Ultraschall Med 1999; 20(4): 144-149
DOI: 10.1055/s-1999-8902
ORIGINALARBEIT
Georg Thieme Verlag Stuttgart ·New York

Intima-Media-Thickness (IMT) bei Patienten mit vertebrobasilären und karotidalen Stenosen/ Verschlüssen

Intima-Media-Thickness in Patients with Stenoses or Occlusions of the Carotid or the Vertebrobasilar Arteries J. Oberseider,  Gabriele Felten-Keil,  Kathrin Schuler,  N. Goebels,  G. F. Hamann
  • Neurologische Klinik, Ludwig-Maximilians Universität, München
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Publication Date:
31 December 1999 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Untersucht wurde die allgemeine Arterioskleroseprogression bei Patienten mit hämodynamisch wirksamen makroangiopathischen Veränderungen (Stenosen/Verschlüssen) des vertebrobasilären (VBS) und des karotidalen (CS) Stromgebietes. Methode: Es wurden hierzu die Intima-Media-Thickness (IMT) (Methode nach Touboul) und der Querdurchmesser (QD) (als Parameter der dilatativen Form der Arteriosklerose) der A. carotis communis beiderseits in Regionen ohne Stenosen oder deutliche Plaquebildung gemessen. Untersucht wurden insgesamt 134 Personen, hierunter 32 Normalpersonen, 57 Patienten mit Karotisstenosen oder -verschlüssen und 16 Patienten mit rein vertebrobasilären Stenosen/Verschlüssen (nach doppler- und duplexsonographischen Kriterien). Ergebnisse: Bei Kontrollpersonen fanden sich eine IMT von 0,67 ± 0,2 mm und ein QD von 5,8 ± 1,2 mm. Patienten mit CS-Makroangiopathie zeigten mit 0,97 ± 0,2 mm eine signifikante IMT-Zunahme (p < 0,001) und Dilatation der CCA (6,6 ± 1,2 mm, p < 0,01). Gegenüber den Kontrollpersonen fanden sich auch für die Patienten mit VBS-Makroangiopathie eine signifikante IMT- (auf 0,86 ± 0,2 mm, p < 0,001) und QD-Zunahme (auf 6,8 ± 0,9 mm, p < 0,01). Signifikante Unterschiede zwischen den beiden Gruppen fanden sich nicht, obwohl tendenziell die Arterioskleroseprogression in der Gruppe mit Veränderungen im VBS geringer erschien. Diabetiker (1,1 ± 0,2 mm, p < 0,001), Hypertoniker (0,99 ± 0,2 mm, p < 0,05) und Patienten mit KHK (0,96 ± 0,2 mm, p < 0,05) zeigten einen signifikanten Anstieg der IMT. Schlußfolgerung: Zusammenfassend kann man feststellen, daß die allgemeine Arteriosklerose zwischen Patienten mit hämodynamischen Stenosen oder Verschlüssen im VBS und im CS nicht signifikant unterschiedlich verläuft und von den klassischen Risikofaktoren abhängig ist.

Aim: The purpose of this study was to investigate the degree of atherosclerosis in patients with stenoses or occlusions in the vertebrobasilar system (VBS) and the carotid system (CS). Method: The Intima-Media-Thickness (IMT) and the diameter of the common carotid artery (CCA) (as parameters of the proliferative and dilatative form of atherosclerosis) were measured on both sides on areas of vessel wall without stenoses and plaques. We examined of the neck 134 people, including 32 normal healthy counds, 57 patients with stenoses or occlusions in the CS and 16 patients with macroangiopathy exclusively in the VBS (following doppler- and duplex sonographical criteria). Results: In control persons, a IMT of 0.67 ± 0.2 mm and a CCA-diameter of 5.8 ± 1.2 mm was found. Patients with CS-macroangiopathy exhibited a statistically significant increase in IMT with 0.97 ± 0.2 mm (p < 0.001) and dilatation of the CCA (6.6 ± 1.2 mm, p < 0.01). In comparison to the controls we also found a significant increase in IMT (0.86 ± 0.2 mm, p < 0.001) and in diameter (6.8 ± 0.9 mm, p < 0.01) in patients with VBS-macroangiopathy. There was no significant difference between both groups, despite a tendency of less severe changes in patients suffering from VBS-macroangiopathy. Patients with diabetes (1.1 ± 0.2 mm, p < 0.001), with hypertension (0.99 ± 0.2 mm, p < 0.05) and with coronary heart disease (0.96 ± 0.2 mm, p < 0.05) showed a significant increase in IMT. Conclusion: Parameters of generalized atherosclerosis do not significantly differ between patients with stenoses or occlusions in the VBS and patients with changes in the CS and are correlated to the classical risk factors.

