Abstract
Interleukin-12 (IL-12) has many antiviral properties both in vitro
and in vivo, such as enhancing cytotoxic lymphocyte reaction, promoting
Th1-helper cell response and inducing interferon-γ - (IFN-γ)
production. The present study investigated possible antiviral effects of
recombinant human IL-12 in vivo in 11 chronic hepatitis patients treated with
rHuIL-12 subcutaneously in 3 different dosages (0.03, 0.1, 0.5 µg/kg)
once weekly for a period of 10 weeks. ELISA was employed to determine before
onset of therapy the serum concentrations of IL-12, IL-12p40, IFN-γ,
IL-4, IL-10, tumor mecrosis factor-α (TNF-α), TNFR p55 and p75, as
well as on days 3, 5, 8, 10, 12, 15, 17, 22 after onset of therapy and
subsequently weekly until the end of the treatment period and at the end of the
12 months' postobservatory period.
The HCV-RNS serum concentration was determimned by means of an
RT-PCR method. Two to three days after the subcutaneous rHuIL-12 injections
there was a transient significant rise of n the serum concentrations of IL-12,
IL-12p40, IFN-γ and TNFR p55, followed by a decrease to the original
level. The increases of the IL-12 and IFN-γ serum concentrations were
dose-dependent. In patients where there was a decline of the HCV-RNS
concentration in the serum we confirmed a trend to higher IL-12 serum
concentrations. The serum levels of IL-2, TNF-α and IL-10 fluctuated only
during the treatment period. The present study showed that a once-a-week
injection of rHuIL-12 results in a merely transient rise of the IL-12,
IL-12-p40- and IFN-γ serum concentrations. This may offer an explamation
for the unsatisfactory clinical efficiency of the substance.
Zusammenfassung
Interleukin-12 (IL-12) hat in vitro und in vivo zahlreiche
antivirale Eigenschaften wie die Steigerung der zytotoxischen
Lymphozytenreaktion, die Förderung einer Th1-Helferzellantwort und die
Induktion der Interferon-γ-(IFN-γ-)Produktion. In der vorliegenden
Studie wurden mögliche antivirale Effekte von rekombinantem humanen IL-12
in vivo an 11 Patienten mit chronischer Hepatitis untersucht die mit
rHuIL-12 s. c. in drei verschiedenen Dosierungen (0,03, 0,1,
0,5 µg/kg) einmal wöchentlich über 10 Wochen behandelt
wurden. Die Serumkonzentrationen von IL-12, IL-12p40, IFN-γ, IL-2, IL-4,
IL-10, Tumor-Nekrose-Factor-α (TNF-α), TNFR p55 und p75 wurden
mittels ELISA vor Therapiebeginn sowie an den Tagen 3, 5, 8, 10, 12, 15, 17,
22, danach bis zum Behandlungsende wöchentlich und am Ende der
12-monatigen Nachbeobachtungszeit bestimmt. Die HCV-RNS-Serumkonzentration
wurde mittels einer quantitativen RT-PCR-Methode ermittelt. Zwei bis drei Tage
nach den subkutanen rHuIL-12-Injektionen konnte ein transienter signifikanter
Anstieg der Serumkonzentrationen von IL-12, IL-12p40, IFN-γ und TNFR p55
gefolgt von einem Abfall auf das Ausgangsniveau beobachtet werden. Die Anstiege
der IL-12- und IFN-γ Serumkonzentrationen waren dosisabhängig. Bei
Patienten mit einem Abfall der HCV-RNS-Konzentration im Serum konnte ein Trend
zu höheren IL-12-Serumkonzentrationen nachgewiesen werden. Die
Serumspiegel von IL-2, TNF-α und IL-10 fluktuierten lediglich
während der Behandlung. Die vorliegende Untersuchung zeigte, dass die
einmal wöchentliche Injektion von rHuIL-12 nur zu einem transienten
Anstieg der IL-12-, IL-12-p40- und IFN-γ-Serumkonzentrationen führt.
Hierdurch ist möglicherweise die unzureichende klinische Effektivität
der Substanz zu erklären.
Key words
Th1/Th2 Cytokines - rHuIL-12
Therapy - Chronic Hepatitis C
Schlüsselwörter
TH1/TH2-Zytokine - Therapie
mit rHuIL-12 - Chronische Hepatitis C