Zusammenfassung
Studienziel: Die Evaluation der Rolle der transvaginalsonographischen Dickenmessung des Endometriums bei IVF-Patientinnen. Methode: In einer prospektiven Studie wurden bei 936 Zyklen (722 Patientinnen) transvaginale Endometriumdickenmessungen am Tag der Reifungsspritze durchgeführt. Ergebnisse: Die Schwangerschaftsrate war 31,1 % (291/936). Das Alter (p < 0,029), die Anzahl der transferierten Embryos (p < 0,004), der Östradiolspiegel am Tag der Reifungsspritze (p < 0,04) und die Embryoqualität (p < 0,002) waren bei den Schwangeren signifikant unterschiedlich. Die mittlere Endometriumdicke (± SD) aller Patientinnen war 11,16 mm (± 2,13). Die mittlere Endometriumdicke (± SD) der Schwangeren war 11,35 mm (± 2,19). Die mittlere Endometriumdicke (± SD) der Nichtschwangeren war 11,12 (± 2,10). Die Regressionsanalyse zeigte keinen signifikanten Unterschied zwischen Schwangeren und Nichtschwangeren (p < 0,23). Schlußfolgerung: Am Tag der Reifungsspritze kann durch die sonographische Dickenmessung des Endometriums die Schwangerschaft nicht vorhergesagt werden.
Abstract
Aim: This prospective study was performed to evaluate the predictive value of endometrium thickness in patients undergoing IVF-ET. Method: Measurements of endometrium thickness as well as pattern assessments were performed in 936 cycles (722 patients) on the day of administering human chronic gonadotropin (HCG). Results: The overall pregnancy rate was 31.1 % (291/936). The age of non pregnant patient was significantly higher (p < 0.029). There was a significant influence of oestradiol (p < 0.029), number of transferred embryos (p < 0.004), and embryo quality (p < 0.002) on the pregnancy rate. Overall, the mean (± SD) endometrium thickness was 11.16 mm (± 2.13). The mean (± SD) endometrium thickness of pregnant patients was 11.25 mm (± 2.19). The mean (± SD) endometrium thickness of non-pregnant patients was 11.12 mm (± 2.10). A stepwise logistic regression analysis showed no statistically significant correlation between endometrium thickness and pregnancy rate (p < 0.23). Conclusion: Sonographic measurement of endometrium thickness on the day of human chorionic treatment with gonadotropin is not useful in predicting IVF outcome.
Schlüsselwörter
Transvaginalultraschall - Endometriumdicke - Implantation - Schwangerschaftsrate - IVF
Key words
Transvaginal ultrasound - Endometrium thickness - Implantation - Pregnancy rate - IVF
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