Literatur

  • 01 Widder  B. Doppler- und Duplexsonographie der hirnversorgenden Gefäße. Berlin; Springer 1995
  • 02 Touboul  PJ, Prati  P, Scarabin  PY, Adrai  V, Thibout  E, Ducimetière  P. Use of monitoring software to improve the measurement of carotid wall thickness by B-mode imaging.  J Hypertens. 1992;  10 (Suppl) 37-41
  • 03 Sidhu  PS, Desai  SR. A simple and reproducible method for assessing intimal-medial thickness of the common carotid artery.  Brit J Radiol. 1997;  70 85-89
  • 04 Riley  WA, Barnes  RW, Applegate  WB, Dempsey  R, Hartwell  T, Davis  VG, Bond  MG, Furberg  CD. Reproducibility of noninvasive ultrasonic measurement of carotid atherosclerosis: The asymptomatic carotid plaque study.  Stroke. 1992;  23 1062-1068
  • 05 Persson  J, Formgren  J, Israelsson  B, Berglund  G. Ultrsound determined intima-media thickness and arteriosclerosis: direct and indirect validation.  Arterioscler Thromb. 1994;  14 261-264
  • 06 Hodis  HN, Mack  WJ, LaBree  L, Selzer  RH, Liu  CR, Liu  CH, Azen  SP. The role of carotid arterial intima-media thickness in predicting clinical coronary events.  Ann Intern Med. 1998;  128 262-269
  • 07 Rosfors  S, Hallerstam  S, Jensen-Urstad  K, Zetterling  M, Carlström  C. Relationship between intima-media thickness in the common carotid artery and arteriosclerosis in carotid bifurcation.  Stroke. 1998;  29 1378-1382
  • 08 Veller  MG, Ficher  CM, Nicolaides  AN, Renton  S, Geroulakos  G, Stafford  NJ, Sarker  A, Szendro  G, Belcaro  G. Measurement of ultrasonic intima-media complex thickness in normal subjects.  J Vasc Surg. 1993;  17 719-725
  • 09 Blankenhorn  DH, Selzer  RH, Crawford  DH, Barth  JD, Liu  CR, Liu  CH, Mack  WJ, Alaupovic  P. Beneficial effects of colestipolniacin therapy on the common carotid artery: two- and four-year reduction of intima-media thickness measured by ultrasound.  Circulation. 1993;  88 20-28
  • 10 Frost  D, Friedl  A, Beischer  W. Bestimmung der Intima-Media-Dicke an der Arteria carotis: methoden-, probanden- und untersucherabhängige Einflüsse.  Ultraschall in Med. 1998;  19 168-173
  • 11 Terwey  B. Die hochauflösende B-Bild-Sonographie der extrakraniellen Arteria carotis. Habilitationsschrift. Heidelberg; 1983
  • 12 Wong  M, Edelstein  J, Wollman  J, Bond  MG. Ultrasonic-pathological comparison of the human arterial wall: verification of intima-media thickness.  Arterioscler Thromb. 1993;  13 482-486
  • 13 Bonithon-Kopp  C, Touboul  PJ, Berr  C, Magne  C, Ducimetière  P. Factors of carotid arterial enlargement in a population aged 59 to 71 years: the EVA Study.  Stroke. 1996;  27 654-660
  • 14 Polak  JF, Kronmal  RA, Tell  GS, O'Leary  DH, Savage  PJ, Gardin  JM, Rutan  GH, Borhani  NO. Compensatory increase in common carotid artery diameter: relation to blood pressure and artery intima-media thickness in older adults.  Stroke. 1996;  27 2012-2015
  • 15 Crouse  JR, Goldbourt  U, Evans  G, Pinsky  J, Sharret  AR, Sorlie  P, Riley  W, Heiss  G. Risk factors and segment-specific carotid arterial enlargement in the Atherosclerosis Risk in Communities (ARIC) cohort.  Stroke. 1996;  27 69-75
