Aktuelle Neurologie 2002; 29(4): 203-207
DOI: 10.1055/s-2002-30687
Aktueller Fall
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Lokale intraarterielle Fibrinolyse einer akuten Basilaristhrombose unter oraler Antikoagulation

Local Intra-Arterial Fibrinolysis of Acute Basilar Artery Occlusion under Oral AnticoagulationS.  Meyring1 , N.  Jacoby2 , F.  Tillmann1 , H.  Henkes3 , H.-C.  Leopold1
  • 1Neurologische Abteilung, St. Lukas Klinik Solingen (Chefarzt: Dr. H.-C. Leopold)
  • 2Radiologische Abteilung, St. Lukas Klinik Solingen (Chefarzt: Dr. W. F. Kukuk)
  • 3Klinik für Radiologie und Neuroradiologie, Alfried Krupp Krankenhaus Essen (Leitender Arzt: Prof. Dr. D. Kühne)
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
21. Mai 2002 (online)

Zusammenfassung

Die orale Antikoagulation ist die am häufigsten durchgeführte Sekundärprophylaxe symptomatischer Basilarisstenosen. Sie stellt jedoch eine Kontraindikation für die lokale intraarterielle Fibrinolyse dar. Wir berichten über einen Patienten, bei dem unter oraler Antikoagulation wegen einer symptomatischen proximalen Basilarisstenose ein akuter Verschluss der A. basilaris auftrat. Nach Gabe von Prothrombinkomplexfaktoren und Vitamin K erfolgte die lokale intraarterielle Fibrinolyse mit rekombinantem Gewebe-Plasminogen-Aktivator, die zu einer Rekanalisation des Gefäßes führte. Die Stenose wurde fünf Tage später zum Schutz vor einer Reokklusion mittels Stentangioplastie behandelt. Blutungskomplikationen traten nicht auf. Die durch den Verschluss verursachte klinische Symptomatik bildete sich bis auf eine leichte Hemiparese rechts vollständig zurück. Die Prognose der unbehandelten akuten Basilaristhrombose ist sehr schlecht. Die Fallbeschreibung zeigt, dass im Einzelfall trotz vorbestehender oraler Antikoagulation eine erfolgreiche lokale intraarterielle Fibrinolyse nach Anti-Cumarin-Behandlung möglich ist.

Abstract

Oral anticoagulation is the most frequently applied treatment of symptomatic basilar artery stenosis, but also a contraindication for local intra-arterial fibrinolysis. This article gives a report on a case of acute basilar artery occlusion. The patient was anticoagulated because of symptomatic proximal basilar artery stenosis. Successful intra-arterial fibrinolysis with tissue plasminogen activator occured following the administration of coagulation factor concentrate and vitamin K. Five days later a stent-angioplasty was used to keep the artery from reoccluding. Hemorrhagic complications did not occur. Except for a right-handed latent hemiparesis the clinical symptomatology could be redeveloped completely. Prognosis of untreated acute basilar artery occlusion is relatively poor. This report demonstrates that in individual cases local intra-arterial fibrinolysis after anti-coumarin treatment is possible.

Literatur

  • 1 Moufarrij N A, Little J R, Furlan A J. et al . Basilar and distal vertebral artery stenosis: long-term follow-up.  Stroke. 1986;  17 938-942
  • 2 Pessin M S, Gorelick P B, Kwan E S, Caplan L R. Basilar artery stenosis: middle and distal segments.  Neurology. 1987;  37 1742-1746
  • 3 Pessin M S, Kwan E S, DeWitt L D. et al . Posterior cerebral artery stenosis.  Ann Neurol. 1987;  21 85-89
  • 4 Caplan L R. Posterior circulation ischemia: then, now, and tomorrow. The Thomas Willis Lecture-2000.  Stroke. 2000;  31 2011-2023
  • 5 Bogousslavsky J, Regli F, Maeder P. et al . The etiology of posterior circulation infarcts: a prospective study using magnetic resonance angiography.  Neurology. 1993;  43 1528-1533
  • 6 Warfarin-Aspirin Symptomatic Intracranial Disease (WASID) Study Group . Prognosis of patients with symptomatic vertebral or basilar artery stenosis.  Stroke. 1998;  29 1389-1392
  • 7 Gomez C R, Misra V K, Liu M W. et al . Elective stenting of symptomatic basilar artery stenosis.  Stroke. 2000;  31 95-99
  • 8 Leyy E I, Horowitz M B, Koebbe C J. et al . Transluminal stent-assisted angioplasty of the intracranial vertebrobasilar system for medically refractory, posterior circulation ischemia: early results.  Neurosurgery. 2001;  48 1215-1223
  • 9 Eckert B, Groden C, Zeumer H. Neuroradiologic aspects of fibrinolytic treatment in acute stroke.  Neurointerventionist. 2001;  2 42-53
  • 10 Hacke W, Zeumer H, Ferbert A. et al . Intra-arterial thrombolytic therapy improves outcome in patients with acute vertebrobasilar occlusive disease.  Stroke. 1988;  19 1216-1222
  • 11 Brandt T, von Kummer R, Muller K uppers. et al . Thrombolytic therapy of acute basilar artery occlusion. Variables affecting recanalisation and outcome.  Stroke. 1996;  27 875-881
  • 12 Levy E I, Firlik A D, Wisniewski S. et al . Factors affecting survival rates for acute vertebrobasilar artery occlusion treated with intra-arterial thrombolytic therapy: A meta-analytical approach.  Neurosurgery. 1999;  45 539-548
  • 13 Cross D T, Moran C J, Akins P T. et al . Relationship between clot location and outcome after basilar artery thrombolysis.  Am J Neuroradiol. 1997;  18 1221-1228
  • 14 Del Zoppo G J, Higashida R T, Furlan A J. et al . PROACT: A phase II randomized trial of recombinant pro-urokinase by direct arterial delivery in acute middle cerebral artery stroke.  Stroke. 1998;  29 4-11
  • 15 Furlan A J, Higashida R T, Wechsler L. et al . Intra-arterial prourokinase for acute ischemic stroke. The PROACT II study: A randomized controlled trial.  JAMA. 1999;  282 2003-2011
  • 16 Anderson B J, Keeley S R, Johnson N D. Prothrombinex-induced thrombosis and its management with regional plasminogen activator in hepatic failure.  Med J Aust. 1990;  153 352, 355-356

Dr. S. Meyring

St. Lukas Klinik · Neurologische Abteilung

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42697 Solingen

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