Deutsche Zeitschrift für Akupunktur 2000; 43(2): 117-125
DOI: 10.1055/s-2000-8110
Forum

Karl F. Haug Verlag in MVH Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co. KG

Anforderungen, Möglichkeiten und Grenzen der Evidenz-basierten Akupunkturevaluation

Demands, Possibilities and Limits of Evidence-Based Evaluation in AcupunctureDominik  Irnich
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
31. Dezember 2000 (online)

Zusammenfassung

Die zunehmende Implementierung Evidenz-basierten Handelns erfordert für die Akupunkturforschung die erneute intensive Auseinandersetzung mit den anerkannten Prüfmethoden und Bewertungskriterien. Es besteht die Notwendigkeit, Standards für gewisse Fragestellungen der Akupunkturforschung zu entwickeln. Ziel der vorliegenden Arbeit ist die kritische Darstellung der Anforderungen, Möglichkeiten und Grenzen einzelner, häufig verwendeter, wissenschaftlicher Prüfmethoden für die Evaluation der Akupunktur. Im Mittelpunkt stehen dabei die randomisierte klinisch-kontrollierte Studie und die systematische Meta-Analyse.

Für die Akupunktur ist es möglich, einen Wirksamkeitsnachweis mittels anerkannter Messmethoden und Prüfverfahren zu erbringen. Um zu aussagekräftigen Ergebnissen zu kommen, müssen einige Anforderungen an klinische Akupunkturstudien gestellt werden. Diese Anforderungen können bei sorgfältiger Studienplanung erfüllt werden. Ein Studiendesign mit Randomisation sollte angestrebt werden. Häufig ist der Vergleich mit einem Placeboverfahren nur bedingt aussagekräftig. Auch aus diesem Grund ist der Vergleich mit Standardtherapieverfahren anzustreben.

Die systematische Meta-Analyse spielt eine entscheidende Rolle bei der Beurteilung der Wirksamkeit eines Therapieverfahren. Dabei müssen Meta-Analysen eine gute Methodik aufweisen und auf Besonderheiten der Akupunktur Rücksicht nehmen.

Die Verwirklichung der Grundidee der EBM in der Akupunktur stellt Anforderungen an klinische Forscher, Methodologen, Ärzte, Patienten und Kostenträger. Dies beinhaltet die Umsetzung der Vorgaben der Initiatoren, die Beachtung der Besonderheiten einzelner Therapieverfahren und die kritische Analyse der vorliegenden Daten, um die Erkenntnisse der EBM im Einzelfall für den Patienten optimal zu nutzen.

Abstract

The increasing implementation of evidence-based medicine requires another discussion of the accepted test methods and assessment criteria for acupuncture research. There is a need to develop standards for certain questions of acupuncture research. The aim of the present paper is to provide a critical review of the demands, possibilities and limits of scientific test methods frequently used for the evaluation of acupuncture. The emphasis is on the randomised controlled trial and the systematic meta-analysis.

It is possible to produce evidence of effectiveness for acupuncture by means of accepted measurement methods and test procedures. To obtain conclusive results, certain demands must be made on clinical acupuncture trials. These demands can be met through a careful planning of the trials. Where possible, the use of randomisation in the study design is preferable. A comparison with a placebo procedure is frequently not fully conclusive. A comparison with standard therapeutic methods is desirable for this reason, too.

Systematic meta-analysis plays a decisive role in the assessment of the effectiveness of a therapeutic method. Such meta-analyses must show good methodology and take the special features of acupuncture into account.

The implementation of the basic idea of EBM in acupuncture makes demands on clinical researchers, methodologists, physicians and patients. This will include the implementation of the initiators' set values, the observation of the special features of individual therapeutic methods and the critical analysis of the available data to use the knowledge gained in EBM to the optimum benefit of the individual patient.

