RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2000-8179
Wirkung von Felodipin bei hypertonen Patienten mit leichten Hirnleistungsstörungen in einer randomisierten Doppelblindstudie
Publikationsverlauf
Publikationsdatum:
31. Dezember 2000 (online)

Grundproblematik und Fragestellung: Bei Hochdruckpatienten treten im Vergleich zu Normotonikern vermehrt geistige Leistungsminderungen auf. Erste Anzeichen kognitiver Beeinträchtigungen sind Prädiktoren einer späteren Demenz. Die bei Patienten mit Bluthochdruck zumeist erhöhte Plasmaviskosität wird unter Behandlung mit Felodipin nahezu normalisiert, die Mikrozirkulation damit verbessert. In dieser Studie sollte geprüft werden, ob die hämorheologischen Eigenschaften von Felodipin neben der Blutdrucksenkung einen zusätzlichen Effekt auf die kognitiven Leistungen von Hypertonikern ausüben.
Patienten und Methodik: Randomisierter, doppelblinder Vergleich zwischen Felodipin 10 mg und Hydrochlorothiazid 50 mg/Amilorid 5 mg (HCT/Amilorid). Patienten: 50-70 Jahre, mit verminderter geistiger Leistungsfähigkeit (c.I.-Test 1 bis 2 Punkte) und einem diastolischen Ruheblutdruck von > 95 mmHg und ≤ 115 mmHg und/oder systolischen Ruheblutdruck > 160 mmHg und ≤ 210 mmHg. Blutdruck und Kurzspeicherkapazität wurden alle 4 Wochen während der 12-wöchigen Behandlungszeit ermittelt.
Ergebnisse: In die Per-protocol-Analyse wurden 31 Patienten (14 für Felodipin und 17 für HCT/Amilorid) aufgenommen. Die Blutdruckwerte zu Beginn und am Ende der Behandlung waren wie folgt (mmHg): in der Felodipin-Gruppe systolisch 168 ± 4 und 150 ± 6 (p < 0,01), diastolisch 108 ± 3 und 88 ± 4 (p < 0,001). In der HCT/Amilorid-Gruppe systolisch 173 ± 8 und 150 ± 10 (p < 0,01), diastolisch 105 ± 5 und 88 ± 5 (p < 0,001). Die Kurzspeicherkapazität stieg in der Felodipin-Gruppe um 15 ± 6 bit (p < 0,001) und unter HCT/Amilorid um 9 ± 9 bit (p < 0,05). Der Anstieg fiel damit unter Felodipin um 67 % höher aus als in der Vergleichsgruppe (p < 0,05).
Folgerung: Felodipin steigerte in der vorliegenden Untersuchung die kognitive Leistungsfähigkeit der Patienten in klinisch relevanter Weise. Da der Leistungsgewinn im Vergleich zu HCT/Amilorid signifikant größer war, muss für Felodipin ein blutdruckunabhängiger Effekt - insbesondere eine gesteigerte Mikrozirkulation - angenommen werden. Ob diese Wirkung möglicherweise einen Schutz gegen die Entwicklung einer späteren Hochdruckdemenz ausübt, muss in längerfristigen Untersuchungen an größeren Patientenzahlen gezeigt werden.
Effect of felodipine in hypertensive patients with mild cerebral insufficiency in a randomised double-blind study
Background and objective: Cognitive impairment occurs more frequently in hypertensives than in normotensive individuals. Early signs of cognitive impairment are predictors of dementia in late life. Felodipine is capable of almost normalizing plasma viscosity, which is elevated in most of hypertensive patients, thus improving microcirculation. The aim of this study was to evaluate whether this haemorheologic property of felodipine in additon to its blood pressure lowering effect can improve cognitive performance in hypertensive patients.
