. J. , Walkingshow S. . The presence of fetal fibronectin secretions of women at term - its role in the assessment of women before labor induction and in the investigation of the physiologic mechanisms of labor. Amer. J. Obstet. Gynecol.. 174 1996; 262
- 05 Dudley, D. J.. Pre-term labor: an intra-uterine inflammatory response syndrome?. J. Reprod. Immunol.. 36 1997; 93
- 06 Fuentes, A., , Williams M. . Cervical assessment. Clin. Obstet. Gynecol.. 38 1995; 224
- 07 Garite, T. J., , Casal, D. , Garcia-Alonso, A. , Kreaden, U. , Jimenez, G. , Ayala, J. A. , Reimbold T. . Fetal fibronectin: A new tool for the prediction of successful induction of labor. Amer. J. Obstet. Gynecol.. 175 1996; 1516
- 08 Inglis, S. R., , Jeremias, J. , Lescale, K. Kuno, K. , Peeper, Q. , Chervenak, F. A. , Witkin S. S. . Detection of tumor necrosis factor-α, interleukin-6, and fetal fibronectin in the lower genital tract during pregnancy: relation to outcome. Amer. J. Obstet. Gynecol.. 171 1994; 5
- 09 Kelly, R. W.. Inflammatory mediators and parturition. Rev. Reprod.. 1 1996; 89
- 10 Lockwood, C. J., , Ghidini, A. , Wein, R. , Lapinski, R. , Casal, D. , Berkowitz R. L. . Increased interleukin-6 concentrations in cervical secretions are associated with preterm delivery. Amer. J. Obstet. Gynecol.. 171 1994; 1097
- 11 Mouw, R. J. C., , Egberts, J. , Kragt, H. , Roosmalen J. . Cervicovaginal fetal fibronectin concentrations: predictive value of impending birth in postterm pregnancies. Europ. J. Obstet. Gynecol. Reprod. Biol.. 80 1998; 67
- 12 Osmers, R. G. W., , Bläser, J. , Kuhn, W. , Tschesche H. . Interleukin-8 synthesis and the onset of labor. Obstet. Gynecol.. 86 1995; 223
- 13 Rizzo, G., , Capponi, A. , Rinaldo, D. , Tedeschi, D. , Arduini, D. , Romanini C. . Interleukin-6 concentrations in cervical secretions identify microbial invasion of the amniotic cavity in patients with preterm labor and intact membranes. Amer. J. Obstet. Gynecol.. 175 1996; 812
- 14 Rizzo, G., , Capponi, A. , Vlachopoulou, A. , Angelini, E. , Grassi, C. , Romanini C. . The diagnostic value of interleukin-8 and fetal fibronectin concentrations in cervical secretions in patients with preterm labor and intact membranes. J. Perinat. Med.. 25 1997; 461
- 15 Sennström, M. B., , Granström, L. M. , Lockwood, C. J. , Omazic, B. , Johansson, O. , Malmström, A. , Ekman G. E. . Cervical fibronectin correlates to prostaglandin E2-induced cervical ripening and can be identified in cervical tissue. Amer. J. Obstet. Gynecol.. 178 1998; 540
- 16 Sennström, M. B., , Brauner, A. , Lu, Y. , Granström, L. L. M. , Malmström, A. L. , Ekman G. E. . Interleukin-8 is a mediator of the final cervical ripening in humans. Europ. J. Obstet. Gynecol. Reprod. Biol.. 74 1997; 89
- 17 Watson, W. J., , Stevens, D. , Welter, S. , Day D. . Factors predicting successful labor induction. Obstet. Gynecol.. 90 1997; 784
- 18 Williams, M. C., , Krammer, J. , O'Brien W. F. . The value of the cervical score in predicting successful outcome of labor induction. Obstet. Gynecol.. 90 1997; 784
- 19 Winkler, M., , Fischer, D. C. , Hlubek, M. , van de Leur, E. , Haubeck, H. D. , Rath W. . Interleukin-1beta and Interleukin-8 concentrations in the lower uterine segment during parturition at term. Obstet. Gynecol.. 91 1998; 945
- 20 Winkler, M., , Fischer, D. C. , Ruck, P. , Kemp, B. , Hlubek, M. , Rath W. . Cervical dilatation as an inflammatory reaction. Europ. J. Infect. Immun. Dis. Obstet. Gynecol.. 1 1997; 67
- 21 Xenakis, E. M. J., , Piper, J. M. , Conway, D. L. , Langer O. . Induction of labor in the nineties: Conquering the unfavorable cervix. Obstet. Gynecol.. 90 1997; 235
H. Maul
Frauenklinik für Gynäkologie und Geburtshilfe Universitätsklinikum der Rheinisch-Westfälischen Technischen Hochschule
Pauwelsstraße 30
52074 Aachen
Email: hmaul@post.klinikum.rwth-aachen.de