Literatur

  • 1 Evidence-Based Medicine Working Group: Evidence-based medicine. A new approach to teaching the practice of medicine. JAMA 1992 268, 17: 2420-2425
  • 2 Antes G., Galandi D., Boullion B.. What is evidence-based medicine?.  Langenbeckæs Arch. Surg.. 1999;  384 409-416
  • 3 Sackett D.. Was ist Evidenz-basierte Medizin?.  In: Perleth, M., Antes, G. (Hrsg.): Evidenz-basierte Medizin, MMV Verlag, München. 1998;  9-12
  • 4 Eitel F. H.. Evidenzbasierte Medizin.   Bayerisches Ärzteblatt. 1999;  12 639-645
  • 5 Eine einfache Med-Line Recherche mit dem Stichwort ”Evidence-based medicine“ ergibt für den Zeitraum 1991-1993 6 Publikationen, für den Zeitraum 1994-1996 113 Publikationen und für den Zeitraum 1997-1999 445 Publikationen. Für die ersten 4 Monaten dieses Jahres finden sich bereits 76 Publikationen. 
  • 6 Feinstein A. R., Horwitz R. I.. Problems in the æevidenceÆ of æevidence-based medicineÆ.  Am. J. Med.. 1997;  103 529-535
  • 7 Sauerland S., Lefering R., Neugebauer E. A.. The pros and cons of evidence-based surgery.   Langenbeckæs Arch. Surg.. 1999;  384 423-431
  • 8 Noack H. R.. Evidenz basierte Medizin: Risiko oder Chance für die komplementär-medizinische Heilkunde?.  Dt. Ztschr. f. Akup.. 2000;  1 10-16
  • 9 Rosenberg W., Donald A.. Evidence based medicine: an approach clinical problems solving.   BMJ. 1995;  310 1122-1126
  • 10 Eypasch E.. The individual patient and evidence-based medicine-a conflict? .  Langenbeckæs Arch. Surg.. 1999;  384 417-422
  • 11 Mulrow C. D.. The medical review: State of the science.   Ann. Intern. Med.. 1987;  106 485-488
  • 12 Oxman A. D., Guyatt G. H.. Guidelines for reading literature reviews.   Can. Med. Ass. J.. 1988;  106 697-703
  • 13 Hurwitz E. L., Aker P. D., Adams A. H., Meeker W. C., Shekelle P. G.. Manipulation and mobilization of the cervical spine. A systematic review of literature.  Spine. 1996;  21,15 1746-1759
  • 14 Di Fabio R. P.. Manipulation of the cervical spine: risks and benefits.  Phys. Ther.. 1999;  79,1 50-65
  • 15 Spodick D. H.. Randomized clinical trials. The behaviorial case.   Spine. 1982;  247 2258-2260
  • 16 Altman D. G.. Practical statistics for medical research.  Chapman and Hall, London. 1990;  624
  • 17 Pocock S. J.. Clinical trials. A practical approach.  Wiley and sons. 1984;  278
  • 18 Clauß G., Ebner H.. Statistik.  Thun, Volk und Wissen, Berlin. 1984;  530
  • 19 Lefering R.. Arbeitsgemeinschaft Polytrauma der DGU : Strategien zur Auswertung nicht-randomisierter Therapievergleiche am Beispiel der präklinischen Volumentherapie nach Trauma.  Langenbeck's Arch. Surg. Suppl.. 1998;  115 517-521
  • 20 Bennett J. M., Zelen M.. Pilot studies and new agent programs of the Eastern Cooperative Oncology Group.   Cancer Treat. Rep.. 1980;  64 525-532
  • 21 Mant D.. Can randomised trials inform clinical decisions about individual patients? .  Lancet. 1999;  353 743-746
  • 22 Ross S., Grant A., Counsell C., Gillespie W., Russel I., Prescott R.. Barriers to participation in randomised clinical trials: a systematic review.   J. Clin. Epidemiol.. 1999;  52 1143-1156
  • 23 Gerhard I.. Problems of randomised treatment studies in complementary medicine.   Forsch. Komplementärmed.. 2000;  7 34
  • 24 Zelen M.. A new design for randomized clinical trials.   N. Engl. J. Med.. 1979;  300, 22 1242-1245