Patients and methods: Randomized, double-blind comparison between felodipine 10 mg and hydrochlorothiazide 50 mg amiloride 5 mg (HCT/amiloride) in patients 50-70 years of age with impaired cognitive function (c.I. test 1-2 points) and with resting blood pressure values of diastolic > 95 and ≤ 115 mmHg and/or systolic > 160 and ≤ 210 mmHg. Blood pressure measurements and evaluation of total short term storage capacity were done at the beginning and after 12 weeks of treatment.
Results: 31 patients (14 felodipine and 17 HCT/amiloride) were included in the per protocol analysis. Blood pressure values at the beginning and after 12 weeks of treatment were (mmHg): for felodipine systolic 168 ± 4 and 150 ± 6 (p < 0.01), diastolic 108 ± 3 and 88 ± 4 (p < 0.001). For amiloride/HCT systolic 173 ± 8 and 150 ± 10 (p < 0.01), diastolic 105 ± 5 and 88 ± 5 (p < 0.001). Short term storage capacity improved by 15 ± 6 bits during felodipine treatment (p < 0.001) and by 9 ± 9 bits during amiloride/HCT treatment (p < 0.05). Thus cognitive improvement was superior by 67% in the felodipine group compared to amiloride/HCT (p < 0.05).
Conclusion: In this study a pronounced improvement of mental performance occurred in patients treated with felodipine. Since the cognitive gain was significantly superior to amiloride/HCT treatment there must be an additional blood pressure-independent effect of felodipine, such as enhancing microcirculation. Whether these properties possibly counteract the development of dementia in hypertensives has to be evaluated in long term studies in more patients.
Literatur
- 1 CIPS (Collegium
Internationale Psychiatriae Scalarum et al .Internationale
Skalen für Psychiatrie: CGI. 4. Aufl. Göttingen,
Beltz, Weinheim 1996: 147-149
MissingFormLabel
- 2 CIPS (Collegium Internationale
Psychiatriae Scalarum) .Internationale Skalen für
Psychiatrie: SCAG. 4. Aufl. Göttingen, Beltz,
Weinhein 1996: 75-79
MissingFormLabel
- 3
Faison E P, Goldberg A, Dobbins T W, Irvin J D, Nelson E B.
Dose
response relationship and 24-hour efficacy were observed with once daily
extended release felodipine using 24-hour ambulatory blood pressure
monitoring.
Am J Hypertens.
1991;
4
105A
MissingFormLabel
- 4
Hachinski V C, Iliff L D, Zilhka E, Du Boulay G H, McAllister V L, Marshall J, Russel R WR, Symon L.
Cerebral blood flow in
dementia.
Arch Neurol.
1975;
32
632-637
MissingFormLabel
- 5
Hansson L, Zancchetti A, Carruthers S G, Dahlöf B, Elmfeldt D, Julius S, Ménard J, Rahn K H, Wedel H, Westerling S.
Effects
of intensive blood-pressure lowering and low-dose aspirin in patients
with hypertension: principal results of the Hypertension Optimal
Treatment (HOT) randomised trial.
Lancet.
1998;
351
1755-1762
MissingFormLabel
- 6
Kiesewetter H, Birk A, Jung F, Radtke H.
Effects
of felodipine on the arterial blood pressure and fluidity of blood
in patients with arterial hypertension WHO stage I.
Clin
Hemorheol.
1994;
14
355-367
MissingFormLabel
- 7
Kilander L, Nyman H, Boberg M, Hansson L, Lithell H.
Hypertension is related
to cognitive impairment.
Hypertension.
1998;
31
780-786
MissingFormLabel
- 8
Launer L J, Masaki K, Petrovitch H, Foley D, Havlik R J.
The
association between midlife blood pressure levels and late-life
cognitive function. The Honolulu-Asia Aging Study.
JAMA.