  • 16 Steinke  W, Els  T, Hennerici  M. Compensatory carotid artery dilatation in early atherosclerosis.  Circulation. 1994;  89 2578-2581
  • 17 Glagov  S, Zarins  CK, Giddens  DP, Ku  DN. Hemodynamics and atherosclerosis: insights and perspectives gained from studies of human arteries.  Arch Pathol Lab Med. 1988;  112 1018-1031
  • 18 O'Rourke  M. Arterial stiffness, systolic blood pressure, and logical treatment of arterial hypertension.  Hypertension. 1990;  15 339-347
  • 19 Adams  MR, Nakagomi  A, Keech  A, Robinson  J, McCredie  R, Bailey  BP, Freedman  SB, Celermayer  DS. Carotid intima-media thickness is only weakly correlated with the extend and severity of coronary artery disease.  Circulation. 1995;  92 2127-2134
  • 20 Allan  PL, Mowbray  PE, Lee  AJ, Fowkes  GR. Relationship between carotid intima-media and symptomatic and asymptomatic peripheral arterial disease: the Edinburgh Artery Study.  Stroke. 1997;  28 348-353
  • 21 Jensen-Urstad  KJ, Reichard  PG, Rosfors  JS, Lindblad  LEL, Jensen-Urstad  MT. Early atherosclerosis is retarded by improved long-term blood glucose control in patients with IDDM.  Diabetes. 1996;  45 1253-1258
  • 22 Lemne  C, Jogerstrand  T, de Faire  U. Carotid intima-media thickness and plaque in borderline hypertension.  Stroke. 1995;  26 34-39
  • 23 Howard  G, Burke  GL, Evans  GW, Crouse  JR, Riley  W, Arnett  D, de Lacy  R, Heiss  G. Relations of intimal-medial thickness among sites within the carotid artery as evaluated by ultrasound.  Stroke. 1994;  25 1581-1587
  • 24 Zarins  CK, Giddens  DP, Bharadvaj  BK, Sottiurai  VS, Mabon  RF, Glagov  S. Carotid bifurcation atherosclerosis: quantitative correlation of plaque localization with flow velocity profiles and wall shear stress.  Circ Res. 1983;  53 502-514
  • 25 Heath  D, Smith  P, Harris  P, Winson  M. The atherosclerotic human carotid sinus.  J Path. 1972;  110 49-58
  • 26 Duggirala  R, Villalpando  CG, O'Leary  DH, Stern  MP, Blangero  J. Genetic basis of variation in carotid artery wall thickness.  Stroke. 1996;  27 833-837
  • 27 Jensen-Urstad  K, Rosfors  A. A methodological study of arterial wall function using ultrasound technique.  Clin Physiol. 1997;  17 557-567
  • 28 Enderle  MD, Balletshofer  BM, Schmülling  RM, Häring  HU, Pfohl  M. Atherosklerose - Früherkennung mit hochauflösendem Ultraschall am Beispiel von Typ-2-Diabetikern.  Ultraschall in Med. 1998;  19 16-21
  • 29 Fabris  F, Zanocchi  M, Bo  M, Fonte  G, Poli  L, Bergoglio  I, Ferrario  E, Pernigotti  L. Carotid plaque, aging and risk factors: a study of 457 subjects.  Stroke. 1994;  25 1133-1140
  • 30 Salonen  JT, Salonen  R. Ultrasonographically assessed carotid morbidity and the risk of coronary heart disease.  Arteriscler Thromb. 1991;  11 1245-1249

Dr. med. Priv.-Doz. Gerhard F. Hamann

Neurologische Klinik Ludwig-Maximilians-Universität Klinikum Großhadern

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D-81377 München