Gesundheitswesen 2001; 63(7): 435-439
DOI: 10.1055/s-2001-15926
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Herr Tur-Tur und die Krankenhausvergleiche: Ein Besuch in der Psychiatrie-Oase

Comparative Hospital Tours: Visiting the Oasis of PsychiatryU. Frick1 , J. Rehm2 3 , S. Krischker4 , C. Cording4
  • Klinik & Poliklinik für Psychiatrie der Universität Regensburg
  • , University of Toronto, Kanada
  • , Institut für Suchtforschung, Zürich, Schweiz
  • , Bezirksklinikum Regensburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie: Verweildauern werden gegenwärtig verstärkt als Indikator für die Effektivität der stationären Behandlungen in Krankenhäusern von Kostenträgern gefordert. Krankenhausvergleiche anhand dieses Indikators werden speziell in der Psychiatrie zumeist unter Hinweis auf heterogene Patientenzusammensetzungen abgelehnt. Die Studie vergleicht acht psychiatrische Krankenhäuser unter Berücksichtigung von individuellen Patientenmerkmalen und von organisatorischen Unterschieden.

Methodik: Datenbasis: 27792 Patientendokumentationen nach DGPPN-Bado aus acht Krankenhäusern mit 135 Stationen. Statistische Analyse: hierarchische lineare Modelle mit Random-Koeffizienten zur Bestimmung der Varianzkomponenten für drei Ebenen (Patienten, Stationen, Krankenhäuser).

Ergebnisse: Die betrachteten acht Krankenhäuser zeigten nach Berücksichtigung von Patienteneinflüssen und Stationsgliederung keinerlei überzufällige Variation in der Verweildauer.

Schlussfolgerung: Krankenhausvergleiche sind methodisch korrekt nur unter Berücksichtigung aller relevanter Datenebenen möglich. Qualitätsvergleiche und nachfolgende Maßnahmen in der stationären Psychiatrie sollten nicht auf Krankenhausebene, sondern auf Stationsebene erfolgen.

Comparative Hospital Tours: Visiting the Oasis of Psychiatry

Aim: Currently, financial sponsors and Government officials of the relevant ministries responsible for the German health care system request comparative length-of-stay figures in hospitals as indicators of efficacy of inpatient treatment. In psychiatry such comparisons are considered doubtful because of the heterogeneity of patients in different hospitals. This study compares the length of stay in eight German psychiatric hospitals accounting for individual as well as organisational characteristics.

Methods: Sample: 27,792 patient records according to the DGPPN-BADO (the standardized psychiatric assessment and discharge battery in Germany) from eight hospitals with a total of 135 wards. Statistical Analysis: Variance components modelling with random effects using three levels (patients, wards, hospitals).

Results: After adjustment for patient and organisational characteristics, there were no significant differences in the average length of stay between the eight hospitals.

Conclusions: Hospital comparisons of quality of care require a multilevel approach. Based on our results further comparisons and implementation of quality improvements in inpatient psychiatry should focus on the ward level.

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Ulrich Frick

Psychiatrische Universitätsklinik

Universitätsstraße 84

93042 Regensburg

Email: uli.frick@bkr-regensburg.de

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