Summary
Ulcers of the small bowel have repeatedly been described as a late
complication of celiac disease and they are considered a signum mali ominis . We report a case of a 53-year-old
woman presenting with diarrhea, epigastric pain and abdominal distensions for a
period of few weeks. At upper GI endoscopy, biopsies were taken showing
complete atrophy of the villi and colonization of the small bowel mucosa.
Additionally, uncommon multilocular peptic ulcers were seen in the gastric
antrum. These ulcers proved to be Helicobacter pylori-negative with no evidence
of Zollinger-Ellison syndrome. Biopsies of gastric ulcers showed signs of a
lymphocytic gastritis with an extensive infiltration of the lamina propria by
almost exclusively CD3- and CD45R0-positive T-lymphocytes. Intraepithelial
T-lymphocytes were found to be increased in the antral as well as the corpus
mucosa. Typing the patient for human leukocyte antigens showed a DQA1*0501
and DQB1*0201 phenotype.
According to the present report, gastric peptic ulcers seem to be
another phenomenon associated with celiac disease. In the case presented here,
ulcers were diagnosed together with celiac disease already at first
presentation of the patient.
Helicobacter-pylori-negative Magenulzerationen als
Begleitphänomen der glutensensitiven Enteropathie
Dünndarmulzerationen sind eine häufig beschriebene
Spät- komplikation der einheimischen Sprue und gelten als
Signum mali ominis . Magenulzerationen sind dagegen
bisher als Begleitphänomen der Sprue weitgehend unbekannt. Wir berichten
vom Fall einer 53-jährigen Patientin, die sich mit seit einigen Wochen
bestehenden epigastrischen Schmerzen, Meteorismus, Diarrhöen und
Gewichtsverlust in unserer Klinik vorstellte. Die bei der Intestinoskopie
gewonnenen Biopsate zeigten eine vollständige Zottenatrophie und
Kolonisation der Dünndarmschleimhaut, womit die Diagnose einer
einheimischen Sprue gesichert werden konnte. Darüber hinaus fanden sich
endoskopisch bizarr konfigurierte, miliar ausgesäte, bis zu 5 mm im
Durchmesser messende Magenulzerationen, die histologisch und im
13 C-Harnstoff-Atemtest Helicobacter-pylori-negativ waren. Es gab
weder Hinweise auf das Vorliegen eines Zollinger- Ellison-Syndroms oder eine
Autoimmungastritis noch auf die orale Applikation von Glukokortikoiden oder
nichtsteroidalen Antirheumatika. Die morphologische Aufarbeitung der Biopsate
zeigte Zeichen einer lymphozytären Gastritis. Die Lamina propria war fast
ausschließlich von CD3- und CD45R0-positiven Lymphozyten infiltriert.
Eine HLA-Typisierung zeigte einen DQA1*0501- und
DQB1*0201-Phänotyp.
Demnach muss bei der Differenzialdiagnostik von aty-pischen Ulcera
ventriculi im Rahmen der endoskopischen Untersuchung ätiologisch auch an
die glutensensitive Enteropathie gedacht werden. In dem hier beschriebenen Fall
konnten bereits bei der Erstpräsentation einer einheimischen Sprue
Magenulzera nachgewiesen werden, deren prognostische Wertigkeit erst aus dem
weiteren Krankheitsverlauf abzuleiten ist.
Key words
Celiac Disease - Gastric
Ulcerations - Atypical Ulcers - Lymphocytic Gastritis
Schlüsselwörter
Einheimische
Sprue - Zöliakie - Ulcera ventriculi - atypische
Ulzerationen
References
1
Pollock D J.
The liver in celiac
disease.
Histopathology.
1997;
1
421-430
2
Logan R F, Rifkind E A, Turner I D, Ferguson A.
Mortality in celiac
disease.
Gastroenterology.
1989;
97
265-271
3
Mäki M, Collin P.
Celiac
disease.
Lancet.
1997;
349
1755-1759
4
Weiss A A, Yoshida E M, Poulin M, Gascoyne R D, Owen D A.
Massive bleeding from multiple gastric ulcerations in a
patient with lymphocytic gastritis and celiac sprue.
J Clin
Gastroenterol.
1997;
25
354-357
5
Bertoni F, Cazzaniga G, Bosshard G. et al .
Immunglobulin heavy chain diversity genes rearrangement
pattern indicates that MALT-type gastric lymphoma B cells have undergone an
antigen selection process.
Br J
Haematol.
1997;
97
830-836
6
Damianos A J, McGarrity T J.
Treatment strategies for H. pylori infection.
Am J
Physician.
1997;
55
2765-2774
7
Cello J P.
Helicobacter pylori and peptic ulcer disease.
AJR
Am J
Roentgenol.
1995;
164
283-286
8
Crabtree J E, O’Mahony S, Wyatt J I. et al .
Helicobacter pylori serology in patients with celiac disease
and dermatitis herpetiformis.
J Clin
Pathol.
1992;
45
597-600
9 Marsh M N. Mucosal pathology in gluten sensitivity. Marsh
MN Celiac disease Oxford; Blackwell
Scientific
Publications 1992: 136-191
10
DeGiacomo C, Gianatti A, Negrini R. et al .
Lymphocytic gastritis: A positive relationship with coeliac
disease.
J
Paediatr.
1994;
124
57-62
11
Vogelsang H, Oberhuber G, Wyatt J.
Lymphocytic gastritis and gastric permeability in patients
with celiac
disease.
Gastroenterology.
1996;
111
73-77
12
Alsaigh N, Odze R, Goldman H. et al .
Gastric and esophageal intraepithelial lymphocytes in
pediatric celiac disease.
Am J Surg
Pathol.
1996;
20
865-870
13
Nyman E.
Ulcerous jejuno-ileitis with symptomatic
sprue.
Acta Med
Scand.
1949;
134
275-285
14
Mills P R, Brown I L, Wilkinson G.
Idiopathic chronic ulcerative enteritis. Report of cases and
review of the
literature.
QJM.
1980;
49
133-149
15
Baer A N, Bayless T M, Yardeley J H.
Intestinal ulceration and malabsorption
syndromes.
Gastroenterology.
1980;
79
754-765
16
Bayless T M, Kapelowitz R F, Shelley W M. et al .
Intestinal ulcera- tion - a complication
of celiac disease.
N Engl J
Med.
1967;
276
996-1000
17
Freeman H J, Weinstein W M, Shnitka T K, Piercey J R, Wensel R H.
Primary abdominal lymphoma. Presenting manifestation of
celiac sprue of complicating dermatitis herpetiformis?.
Am J
Med.
1977;
63
585-594
18
Isaacson P G, Wright D H.
Malignant histiocytosis of the intestine: Its relationship to
malabsorption and ulcerative jejunitis.
Hum
Pathol.
1978;
9
661-677
19 Wright D H. The major complications of celiac disease. Howdle
PD Baillières Clin Gastroenterol. Celiac
disease London, Philadelphia, Sydney, Tokyo,
Toronto; Bailliere
Tindall 1995 9: 351-369
Address for correspondence
Dr. med. Dirk Domagk
Medizinische Klinik und Poliklinik B Westfälische
Wilhelms-Universität Münster
Albert-Schweitzer-Straße 33
48129 Münster
eMail: domagkd@uni-muenster.de