Geburtshilfe Frauenheilkd 2000; 60(4): 206-211
DOI: 10.1055/s-2000-10016
ORIGINALARBEIT

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Prävention und Therapie der vorzeitigen Wehentätigkeit[*]

Prevention and Treatment of Preterm LaborM. Kolben1 , J. Martius2
  • 1 Frauenklinik der Technischen Universität München, Klinikum rechts der Isar
  • 2 Krankenhaus Agatharied, Agatharied
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung

Fragestellung: Die Rate vorzeitiger Entbindungen beträgt seit Jahren weltweit etwa 8 - 10 %. Die Tatsache, dass neonatale Todesfälle zu 70 - 85 % Frühgeburten betreffen, zeigt die Bedeutung der Prävention und Therapie vorzeitiger Wehentätigkeit.

Material und Methode

Material und Methode: Im Folgenden werden anhand einer aktuellen Literaturübersicht mögliche Ursachen sowie präventive und therapeutische Maßnahmen erörtert.

Ergebnisse

Ergebnisse: Obwohl Infektionen bei der Entstehung vorzeitiger Wehentätigkeit eine bedeutende Rolle spielen, ist der prophylaktische Einsatz von Antibiotika ohne Nachweis einer Infektion nicht sinnvoll. Dagegen ist beim frühen vorzeitigen Blasensprung der Benefit einer Antibiotikabehandlung nachgewiesen. Eine Indikation zur Tokolyse bei vorzeitigen Wehen ist nur in 10 - 20 % der Fälle gegeben und sollte insbesondere vor der 24. und nach der 36. SSW sorgfältig überdacht werden. Intravenös verabreichte β2-Sympathikomimetika verringern signifikant die Häufigkeit von Geburten innerhalb von 48 h nach Therapiebeginn. Die Wirksamkeit einer Langzeitanwendung ist ebenso wie die der oralen β2-Sympathikomimetika-Gabe nicht eindeutig bewiesen. Die Prolongation der Schwangerschaft um 48 h reicht jedoch aus, um den Effekt der medikamentösen Lungenreifeinduktion zu erreichen. Alternativ zu β2-Sympathikomimetika sind zur Tokolyse neben Magnesium (intravenös) in Ausnahmesituationen auch Nifedipin und Prostaglandinsynthesehemmer einsetzbar. Auch die psychosoziale Situation der Schwangeren sollte bei der Therapie vorzeitiger Wehentätigkeit beachtet werden, da Stress einen wichtigen Faktor bei der Entstehung von Kontraktionen darstellt.

Abstract

Objective

Objective: The incidence of preterm birth has remained unchanged for years at about 8 - 10 %. Prematurity remains the leading cause of neonatal mortality, accounting for 70 - 85 % of all neonatal deaths, so that the prevention and treatment of preterm labor is a central issue in pregnancy care.

Methods

Methods: We review possible risk factors for preterm labor and strategies for prevention and treatment.

Results

Results: Although infections play an important role in the etiology of preterm labor, antibiotics should not be used prophylactically without evidence of infection in patients with intact membranes. In contrast, a beneficial effect for antibiotics has been proved for preterm premature rupture of the membranes. Only 10 - 20 % of women with preterm labor have an indication for tocolytic treatment. The use of tocolytics before 24 and after 36 weeks' gestation should be limited to special situations. Tocolytic treatment with intravenous β2-sympatheticomimetic agents can significantly reduce the rate of delivery within 48 hours, a period sufficient to reduce the risk for the respiratory distress syndrome with corticosteroids. In contrast, the efficacy of longterm parenteral tocolysis or oral tocolysis is unproved. In certain situations tocolysis can be achieved with intravenous magnesium, nifedipine, or inhibitors of prostaglandin synthesis. The psychosocial situation should also be taken into account because there is evidence that psychologic aspects play a role in the etiology of preterm labor.

