Klinische Neurophysiologie 2001; 32(3): 135-140
DOI: 10.1055/s-2001-17281
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© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Wertigkeit der Elektrophysiologie bei Hirnstammischämie und normalem diffusionsgewichteten und hoch auflösenden MRT

Significance of Electrophysiology in Brainstem Ischemia and Normal Diffusion Weighted and High Resolution MRIA.  Mika-Grüttner1 , J.  Marx1 , F.  Thömke1 , S.  Fitzek2 , C.  Fitzek3 , P.  P.  Urban1 , P.  Stoeter4 , H.  C.  Hopf1
  • 1 Klinik und Poliklinik für Neurologie, Universität Mainz
  • 2 Klinik für Neurologie, Universität Jena
  • 3 Klinik für Radiologie, Universität Jena
  • 4 Klinik für Neuroradiologie, Universität Mainz
Die Arbeit wurde unterstützt von der Deutschen Forschungsgemeinschaft, HO 293/10-1 und gebilligt von der Ethikkommission der Universität Mainz: 837.259.94 (469)-29. 12. 94.
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Publication Date:
19 September 2001 (online)

Zusammenfassung

22 von 156 prospektiv untersuchter Patienten mit klinischen Zeichen einer akuten Hirnstammischämie hatten normale hoch auflösende T1- und T2- sowie diffusionsgewichtete Magnetresonanztomographien (MRT). Bei 17 dieser Patienten wurde nach den klinischen Verlaufskriterien ein PRIND oder eine TIA diagnostiziert. 16 dieser 22 Patienten hatte abnorme elektrophysiologische Befunde, vowiegend beim Masseterreflex, der Elektrookulographie und den akustisch evozierten Potenzialen. Bei 8 von 11 im Verlauf untersuchten Patienten fand sich eine Besserung oder vollständige Rückbildung abnormer elektrophysiologischer Befunde. Elektrophysiologische Untersuchungen können funktionell relevante Hirnstammläsionen dokumentieren, die sich dem MR-tomographischen Nachweis mittels hoch auflösender T1- und T2- sowie diffusionsgewichteter Bildgebung entziehen. Elektrophysiologische Techniken haben trotz der zunehmend verbesserten MR-tomographischen Untersuchungsmöglichkeiten einen unverändert hohen Stellenwert beim Nachweis funktionell relevanter ischämischer Hirnstammläsionen.

Abstract

We analysed the significance of electrophysiologic testing in patients with acute signs of brainstem dysfunction without corresponding magnetic resonance imaging (MRI) documented brainstem lesions. High resolution T1- and T2-weighted and diffusion weighted MRI was done in 156 consecutive patients with clinical signs of acute brainstem dysfunction. MRI was normal in 22 of these. Seventeen of the 22 patients were diagnosed as TIA (10 patients) or PRIND (7 patients). Abnormal electrophysiologic findings were seen in 16 of these 22 patients mainly affecting the masseter reflex, direct current electro-oculography or brainstem auditory evoked potentials. Re-examinations were done in 11 patients showing improvement or recovery in 8 of them. Electrophysiological testing documents brainstem lesions in almost Ÿ of patients with clinical signs of acute brainstem dysfunction but normal high resolution and diffusion weighted MRI. Although thinner slices and recently developed techniques have increased the sensitivity of MRI in the detection of brainstem lesions, electrophysiological testing remains a useful tool in the detection of brainstem lesions.