1995;
274
1846-1851
MissingFormLabel
- 9 Lehrl S, Fischer B. c.I.-Test zur Frühdiagnostik
von Demenzen. (Hrsg.). 4. Aufl. Ebersberg, Vless 1992
MissingFormLabel
- 10 Lehrl S, Gallwitz A, Blaha V, Fischer B. Theorie und Messung
der geistigen Leistungsfähigkeit mit dem Kurztest KAI. Ebersberg,
Vless 1991
MissingFormLabel
- 11 Lehrl S. Basis-System
für Demenzmessung. 2. Aufl. Ebersberg, Vless 1999
MissingFormLabel
- 12
Liu Y, Opitz-Gress A, Rott A, Liewald F, Sunder-Plassmann L, Lehmann M, Stauch M, Steinacker J M.
Effect
of felodipine on regional blood supply and collateral vascular resistance
in patients with peripheral arterial occlusive disease.
Vasc
Med.
1997;
2
13-18
MissingFormLabel
- 13 Möller H J. Die
Rolle der Nootropika in der medikamentösen Therapie dementieller
Erkrankungen. In: Möller HJ (Hrsg.). Hirnleistungsstörungen
im Alter Berlin, Heidelberg, Springer 1991: 51-69
MissingFormLabel
- 14
Ono Y, Nizuno K, Goto M, Hashimoto S, Watanabe T.
Hemodynamic and antihypertensive
effects of felodipine in patients with essential hypertension: a
pilot study.
Curr Ther Res Clin Exp.
1999;
60
392-401
MissingFormLabel
- 15 Oswald W R, Roth E. Der Zahlen-Verbindungs-Test. Göttingen,
Hogrefe 1978
MissingFormLabel
- 16 Sachs L. Angewandte
Statistik. Berlin, Springer 1984
MissingFormLabel
- 17
Skoog I, Lernfelt B, Landahl S, Palmertz B, Andreasson L A, Nilsson L, Persson G, Oden A, Svanborg A.
15-years
longitudinal study of blood pressure and dementia.
Lancet.
1996;
347
1141-1145
MissingFormLabel
- 18
Sowers J R, Raman B B, Alfonso L C, Bedford-Rice K, Standley P R.
Effects of
antihypertensive therapy on platelet cytosolic calcium responses
to low density lipoprotein cholesterol.
J Hypertens.
1996;
10
177-180
MissingFormLabel
- 19
Tanaka M, Yoshida Y, Mitomi A, Nakazawa M, Imai S.
Effects of calcium antagonists
felodipine and nicardipine on cerebral circulation in dogs.
Jpn
J Pharmacol.
1990;
52
273-279
MissingFormLabel
- 20
Thorén P, Westling H, Skarphedinsson J O.
Effect
on the calcium antagonists felodipin and nimodipine on cortical
blood flow in the spontaneously hypertensive rat.
J Hypertens.
1989;
7
(4)
S153-S158
MissingFormLabel
- 21
Trenkwalder H, Dobrindt R, Aulehner R, Lydtin H.
Antihypertensive treatment
with felodipine but not with a diuretic reduces episodes of myocardial
ischemia in elderly patients with hypertension.
Eur Heart
J.
1994;
15
1673-1680
MissingFormLabel
- 22
Trenkwalder P, Geiseler R, Schloßberger M, Lydtin H.
Wirksame und sichere
Blutdrucksenkung mit dem Kalziumantagonisten Felodipin bei arterieller
Hypertonie nach akuter zerebraler Ischämie.
Nieren Hochdruckkrankh.
1998;
5
233-235
MissingFormLabel
- 23
Wallace R B, Lembke J H, Morris M C, Goodenberger M, Kohout F, Hinrichs J V.
Relationship
of free-recall memory to hypertension in the elderly. The IOWA 65+ rural
health study.
J Chron Dis.
1985;
38
475-481
MissingFormLabel
Korrespondenz
Dr. Siegfried Lehrl
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie
Universität Erlangen-Nürnberg
Schwabachanlage 6
91054 Erlangen
Telefon: 09131/856593
Fax: 09131/8532095
eMail: Siegfried.Lehrl@psych.imed.uni-erlangen.de