Zusammenfassung
Fragestellung
Brustkrebsfrüherkennung setzt die Informiertheit der Bevölkerung über die Erkrankung und diagnostische Möglichkeiten sowie die Akzeptanz derselben voraus.
Material und Methodik
Zur Erfassung der generellen Informiertheit und des Brustkrebsvorsorgeverhaltens wurde ein 47 Items enthaltender Fragebogen entwickelt und 2600 Exemplare in gynäkologischen Praxen in Berlin und Hildesheim ausgelegt. Die Rücklaufquote betrug 81,1 % (n = 2100).
Ergebnisse
Lediglich 39,9 % der befragten Frauen schätzen sich zum Befragungszeitpunkt als ausreichend informiert ein. Die Abhängigkeit der Informiertheit von den Faktoren Alter, Wohnort, Familienstand, Parität und Bildung wird aufgezeigt. 47,6 % der Frauen nennen ihren Frauenarzt als wichtigste Informationsquelle. Mehrheitlich falsch eingeschätzt werden das allgemeine Erkrankungsrisiko und die Wertigkeit von Brustkrebsrisikofaktoren. 94,3 % sehen in der Früherkennung die Möglichkeit, Brustkrebs in einer heilbaren Situation zu diagnostizieren; deutlich mehr, als in früheren Untersuchungen beschrieben. Bei 50,9 % der Frauen wurde bereits eine Mammographie durchgeführt, davon bei ca. 30 % als regelmäßige Kontrolluntersuchung. 75,2 % tasten ihre Brüste selbst ab.
Schlussfolgerung
Weiterhin notwendig ist die gezielte Aufklärung der Bevölkerung und die Erfassung regionaler Unterschiede, um ein deutschlandweit einheitliches Vorsorgeniveau zu erreichen.
Summary
Objective
Early detection of breast cancer in the population requires awareness of screening modalities and cooperation. We surveyed the awareness of women in two German cities.
Methods
A total of 2600 copies of a 47-item questionnaire was displayed in gynecologic offices in two German cities.
Results
A total of 2110 questionnaires were returned, for a response rate of 81 %. Only 40 % of respondents felt sufficiently informed about breast cancer and breast cancer screening. Awareness was associated with age, place of residence, marital status, parity, and educational level. Their gynecologist was seen as the most important source of information by 48 % of women. Most women had mistaken ideas about their risk of developing breast cancer and risk factors for the disease. A large majority (94 %) considered screening useful to detect the disease at a curable stage. A total of 51 % of respondents had had a mammogram and 30 % of these had regular mammograms. A total of 75 % of the respondents performed self examinations of the breast.
Conclusion
Systematic education of the general population continues to be essential for promoting awareness of breast cancer and appropriate screening measures. Regional differences deserve study to reach a nationwide standard for breast cancer screening.
Schlüsselwörter
Brustkrebs - Fragebogenuntersuchung der Normalbevölkerung - Brustkrebsvorsorgeverhalten - Informiertheit
Key words
Breast cancer - Questionnaire study of general public - Attitudes to breast cancer prophylaxis - Knowledge about breast cancer
Literatur
1
Aiken L S, West S G, Woodward C K, Reno R R.
Health beliefs and compliance with mammography-screening recommendations in asymptomatic women.
Health Psychol.
1994;
13
122-129
2
Alexander F E. et al .
14 years of follow-up from the Edinburgh randomised trial of breast cancer screening.
Lancet.
1999;
353
1903-1908
3
Baines C J, To T, Wall C.
Womens attitudes to screening after participation in the national breast cancer study.
Cancer.
1990;
65
1663-1669
4
Bjurstam N, Björneld L, Duffy S W, Smith T C, Cahlin E, Eriksson O.
The Gothenburg breast screening trial.
Cancer.
1997;
80
2091-2099
5
Bryant H, Mah Z.
Breast cancer screening attitudes and behaviors of riral and urban women.
Prev Med.
1992;
21
405-418
6
Carlson K L. et al .
Relationship between mammographic screening intervals and size and histology of ductal carcinoma in situ.
AJR.
1999;
172
313-317
7
Champion V L.
Strategies to increase mammography utilization.
Med Care.
1994;
32
118-129
8
Curry S J, Emmons K M.
Theoretical models for predicting and improving compliance with breast cancer screening.
Ann Behav Med.
1994;
4
302-316
9
Frisell J, Lidbrink E, Hellstrom L, Rutquist E L.
Follow-up after 11 years-update on mortality results in the Stockholm mammographic trial.
Breast Cancer Research and Treatment.
1997;
45
263-270
10
Ford M. et al .
Outcomes study of a course in breast-cancer screening.
J Cancer Educ.
1997;
12
179-184
11
Fournier von D.
Brustkrebsscreening.
Radiologe.
1993;
33
227-235
12
Kaufmann M.
Mehr Bewußtsein schaffen für Brustkrebs.
Gyn Spectrum.
1996;
3
18-19
13
Kopans D B.
Recent issues in breast cancer detection and the premarket approval by the food and drug administration of a US-system for breast lesion evaluation: what happened to science?.
Radiology.
1997;
202
315-316
14
Kurtz M E, Given B, Given C W, Kurtz J C.
Relationships of barriers and facilitators to breast self examination, mammography, and clinical breast examination in a worksite population.
Cancer Nursing.
1993;
4
251-259
15
Lechner L, de Vries H, Offermans I.
Participation in a breast cancer screening program: Influence of past behavior and determinants on future screening participation.
Prev Med.
1997;
26
473-482
16
Lloyd S, Watson M.
Familial breast cancer: a controlled study of risk perception, psychological morbidity and health beliefs in women attending for genetic counselling.
Br J Cancer.
1996;
74
482-487
17
Moss S M. et al .
16-year mortality from breast cancer in the UK trail of early detection of breast cancer.
Lancet.
1999;
353
1909-1914
18
Otto G, Otto H H.
Studie zum Wissensstand über das Mammakarzinomgeschehen 1984.
Z ärztl Fortbild.
1984;
78
599-601
19
Persson K, Ek A C, Svensson P G.
Factors affecting women to practise breast self-examination.
Scand J Caring Sci.
1997;
11
224-231
20
Schnarkowski P. et al .
Einstellung zum Mammographie-Screening: Ergebnisse einer Patientinnenumfrage 1993.
Röntgenpraxis.
1993;
46
335-338
21
Schreer I.
Brustkrebs - Stand des Wissens zur Früherkennung.
Forum DKG.
1998;
13
546-550
22
Schulz K D, Duda V, Schreer I, Heywang-Köbrunner S H.
Möglichkeiten der Brustkrebsfrüherkennung.
Gynäkologe.
1997;
30
631-636
23
Stavros A T, Thickmann D.
Solid breast nodules: use of sonography to distinguish between benign and malign lesions.
Radiology.
1995;
196
123-134
24
Teh W, Wilson A RM.
The role of ultrasound in breast cancer screening. A consensus statement by the European Group for Breast Cancer Screening.
Eur J Cancer.
1998;
34 (4)
449-450
Dr. Stefan Paepke
Universitätsfrauenklinik der Charité
Schumannstraße 20/21
10098 Berlin
Email: E-mail: christine.huettner@charite.de