Literatur

  • 1 Bronstein A M, Rudge P, Gresty M A, du Boulay E PGH, Morris G. Abnormalities of horizontal gaze. Clinical, oculographic and magnetic resonance imaging findings. II Gaze palsy and internuclear ophthalmoplegia.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1990;  53 200-207
  • 2 Hopf H C, Gutmann L. Diabetic 3rd nerve palsy: evidence for a mesencephalic lesion.  Neurology. 1990;  40 1041-1045
  • 3 Mutschler V, Eber A M, Rumbach L, Dietemann J L, Bataillard M, Collard M. Internuclear ophthalmoplegia in 14 patients. Clinical and topographic correlation using magnetic resonance imaging.  Neuroophthalmology. 1990;  10 319-335
  • 4 Mika-Grüttner A. Kernspintomographische und elektrophysiologische Befunde bei internukleärer Ophthalmoplegie. Mainz; Dissertation 1999
  • 5 Thömke F, Hopf H C. Höhenlokalisation von Läsionen bei internukleärer Ophthalmoplegie mittels Masseter- und Blinkreflex.  Schweiz Rundschau Med (Praxis). 1992;  49 1481-1484
  • 6 Thömke F, Tettenborn B, Hopf H C. Third nerve palsy as the sole manifestation of midbrain ischemia.  Neuroophthalmology. 1995;  15 327-335
  • 7 Thömke F. Isolated abducens palsies due to pontine lesions.  Neuro-ophthalmology. 1998;  20 91-100
  • 8 Thömke F, Hopf H C. Pontine lesions mimicking acute peripheral vestibulopathy.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1999;  66 340-349
  • 9 Thömke F, Hopf H C. Isolated superior oblique palsies with electrophysiologically documented brainstem lesions.  Muscle & Nerve. 2000;  23 267-270
  • 10 Uncini A, Faricelli A, Assetta M, Serio A, Tartaro A, Gambi D. Electrophysiological and magnetic resonance imaging correlates of brainstem demyeliating lesions.  Electromyogr Clin Neurophysiol. 1990;  30 233-238
  • 11 Moseley M E, Cohen Y, Mintorovitch J, Chileuitt L, Shimizu H, Kucharczyk J, Wendland M F, Weinstein P R. Early detection of regional cerebral ischemia in rats: comparison of diffusion- and T2-weighted MRI and spectroscopy.  Magn Reson Med. 1990;  14 330-346
  • 12 van Everdingen K J, van der Grond J, Kappelle L J, Ramos L MP, Mali W PTM. Diffusion-weighted magnetic resonance imaging in acute stroke.  Stroke. 1998;  29 1783-1790
  • 13 Gonzalez R G, Schaefer P W, Buonanno F S, Schwamm L H, Buddzik R F, Rordorf G, Sorensen A G, Koroshetz W J. Diffusion-weighted MR imaging: diagnostic accurancy in patients imaged within 6 hours of stroke symptom onset.  Radiology. 1999;  210 155-162
  • 14 Li F, Liu K F, Silva M D, Omae T, Sotak C, Fenstermacher J D, Fisher M. Transient and permanent resolution of ischemic lesions on diffusion-weighted imaging after brief periods of focal ischemia in rats.  Stroke. 2000;  31 954-956
  • 15 Doege C A, Kerskens C M, Romero B, Brunecker P, von Pannwitz W, Junge-Hülsing J, Villringer A. Diffusions-und Perfusionsgebung in der Akutdiagnostik der zerebralen Ischämie.  Klin Neurophysiol. 2000;  31, Sonderheft 1 23-28
  • 16 Lövblad K O, Laubach H J, Baird A E, Curtin F, Schlaug G, Edelmann R R, Warach S. Clinical experience with diffusion-weighted MR in patients with acute stroke.  Am J Neuroradiol. 1998;  19 1061-1066
  • 17 Schonewille W J, Tuhrim S, Singer M B, Atlas S W. Diffusion-weighted MRI in acute lacunar syndromes.  Stroke. 1999;  30 2066-2069