  • 25 Lewith T. G., Machin D.. On the evaluation of the clinical effects of acupuncture. .  Pain. 1983;  16 111-127
  • 26 Vincent C. A., Richardson P. H.. The evaluation of therapeutic acupuncture: concepts and methods.   Pain. 1986;  24 1-13
  • 27 Molsberger A., Böwing G.. Akupunktur bei Schmerzen des Bewegungsapparates.   Der Schmerz. 1997;  11 24-29
  • 28 Jadad A. R., Moore R. A., Carroll D., Jenkinson C., Reynolds D. J.. Assessing the quality of reports of randomized clinical trials: is blinding necessary ? .  Control. Clin. Trials.. 1996;  17 1-12
  • 29 Begg C., Cho M.. Improving the quality of reporting of randomized controlled trials. The CONSORT statement.   JAMA. 1996;  276 637-649
  • 30 National Institutes of Health: Acupuncture - NIH Consensus Conference.  JAMA 1998 280: 1518-1524
  • 31 Ernst E., White A. R:. .: A review of problems in clinical acupuncture research.  Am. J. Chin. Med.. 1997;  25 3-11
  • 32 Kaptchuk T. J.. The powerful placebo: The dark side of the randomiszed controlled trial.   Lancet. 1998;  351 1722-1725
  • 33 Gracely R. H., Dubner R., Deeter D. R., Wolskee P. J.. CliniciansÆ expectations influence placebo analgesia. .  Lancet. 1985;  1 43
  • 34 Rochon P. A.. Are randomized controlled trials outcomes influenced by the inclusion of a placebo group? A systematic review of nonsteroidal anti-inflammatory drug trials for arthritis treatment.  J. Clin. Epidemiol.. 1999;  52 113-122
  • 35 Sullivan M. D.. Placebo controls and epismetic control in orthodox medicine. .  J. Med. Philos.. 1993;  18 213-231
  • 36 Kleijnen J., de Crean A. J.. Placeboeffect in double-blind clinical trials: A review of interactions with medications.   Lancet. 1994;  344 1347-1349
  • 37 Vincent C. A., Lewith G.. Placebo controls for acupuncture studies.  J. R. Soc. Med.. 1995;  88 199-202
  • 38 Petrie J. P., Hazleman B. L.. Credibility of placebo transcutaneous nerve stimulation and acupuncture.   Clin. Exp. Rheumatol.. 1985;  3 151-153
  • 39 Streitberger K., Kleinhenz J.. Introducing a placebo needle into acupuncture research.   Lancet. 1998;  352 364-365
  • 40 Bergmann J.. A randomised clinical trial of the effect of informed consent on the analgesic activity of placebo and naproxen in cancer pain.  Clin. Trials. Meta-A.. 1994;  29 41-47
  • 41 Strauss-Blasche G., Klammer N., Marktl W.. Moderierende Variablen der Placebowirkung. Forsch.   Komplementärmed.. 1998;  5 290-295
  • 42 Willer J. C., Roby A., Le Bars D.. Psychophysical and Electrophysiological Approaches to the Pain-Relieving Effects of Heterotopic Nociceptive Stimuli.-Brain.  1984;  107 1095-1112
  • 43 Vincent C. A.. Credibility assessment in trials of acupuncture.  Compl. Med. Res.. 1990;  1 8-11
  • 44 Chalmers I.. The cochrane collaboration: preparing, maintaining and disseminating systematic review of the effects of health care.   Ann. NY. Acad. Sci.. 1993;  703 156-163
  • 45 Guyatt G. H., Sackett D. L., Cook D. J.. UsersÆ guides to the medical literature. II. How to use an article about therapy or prevention. A. Are the results of the study valid? Evidence-Based Medicine Working Group.  JAMA. 1993;  270, 21 2598-2601
  • 46 Oxman A. D., Sackett D. L., Guyatt G. H.. UsersÆ guides to the medical literature. I. How to get started. The Evidence-Based Medicine Working Group.  JAMA. 1993;  270, 17 2093-2095
  • 47 Ernst E.. Acupuncture as a symptomatic treatment of osteo-arthritis - a systematic review.   Scand. J. Rheumatol.. 1997;  26 444-447