1 Der Inhalt dieser Publikation wurde in Auszügen auf der 72. Tagung der Bayer. Gesellschaft für Geburtshilfe und Frauenheilkunde e. V., Bad Reichenhall, 21. - 23. 5. 1998, vorgetragen.

Literatur

  • 1 Agrez M, Gu X, Giles W. Matrix metalloproteinase 9 activity in urine of patients at risk for premature delivery.  Amer J Obstet Gynecol. 1999;  181 387-388
  • 2 Athayde N, Romero R, Gomez R, Maymon E, Pacora P, Mazor M. et al . Matrix metalloproteinase-9 in preterm and term human parturition.  J Matern Fetal Med. 1999;  8 213-219
  • 3 Berger R, Garnier Y. Die Frühgeburt: Pathogenese, Risikoselektion und präventive Maßnahmen.  Geburtsh u Frauenheilk. 1999;  59 45-56
  • 4 Brown H L, Hiett A K, Britton K A, Turnquest M A, Golichowski A M. Tocolytic treatment for preterm contractions with and without cervical changes.  Amer J Perinatol. 1997;  14 405-409
  • 5 Buekens P, Alexander S, Boutsen M, Blondel B, Kaminski M, Reid M. et al . Randomised controlled trial of routine cervical examinations in pregnancy.  Lancet. 1994;  344 841-844
  • 6 Canadian Preterm Labor Investigators Group . Treatment of preterm labor with the beta-adrenergic agonist ritodrine.  New Engl J Med. 1992;  327 308-312
  • 7 Carlan S J, O', Brien W F, Jones M H, O'Leary T D, Roth L. Outpatient oral sulindac to prevent recurrence of preterm labor.  Obstet Gynecol. 1995;  85 769-774
  • 8 Castren O, Gummerus M, Saarikoski S. Treatment of imminent preterm labor.  Acta Obstet Gynecol Scand. 1975;  54 95-100
  • 9 Chan W Y, Wo N C, Manning M. The role of oxytocin receptors and vasopressin V1areceptors in uterine contractions in rats: implications for tocolytic therapy with oxytocin antagonists.  Amer J Obstet Gynecol. 1996;  175 1331-1335
  • 10 Collaborative Group on Preterm Birth Prevention . Multicenter randomized, controlled trial of a preterm birth prevention program.  Amer J Obstet Gynecol. 1993;  169 352-366
  • 11 Cox S M, Bohman V R, Sherman M L, Leveno K J. Randomized investigation of antimicrobials for the prevention of preterm birth.  Amer J Obstet Gynecol. 1996;  174 206-210
  • 12 Creasy R K. Preterm birth prevention: Where are we?.  Amer J Obstet Gynecol. 1993;  168 1223-1230
  • 13 Crowley P A. Antenatal corticosteroid therapy: a meta-analysis of the randomized trials, 1972 to 1994.  Amer J Obstet Gynecol. 1995;  173 322-335
  • 14 van Dijk K GJ, Dekker G A, van Geijn H P. Ritodrine and nifedipine as tocolytic agents: a preliminary comparison.  J Perinat Med. 1995;  23 409-415
  • 15 Dyson D C, Danbe K H, Bamber J A, Crites Y M, Field D R, Maier J A, Newman L A, Ray D A, Walton D L, Armstrong M A. Monitoring women at risk for preterm labor.  New Engl J Med. 1998;  338 15-19
  • 16 Egarter C, Leitich H, Karas H, Wieser F, Husslein P, Kaider A, Schemper M. Antibiotic treatment in preterm premature rupture of membranes and neonatal morbidity: a metaanalysis.  Amer J Obstet Gynecol. 1996;  174 589-597
  • 17 Eschenbach D A, Nugent R P, Rao A V. et al . A randomized placebo-controlled trial of erythromycin for the treatment of Ureaplasma urealyticum to prevent premature delivery.  Amer J Obstet Gynecol. 1991;  164 734-742