  • 18 Warach S, Chien D, Li W, Rontha M, Edelmann R R. Fast magnetic resonance diffusion-weighted imaging of acute human stroke.  Neurology. 1992;  42 1717-1723
  • 19 Warach S, Gaa J, Siewert B, Wielopolsky P, Edelmann R R. Acute human stroke studied by whole brain echo planar diffusion-weighted magnetic resonance imaging.  Ann Neurol. 1995;  37 231-241
  • 20 Singer M B, Chong J, Schonewille W J, Dongfeng L U, Wouter J, Schonewille W J, Tuhrim S, Atlas S W. Diffusion-weighted MRI in acute subcortical infarctions.  Stroke. 1998;  29 133-136
  • 21 Albers G W, Lansberg M G, Norbash A M, Tong D C, O'Brien M W, Woolfenden A R, Marks M P, Moseley M E. Yield of diffusion-weighted MRI for detection of potentially relevant findings in stroke patients.  Neurology. 2000;  54 1562-1567
  • 22 Chien D, Kwong K K, Gress D R, Buonanno F S, Buxton R B, Rosen B R. MR diffusion imaging of cerebral infarction in humans.  AJNR Am J Neuroradiol. 1992;  13 1097-1102
  • 23 Lansberg M G, Albers G W, Beaulieu C, Marks M P. Comparison of diffusion-weighted MRI and CT in acute stroke.  Neurology. 2000;  54 1557-1561
  • 24 Warach S, Dashe J F, Edelmann R R. Clinical outcome in ischemic stroke predicted by early diffussion-weighted and perfusion magnetic resonance imaging: a preliminary analysis.  J Cereb Blood Flow Metab. 1996;  16 53-59
  • 25 Schaefer P W, Grant P E, Gonzalez R G. State of the art: Diffusion-weighted MR imaging of the brain.  Radiology. 2000;  217 331-345
  • 26 Barber P A, Darby D G, Desmond P M, Yang Q, Gerraty R P, Jolley D, Donnan G A, Tress B M, Davis S M. Prediction of stroke outcome with echoplanar perfusion- and diffusion-weighted-MRI.  Neurology. 1998;  51 418-426
  • 27 Sorensen A G, Buonanno F S, Gonzalez R G, Schwamm L H, Lev M H, Huang-Hellinger F R, Reese R G, Weisskoff R M, Davis T L, Suwanwela N, Can U, Moreira J A, Copen W A, Look R B, Finkelstein S P, Rosen B R, Koroshetz W J. Hyperacute stroke: evaluation with combined multisection diffusion-weighted and hemodynamically weighted echo-planar MR imaging.  Radiology. 1996;  199 391-401
  • 28 Ay H, Buonanno F S, Rordorf G, Schaefer P W, Schwamm L H, Wu O, Gonzalez R G, Yamada K, Sorensen G A, Koroshetz W J. Normal diffusion-weighted MRI during stroke-like deficits.  Neurology. 1999;  52 1784-1792
  • 29 Kidwell C S, Alger J R, Di-Salle F, Starkman S, Villablanca P, Bentson J, Saver J L. Diffusion weighted MRI in patients with transient ischemic attacks.  Stroke. 1999;  30 1174-1180
  • 30 Tettenborn B. Ischämien im vertebrobasilären Stromgebiet - Lokalisation, Ursachen und Verlauf. Mainz; Habilitationsschrift 1997
  • 31 Dengler R. The masseter reflex in the topodiagnostic of brain-stem lesions. In: Caplan, LR, Hopf HC Brain-stem localization and function. Heidelberg; Springer-Verlag 1993
  • 32 Hopf H C. Topodiagnostic value of brainstem reflexes.  Muscle and Nerve. 1994;  17 475-484
  • 33 Marx J, Thoemke F, Fitzek S, Vucorevic G, Fitzek C, Mika-Grüttner A, Urban P P, Stoeter P, Hopf H C. Topodiagnostic value of blink reflex R1 changes-A digital postprocessing MRI correlation study.  Muscle & Nerv,. in press; 
  • 34 Thömke F. Augenbewegungsstörungen. Ein klinischer Leitfaden. Stuttgart; Thieme-Verlag 2001
  • 35 Duvernoy A M. Human brainstem vessels. Berlin; Springer-Verlag 1978

Dr. Annette Mika-Grüttner

Neurolog. Univ.-Klinik

Langenbeckstraße 1

55101 Mainz