  • 48 Linde K., Jobst K., Panton J.. Acupuncture for chronic asthma (Cochrane Review).   In: The Cochrane Library, Issue 2 Oxford: Update Software.. 2000;  2
  • 49 Tulder M. W., van; Cherkin D. C., Berman B., Lao L., Koes B. W.. The effectiveness of acupuncture in the management of acute and chronic low back pain.   Spine. 1999;  24 1113-1123
  • 50 Ernst E.. Acupuncture/acupressur for weight reduction? A systematic review.   Wien. Klin. Wochenschr.. 1997;  109 60-62
  • 51 White A., Rampes H., Ernst E.. Acupuncture for smoking cessation (Cochrane Review). In: The Cochrane Library, Issue 4. Oxford: Update Software.  1999;  4
  • 52 Ernst E., White A. R.. Acupuncture as a treatment for temporomandibular joint dysfunction: a systematic review of randomized trials. Archives of Otolaryngology.  Head & Neck Surgery. 1999;  125 269-272
  • 53 Ernst E., White A. R.. Acupuncture as an adjuvant therapy in stroke rehabilitation? .  Wien. Med. Wochenschr. 1996;  146 556-558
  • 54 Ernst E., White A. R.. Acupuncture for back pain: a meta-analysis of randomized controlled trials.   Arch. Intern. Med.. 1998;  158 2235-2241
  • 55 Ter Riet G., Kleijnen J., Knipschild P.. Acupuncture and chronic pain: a criteria-based meta-analysis. .  J. Clin. Epidemiol.. 1990;  1191-1199
  • 56 White A. R., Ernst E.. A systematic review of randomized controlled trials of acupuncture for neck pain.  Br. J. Rheumatol.. 1999;  38 143-147
  • 57 Berman B. M.. Ezzo J.. Hadhazy V.. Sxyers J. P.. Is acupuncture effective in the treatment of fibromyalgia?.  J. Fam. Pract.. 1999;  48 213-218
  • 58 Melchart D., Linde K., Fischer P., White A., Allais G., Vickers A.. et al.: Acupuncture for recurrent headaches: a systematic review of randomized controlled trials.   Cephalalgia. 1999;  19 779-786
  • 59 Linde K., ter Riet G., Honduras M., Vickers A., Thormählen J., Melchart D.. A systematic review of systematic reviews of complementary medicine.  Forsch. Komplementärmed.. 2000;  7 32
  • 60 Irnich D.. Kommentar zu Ernst, E., White, A. R.: Acupuncture for back pain: a meta-analysis of randomized controlled trials.   Arch. Intern. Med.. 1998;  158 2235-2241 in Forsch. Komplementärmed.. 1999;  6 156-157
  • 61 Lee A., Done M. L.. The use of nonpharmacologic techniques to prevent postoperative nausea and vomiting: a meta-analysis.  Anesth. Analg.. 1999;  88 1362-1369
  • 62 Vickers A. J.. Can acupuncture have specific effects on health? A systematic review of acupuncture antiemesis trials.   J. R. Soc. Med.. 1996;  89 303-311
  • 63 Ernst E., Pittler M. H.. The effectiveness of acupuncture in treating acute dental pain: a systematic review.  Br. Dent. J. . 1998;  184, 9 443-447
  • 64 Ezzo J.. Is acupuncture effective for the treatment of osteoarthritis? A systematic review.  Pain June. 2000;  in press.
  • 65 International Congress on Clinical Research and Quality Management Evidence Based Complementary Medicine, Munich, 6.-8.4. 2000, 21 Abstracts zum Thema Akupunktur.  Dt. Ztschr. f. Akup. 2000 1: 39-46
  • 66 White A. R, Ernst E.. A trial method for assessing the adequacy of acupuncture treatments.   Altern. Ther. Health. Med.. 1998;  4, 6 66-71

Danksagung

Anschrift für die Verfasser:

Dr. Uwe Verthein

Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universität Hamburg (UKE)



Martinistraße 52

D-20246 Hamburg