Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2002-36319
Hydrophobe Acryllinsen (AcrySof®) oder heparinmodifizierte PMMA-Linsen bei kombinierten Vitrektomieeingriffen - Ergebnisse einer 4-Jahres-Studie
Hydrophobic AcrySof® Lenses or Heparin-Modified PMMA Lenses in Combined Vitrectomy Surgery - Results of a Four-Year StudyPublication History
Eingegangen: 3. Mai 2002
Angenommen: 11. Oktober 2002
Publication Date:
19 December 2002 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund: Die kombinierte Pars-plana-Vitrektomie mit Phakoemulsifikation und Implantation einer kapselsackgestützten Hinterkammerlinse beschleunigt die visuelle Rehabilitation und wird heute in großem Umfang routinemäßig durchgeführt. Material und Methode: Wir implantierten im Rahmen einer prospektiven Studie über 3 Jahre bei kombinierten Eingriffen die faltbare Acrylatlinse AcrySof® (Alcon) oder eine heparinmodifizierte PMMA-Linse (Pharmacia). Die zuletzt eingesetzten Linsen wurden für mindestens 1 Jahr nachbeobachtet. Insgesamt wurden dabei bei 396 Augen von 329 Patienten 182-mal eine AcrySof®-Linse und 214-mal eine hm-PMMA-Linse implantiert. Ergebnisse: Als vorteilhaft erwies sich bei der Faltlinse der kleinere Tunnelschnitt sowie die auch durch andere Studien belegte geringere Nachstarrate. Nachteilig ist die Kratzempfindlichkeit der AcrySof®-Linse sowie ein instabileres Linsen-Iris-Diaphragma. Die heparinmodifizierte PMMA-Linse hat diese genannten Nachteile nicht, erfordert aber den größeren Tunnelschnitt und zeigte eine erhöhte Zelladhäsivität. Es fanden sich auch etwas vermehrt hintere Synechien. Schlussfolgerungen: Insgesamt gesehen eignen sich beide IOL-Typen gleichermaßen. Bei einem vorbestehenden instabilen Linsen-Iris-Diaphragma oder Schwierigkeiten des Patienten, die Bauchlagerung einzuhalten, empfehlen wir die Verwendung der hm-PMMA-Linse.
Abstract
Background: Combining pars plana vitrectomy with phacoemulsification and implantation of an intracapsular IOL provides many advantages and is performed as a routine operation. Materials and methods: Over a period of 3 years we compared foldable acrylic lenses AcrySof® (Alcon) to heparin-modified PMMA lenses (Pharmacia) in a prospective study. The last implanted lenses had a follow-up period of at least 1 year. Out of 396 eyes from 329 patients we implanted 182 AcrySof® lenses and 214 heparin-modified lenses. Results: Both a smaller scleral tunnel incision and a lower rate of secondary cataract are advantages of foldable AcrySof® lenses. Higher vulnerability of an AcrySof® lens and a less stable lens-iris-diaphragm are of disadvantage. Heparin-modified PMMA lenses do not show these disadvantages, however, in consequence of using them you have to accept the wider scleral tunnel incision and a higher adhesion to cells. Furthermore, we found slightly more posterior synechiae with these lenses. Conclusions: In all, both types of intraocular lenses are suitable for combined surgery. We recommend using heparin-modified PMMA lenses in case of pre-existent instability of the lens-iris diaphragm or of patients' inability to maintain the prone position.
