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DOI: 10.1055/s-2003-41826
Persistently Altered Visceral Perception after Resection of an Esophageal Granular Cell Myoblastoma: A Therapeutic Concept Revisited
Anhaltende Störung der viszeralen Perzeption trotz Resektion: Ist die chirurgische Therapie von ösophagealen Granularzelltumoren ohne Alternative?Publication History
Manuscript received: 12. November 2002
Accepted after revision: 31. March 2003
Publication Date:
17 September 2003 (online)

Abstract
Granular cell tumors (GCTs) are rare and usually benign gastrointestinal tumors. Their most frequent symptoms are dysphagia and epigastric or retrosternal discomfort. We here report a case of esophageal GCT with continued symptoms of retrosternal discomfort, postprandial feeling of fullness, and early satiety despite complete thoracoscopic resection of the tumor. In contrast, all functional tests were in the normal range. We thus suggest that, due to their neuroectodermal origin, GCTs may affect neuronal alterations leading to a persistently disturbed visceral mechanosensory perception. Consequently, this case also cautions the therapeutic concept to solely relieve GCT symptoms by resection if the tumor is less than 20 mm in diameter.
Zusammenfassung
Granularzelltumoren (GCTs) gehören zu den seltenen, meistens gutartigen Tumoren des Gastrointestinaltraktes. Zu ihren häufigsten Symptomen zählen Dysphagie sowie epigastrische und retrosternale Schmerzen. Wir berichten von einer Patientin, die auch nach thorakoskopischer GCT-Entfernung über dieselbe anhaltende Symptomatik klagte. Demgegenüber lagen die Ergebnisse aller morphologischen Untersuchungen im Normbereich. Dies lässt vermuten, dass GCTs aufgrund ihres neuroektodermalen Ursprungs zu neuronalen Alterationen und damit einer nachhaltig gestörten viszeralen mechanosensorischen Perzeption führen können. Damit stellt der vorliegende Fall gleichzeitig das therapeutische Konzept einer GCT-Resektion zur alleinigen Herstellung von Beschwerdefreiheit infrage, wenn der Durchmesser des Tumors weniger als 20 mm betragt.
Key words
Granular cell tumor - Abrikosov’s tumor - myeloblastic myoma - visceralmechanosensory perception - functional gastrointestinal disorders - endosonography
Schlüsselwörter
Granularzelltumor - Abrikosov-Tumor - Myeloblastom - viszeral-mechanosensorische Perzeption - funktionelle Verdauungsstörungen - Endosonographie
References
- 1 Abrikossof A I. Weitere Untersuchungen über Myoblastenmyome. Virchows Arch Pathol Anat. 1931; 280 723-740
- 2 Patel R M, DeSota, LaPaix F. et al . Granular cell tumor of the oesophagus. Report of two cases and review of the literature. Am J Gastroenterol. 1981; 76 519-523
- 3 Cappell M S, Lebwohl O. Esophageal dysmotility from a small esophageal granular cell tumor. J Clin Gastroentrol. 1991; 13 432-435
- 4 Ordonez N G. Granular cell tumor: A review and Update. Adv Anatom Pathol. 1999; 6 186-203
- 5 Vance S F, Hudson R P Jr. Granular cell myoblastoma. Clinicopathologic study of fourty-two patients. Am J Clin Pathol. 1969; 52 208-211
- 6 Enzinger F M, Weiss S W. Benign tumors of peripheral nerves. Enzinger FM, Weiss SW Soft tissue tumors St. Louis; The CV Mosby Company 1988: 757-765
- 7 Rosai J. Gastrointestinal tract. Esophagus. Rosai J Ackerman’s surgical pathology St. Louis; The CV Mosby Company 1989: 467-486
- 8 Obiditsch-Mayer l, Salzer-Kuntschick M. Malignes „gekörntzelliges Neurom”, sogenanntes „Myoblastom” des Ooesophagus. Beitr Pathol Anat. 1961; 125 357-373
- 9 Orlowska J, Pachlewski J, Guguski A. et al . A conservative approach to granular cell tumors of the oesophagus: four case reports and literature review. Am J Gastroenterol. 1993; 88 311-315
- 10 Fanburg-Smith J C, Meis-Kindblom J M, Fante R. et al . Malignant granular cell tumor of soft tissue: diagnostic criteria and clinicopathologic correlation. Am J Surg Pathol. 1988; 22 779-794
- 11 Wyatt M G, Donoghue D S, Clarke T J. Malignant granular cell tumor of the oesophagus. Eur J Surg Oncol. 1991; 17 388-391
- 12 Carvalho G A, Lindeke A, Tatagiba M. et al . Cranial granular cell tumor of trigeminal nerve. Case report. J Neurosurg. 1994; 81 795-798
- 13 Tucker H J, Snape W J, Cohen S. Achalasia secondary to carcinoma: manometric and clinical features. Ann Intern Med. 1978; 89 315-318
- 14 Holtmann G, Goebell H, Jockenhoevel. et al . Altered vagal and intestinal mechanosensory function in chronic unexplained dyspepsia. Gut. 1998; 42 501-506
- 15 Hanke S, Dittert J, Stoelben E. Die thoracoskopische Excision eines unklaren intramuralen Ooesophagustumors (Granularzelltumor/Abrikossoff-Tumor). Chirurg. 1998; 69 981-984
- 16 Zuidema G. Surgery of the alimentary tract HRSG: Orringer MB. Esophagus. 1996; 1 376-378
M. Rünzi M.D.
Department of Medicine, Division of Gastroenterology and Metabolism, Kliniken Essen Süd
Propsteistraße 2
45239 Essen, Germany
Email: m.ruenzi.gastro@kliniken-essen-sued.de