  • 18 Eschenbach D A. Amniotic fluid infection and cerebral palsy.  J Amer Med Assn. 1997;  278 247-248
  • 19 Fischbach F, Kolben M, Thurmayr R, Hafter R, Sedlaczek E, Zieglmeier M, Preisl G, Weindler J, Graeff H. Genitale Infektionen und Schwangerschaftsverlauf: Eine prospektive Studie.  Geburtsh u Frauenheilk. 1988;  48 469-478
  • 20 Gibbs R S, Eschenbach D A. Use of antibiotics to prevent preterm birth.  Amer J Obstet Gynecol. 1997;  177 375-380
  • 21 Goodwin T M, Valenzuela G, Silver H, Hayashi R, Creasy G W, Lane R. Treatment of preterm labor with the oxytocin antagonist atosiban.  Amer J Perinatol. 1996;  13 143-146
  • 22 Gordon M, Samuels P, Shubert P, Johnson F, Gebauer C, Iams J. A randomized, prospective study of adjunctive ceftizoxime in preterm labor.  Amer J Obstet Gynecol. 1995;  172 1546-1552
  • 23 Gordon M C, Iams J D. Magnesium sulfate.  Clin Obstet Gynecol. 1995;  38 706-712
  • 24 Grammatopoulos D K, Hillhouse E W. Role of corticotropin-releasing hormone in onset of labour.  Lancet. 1999;  354 1546-1549
  • 25 Grether J K. Maternal infection and cerebral palsy in infants of normal birth weight.  J Amer Med Assn. 1997;  278 207-211
  • 26 Hauth J C, Goldenberg R L, Andrews W W, DuBard M B, Copper R L. Reduced incidence of preterm delivery with metronidazole and erythromycin in women with bacterial vaginosis.  New Engl J Med. 1995;  333 1732-1736
  • 27 Henriksen T B, Hedegaard M, Secher N J, Wilcox A J. Standing at work and preterm delivery.  Brit J Obstet Gynaecol. 1995;  102 198-206
  • 28 Hillier S L, Nugent R P, Eschenbach D A. et al . Association between bacterial vaginosis and preterm delivery of a low-birth-weight infant.  New Engl J Med. 1995;  333 1737-1742
  • 29 How H Y, Hughes S A, Vogel R L, Gall S A, Spinnato J A. Oral terbutaline in the outpatient management of preterm labor.  Amer J Obstet Gynecol. 1995;  173 1518-1522
  • 30 Hoyme U B, Grosch A, Roemer V M, Saling E. Erste Resultate der Erfurter Frühgeburten-Vermeidungs-Aktion.  Z Geburtsh Neonatol. 1998;  202 247-250
  • 31 Keirse M JNC. New perspectives for the effective treatment of preterm labor.  Amer J Obstet Gynecol. 1995;  173 618-628
  • 32 King J F, Grant A, Keirse M JNC, Chalmers I. Beta-mimetics in preterm labour: an overview of the randomised controlled trials.  Brit J Obstet Gynaecol. 1988;  95 211-222
  • 33 Kolben M, Höß C, Proquitté H, Milatovic D, Zimmermann A, Roos R. Peripartales Management bei mütterlicher Streptokokken B-Kolonisation.  Gynäkol Prax. 1997;  21 241-246
  • 34 Lamont R F. The contemporary use of β-agonists.  Brit J Obstet Gynaecol. 1993;  100 890-892
  • 35 Locksmith G J, Clark P, Duff P, Schultz G S. Amniotic fluid matrix metalloproteinase-9 levels in women with preterm labor and suspected intra-amniotic infection.  Obstet Gynecol. 1999;  94 1-6
  • 36 Lockwood C J. Stress-associated preterm delivery: the role of corticotropin-releasing hormone.  Amer J Obstet Gynecol. 1999;  180 264-266
  • 37 Mamelle N, Segueilla M, Munoz F, Berland M. Prevention of preterm birth in patients with symptoms of preterm labor - the benefits of psychologic support.  Amer J Obstet Gynecol. 1997;  177 947-952