Schlüsselwörter
Acrylatlinse - AcrySof® - heparinmodifizierte PMMA-Linse - Pars-plana-Vitrektomie
Key words
Acrylate lens - AcrySof® - heparin-modified PMMA-lens - pars plana vitrectomy
Literatur
- 1 Apple D J, Solomon K D. Posterior capsule opacification. Surv Ophthalmol. 1992; 37 73-116
-
2 Auffarth G U, Apple D J.
Einfluss von Intraokularlinsendesign und operativen Techniken auf die Nachstarentwicklung. In: Ohrloff C, Kohnen T, Duncker GIW (Hrsg) Kongreßband 11. Kongreß der DGII, Frankfurt. Berlin, Heidelberg, New York; Springer 1997: 241-248 - 3 Carlson K H. Cracking of acrylic intraocular lenses during capsular bag insertion. Ophthalmic Surg Lasers. 1995; 26 572-573
- 4 Christianse G, Durcan F J. et al . Glistenings in the AcrySof intraocular lens: pilot study. J Cataract Refract Surg. 2001; 27 728-733
- 5 Dhaliwal D K, Mamalis N. Visual significance of glistenings seen in the Acrysof intraocular lens. J Cataract Refract Surg. 1996; 22 452-457
-
6 Ehrich D, Stein A, Wilhelm F, Duncker G IW.
Welche Kapselsacklinse ist bei mit Pars-plana-Vitrektomie kombinierten Eingriffen die richtige? . In: Kohnen T, Ohrloff C, Wenzel M (Hrsg) Kongreßband 13. Kongreß der DGII, Frankfurt/M. Berlin, Heidelberg, New York; Springer 2000: 340-345 - 7 Faschinger C, Haller E M. Oberflächenbeschädigung der Memory Lens bei der Implantation. Klin Monatsbl Augenheilkd. 1996; 209 37-39
- 8 Hollick E J, Spalton D J. Biocompatibility of poly (methylmetacrylate), silicone, and Acrysof intraocular lenses: Randomized comparison of the cellular reaction on the anterior lens surface. J Cataract Refract Surg. 1998; 24 361-366
- 9 Hollick E J, Spalton D J. The effect of polymethylmetacrylate, silicone, and polyacrylic intraocular lenses on posterior capsular opacification 3 years after cataract surgery. Ophthalmology. 1999; 106 49-54
- 10 Milazzo S, Turut P. Alterations to the AcrySof intraocular lens during folding. J Cataract Refract Surg. 1996; 22 1351-1354
- 11 Omar O, Pirayesh A. In vitro analysis of AcrySof intraocular lens glistenings in AcryPak and Wagon Wheel packaging. J Cataract Refract Surg. 1998; 24 107-113
- 12 Oner F H, Gunenc U, Ferliel S T. Posterior capsule opacification after phacoemulsification: foldable acrylic versus poly (methyl methacrylate) intraocular lenses. J Cataract Refract Surg. 2000; 26 722-726
- 13 Oshika T, Suzuki Y. Two year clinical study of a soft acrylic intraocular lens. J Cataract Refract Surg. 1996; 22 104-109
- 14 Pande M, Shah S M. Correlations between aqueous flare and cells and lens surface cytology in eyes with poly (metylmetacrylate) and heparin-surface-modified intraocular lenses. J Cataract Refract Surg. 1995; 21 326-330
- 15 Sundelin K, Friberg-Riad Y, Ostberg A, Sjostrand J. Posterior capsule opacification with AcrySof and poly (methyl methacrylate) intraocular lenses. Comperative study with a 3 year follow up. J Cataract Refract Surg. 2001; 27 1586-1590
-
16 Tetz M R, Auffarth G U.
Ausmaß von Vorderkapsel- und Hinterkapseltrübung bei verschiedenen Kunstlinsenmaterialien. In: Duncker GIW, Ohrloff C, Wilhelm F (Hrsg) Kongreßband 12. Kongreß der DGII, Halle. Berlin, Heidelberg, New York; Springer 1998: 182-185 - 17 Ursell P G, Spalton D J. Relationship between intraocular lens biomaterials and posterior capsule opacification. J Cataract Refract Surg. 1998; 24 352-360
- 18 Wilson M E, Elliot L. et al . AcrySof acrylic intraocular lens implantation in children: Clinical indications of biocompatibility. J AAPOS. 2001; 5 377-380
Dr. med. Dirk Ehrich
Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde · Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Magdeburger Straße 8
06097 Halle
Email: dirkehrich@hotmail.com