Zusammenfassung
Zur Behandlung der Rektumintussuszeption in Kombination mit einer Outlet Obstruction wurde bei 17 konsekutiven Patientinnen eine laparoskopische Resektion des Rektum (n=4), bzw. des Rektums und Sigmas (n=13) durchgeführt. Das Durchschnittsalter betrug 61,5 ± 9,7 Jahre, die mittlere Operationsdauer 117 ± 30,4 min, der Kostaufbau erfolgte nach 3,5 ± 1,3 Tagen und die Verweildauer lag bei 11,8 ± 2,9 Tagen. In der präoperativen Diagnostik fiel eine signifikante Erniedrigung des analen Ruhedruckes auf 67,8 ± 21,6 cm H2O (p < 0,006) auf. Es wurde lediglich in einem Fall eine schwere postoperative Komplikation mit einer Peritonitis und nachfolgendem ARDS beobachtet ohne perioperative Letalität. Unsere Ergebnisse zeigen die Sicherheit der laparoskopisch resezierenden Verfahren in der Therapie der Rektumintussuszeption mit kombinierter Outlet Obstruction. Inwieweit eine Abgrenzung dieser Entität zum manifesten Rektumprolaps gegeben ist, muss unseres Erachtens weiter diskutiert werden.
Abstract
Seventeen females presenting rectal intussusception with a combined outlet obstruction underwent laparoscopic resection of the rectum (n=4) or rectum and sigma (n=13). Mean age was 61.5 ± 9.7 years, mean duration of surgery took 117 ± 30.4 minutes, realimentation started 3.5 ± 1.3 days postoperativly and the mean stay in hospital lasted 11.8 ± 2.9 days. In all patients an ano-rectal pressure-measurement and EMG were carried out. There was a significant lower resting-pressure of the anal sphincter in comparison to a normal collective of healthy patients with 67.8 ± 21.6 cm H2O (p < 0.006). Postoperativly one severe complication with a generalized peritonitis and a resulting ARDS occurred. No perioperative mortality had to be remarked. Our results show that laparoscopic resection in patients with a rectal intussusception and outlet obstruction is safe. Wether rectal intussusception apart of rectal prolapse is an entity of its own, has to been shown in further investigations.
Schlüsselwörter
Rektumprolaps - Intussuzeption - laparoskopische Resektion - Outlet Obstruction
Key words
Rectal prolapse - intussusception - laparoscopic resection - outlet obstruction
Literatur
-
1
Aitola P T, Hiltunen K M, Matikainen M J.
Functional results of operative treatment of rectal prolapse over an 11-year period.
Dis Colon Rectum.
1999;
42
655-660
-
2
Benoist S, Taffinder N, Gould S, Chang A, Darzi A.
Functional results two years after laparoscopic rectopexy.
Am J Surg.
2001;
182
168-173
-
3
Bruch H P, Herold A, Schiedeck T, Schwandner O.
Laparoscopic surgery for rectal prolapse and outlet obstruction.
Dis Colon Rectum.
1999;
42
1189-1195
-
4
Chen H H, Wexner S D, Iroatulam, Pikarsky A J, Alabaz O, Nogueras J J, Nessim A, Weiss E G.
Laparoscopic colectomy compares favorably with colectomy by laparotomy for reduction of postoperative ileus.
Dis Colon Rectum.
2000;
43
61-65
-
5
Chiu H H, Chen J B, Wang H M, Tsai C Y, Chao T H.
Surgical treatment for rectal prolapse.
Chinese medical Journal.
2001;
64
95-100
-
6
Heah S M, Hartley J E, Hurley J, Duthie G S, Monson J RT.
Laparoscopic suture rectopexy without resection is effective treatment for full-thickness rectal prolapse.
Dis Colon Rectum.
2000;
43
638-643
-
7
Karulf R E, Madoff R D, Goldberg S M.
Rectal prolapse.
Current problems in surgery.
2001;
38
771-832
-
8
Kellokumpu I H, Vironen J, Scheinin T.
Laparoscopic repair of rectal prolapse.
Surgical Endoscopy.
2000;
14
634-640
-
9
Schütz G, Ulrich B.
Erfahrungen mit der extrakorporalen Rectumresektion in der Behandlung des kompletten Rektumprolaps.
Chirurg.
1999;
70
54-58
-
10
Senagore A J.
Laparoscopic techniques in intestinal surgery.
Seminars in surgery.
2001;
8
183-188
-
11
Solomon M J, Young C J, Eyers A A, Roberts R A.
Randomized clinical trial of laparoscopic versus open abdominal rectopexy for rectal prolapse.
British J Surg.
2002;
89
35-39
-
12
Stevenson A RL, Stitz R W, Lumley J W.
Laparoscopic- assisted resection-rectopexy for rectal prolapse.
Dis Colon Rectum.
1998;
41
46-53
-
13
Zittel T T, Manncke K, Haug S, Schäfer J F, Kreis M E, Becker H D, Jehle E C.
Functional results after laparoscopic rectopexy for rectal prolapse.
Journal of gastrointestinal surgery.
2000;
4
632-641
OA Dr. med. Christoph Bönner
Kliniken St. Antonius · Koloproktologische Klinik
Vogelsangstraße 106
42109 Wuppertal