  • 38 Martius J, Roos T. The role of urogenital tract infections in the etiology of preterm birth: a review.  Arch Gynecol Obstet. 1996;  258 1-19
  • 39 Martius J. Infektionen. Wulf KH, Künzel W Frühgeburt. München; Urban & Schwarzenberg 1997: 98-116
  • 40 Martius J, Steck T, Oehler M K, Wulf K H. Risk factors associated with preterm (< 37 + 0 weeks) and early preterm birth (< 32 + 0 weeks): univariate and multivariate analysis of 106 345 singleton births from the statewide perinatal survey of Bavaria.  Europ J Obstet Gynecol Reprod Biol. 1998;  80 183-189
  • 41 McCaul J F, Perry K G, Moore J L, Martin R W, Bucovac E T, Morrison J C. Adjunctive antibiotic treatment of women with preterm rupture of membranes or preterm labor.  Int J Obstet Gynecol. 1992;  38 19-24
  • 42 McCormack W M, Rosner B, Lee Y, Munoz A, Charles D, Kass E H. Effect on birthweight of erythromycin treatment of pregnant women.  Obstet Gynecol. 1987;  69 202-207
  • 43 McGregor J A, French J I, Reller B, Todd J K, Makowski E L. Adjunctive erythromycin treatment for idiopathic preterm labor: results of a randomized, double-blind, placebo-controlled trial.  Amer J Obstet Gynecol. 1986;  154 98-103
  • 44 McGregor J A, French J I, Richter R. et al . Cervicovaginal microflora and pregnancy outcome: results of a double-blind, placebo-controlled trial of erythromycin treatment.  Amer J Obstet Gynecol. 1990;  163 1580-1591
  • 45 McGregor J A, French J I, Seo K. Adjunctive clindamycine therapy for preterm labor: results of a double-blind, placebo-controlled trial.  Amer J Obstet Gynecol. 1991;  165 867-875
  • 46 Mercer B M, Arheart K L. Antimicrobial therapy in expectant management of preterm premature rupture of the membranes.  Lancet. 1995;  346 1271-1279
  • 47 Mercer B M, Goldenberg R L, Das A, Moawad A H, Iams J D, Meis P J, Copper R L, Johnson F, Thom E, Miodovnik M, Menard M K, Caritis S N, Thurnau G R, Bottoms S F, Roberts J. The preterm prediction study: a clinical risk assessment.  Amer J Obstet Gynecol. 1996;  174 1885-1895
  • 48 Mercer B M, Lewis R. Preterm labor and preterm premature rupture of the membranes. Diagnosis and management.  Inf Dis Clin N Amer. 1997;  11 177-201
  • 49 Mercer B M, Miodivnik M, Thurnau G R, Goldenberg R L, Das A F, Ramsey R D, Rabello Y A. et al . Antibiotic therapy for reduction of infant morbidity after preterm premature rupture of the membranes.  J Amer Med Assn. 1997;  278 989-995
  • 50 Mikamo H, Kawazoe K, Sato Y, Imai A, Tamaya T. Preterm labor and bacterial intraamniotic infection: arachidonic acid liberation by phospholipase A2 of Fusobacterium nucleatum.  Amer J Obstet Gynecol. 1998;  179 1579-1582
  • 51 Munns M J, King R G, Rice G E. Regulation of Prostaglandin F2 alpha by the specific inhibition of secretory type II phospholipase A2: implications for the management of premature labour.  Gynecol Obstet Invest. 1999;  48 22-27
  • 52 Murphy D J, Sellers S, MacKenzie I Z, Yudkin P L, Johnson A M. Case-control study of antenatal and intrapartum risk factors for cerebral palsy in very preterm singleton babies.  Lancet. 1995;  346 1449-1454
  • 53 Newton E R, Dinsmoor M J, Gibbs R S. A randomized, blinded placebo-controlled trial of antibiotic in idiopathic preterm labor.  Obstet Gynecol. 1989;  74 562-566
  • 54 Newton E R, Shields L, Ridgway L E, Berkus M D, Elliot B D. Combination antibiotics and indomethacin in idiopathic preterm labor: a randomized double-blind clinical trial.  Amer J Obstet Gynecol. 1991;  165 1753-1759
  • 55 NIH Consensus Conference . Effect of corticosteroids for fetal maturation on perinatal outcomes.  J Amer Med Assn. 1995;  273 413-418
  • 56 Norman K, Pattinson R C, de Souza J, de Jong P, Moller G, Kirsten G. Ampicillin and metronidazole treatment in preterm labour: a multicentre, randomised controlled trial.  Brit J Obstet Gynaecol. 1994;  101 404-408
  • 57 O'Discoll M. Discussion. Anderson A, Beard R, Brudenell JM, Dunn PM Preterm labour. Proceedings of the fifth study group of the Royal College of Obstetricians and Gynaecologists. London; Royal College of Obstetricians and Gynaecologists 1977: 369-370
  • 58 Paarlberg K M, Vingerhoets A J, Passchier J, Dekker G A, van Geijn H P. Psychosocial factors and pregnancy outcome: a review with emphasis on methological issues.  J Psychosom Res. 1995;  39 563-595
  • 59 Papatsonis D NM, van Geijn H P, Ader H J, Lange F M, Bleker O P, Dekker G A. Nifedipine and ritodrine in the management of preterm labor: a randomized multicenter trial.  Obstet Gynecol. 1997;  90 230-234
  • 60 Romero R, Sibai B, Caritis S, Paul R, Depp R, Rosen M, Klebanoff M, Sabo V, Evans J, Thom E, Cefalo R, McNellis D. Antibiotic treatment of preterm labor with intact membranes: a multicenter, randomized, double-blinded, placebo-controlled trial.  Amer J Obstet Gynecol. 1993;  169 764-774
  • 61 Schulte F J. Mortalität, Morbidität und Langzeitprognose Frühgeborener. Wulf KH, Künzel W Mortalität, Morbidität und Langzeitprognose Frühgeborener. München; Urban & Schwarzenberg 1997: 247-257
  • 62 Spaziani E P, O'Brien W F, Tsibris J C, Benoit R R, Gould S F. Modulation of the prostaglandin E receptor: a possible mechanism for infection-induced preterm labor.  Obstet Gynecol. 1999;  93 84-88
  • 63 Winkler M, Baumann L, Ruckhäberle K E, Schiller E M. Erythromycin therapy for subclinical infection in threatened preterm delivery - a preliminary report.  J Perinat Med. 1988;  16 253-256
  • 64 Winkler M. Infektion und Wehentätigkeit.  Z Geburtsh Perinat. 1994;  198 215-218
  • 65 Wolff F, Ponnath H, Wiest W. Induktion der fetalen Lungenreifung durch Ambroxol und Betamethason.  Geburts u Frauenheilk. 1987;  47 19-23
  • 66 Wolff F, Bolte A. Der Stellenwert der pränatalen Lungenreifung.  Geburtsh u Frauenheilk. 1990;  50 171-176
  • 67 Wulf K H. Frühgeburt: Grenzsituationen medizinischer Versorgung und Definitionen. Wulf KH, Künzel W Frühgeburt. München; Urban & Schwarzenberg 1997: 3-8
  • 68 Ziegler A, Baltzer J. Wehenhemmende Medikamente.  Geburtsh u Frauenheilk. 1997;  57 647-657

1 Der Inhalt dieser Publikation wurde in Auszügen auf der 72. Tagung der Bayer. Gesellschaft für Geburtshilfe und Frauenheilkunde e. V., Bad Reichenhall, 21. - 23. 5. 1998, vorgetragen.

PD Dr. Martin Kolben

Frauenklinik der Technischen Universität München Klinikum rechts der Isar

Ismaninger Straße 22

81675 München