Zusammenfassung
Hintergrund: Die TNM-Klassifikation für Karzinome des oberen Aerodigestivtraktes beinhaltet zur Zeit nur Größe und Anzahl der Lymphknotenmetastasen als Einflussgrößen. Das histologische Kriterium der Kapselruptur metastatisch befallener Lymphknoten weist eine vielfach dokumentierte prognostische Aussagekraft auf. Anhand eines exakten histologischen Beurteilungsschemas der Kapselruptur und der extrakapsulären Ausbreitung sollte die prognostische Relevanz im Vergleich zum N0-Status und zur Lymphknotenmetastasierung ohne Kapselruptur beurteilt werden.
Methode: Der fünfjährige postoperative Verlauf von 194 konsekutiv operierten Patienten mit Plattenepithelkarzinomen des oberen Aerodigestivtraktes wurde bezüglich der Inzidenz von Fernmetastasen und Rezidiven sowie der tumorbedingten Überlebensrate untersucht. Die Lymphknotenmetastasen wurden anhand eines siebenstufigen histologischen Schemas beurteilt und die Patienten entsprechend ihrer histologische Diagnose eingruppiert.
Ergebnisse: Die Einteilung N0/intranodales Wachstum/extranodales Wachstum bei Lymphknotenmetastasen ergab eine 5-Jahres-Überlebensrate von 74 %/62 %/25 %. Ohne Anhalt für ein Lokalrezidiv waren, entsprechend der Einteilung, nach 5 Jahren 67 %/72 %/37 %, ohne Fernmetastasen 81 %/79 %/48 %.
Schlussfolgerung: Die Kapselruptur erscheint prognostisch entscheidender als das alleinige Kriterium der Lymphknotenmetastasierung. Das histologische Schema ermöglicht eine exakte Beurteilbarkeit der Kapselruptur. Da die individuelle Situation des Patienten auch bezüglich einer Therapiemodifikation besser eingeschätzt werden kann, stellt das einfach reproduzierbare, histologische Kriterium der Kapselruptur eine sinnvolle Ergänzung zum TNM-System dar.
Abstract
Background: TNM classification of squamous cell carcinomas of the head and neck contains only size and number of the lymph node metastases. The histological criterion of capsular rupture and its prognostic significance was assessed by an exact histological scheme of capsular rupture and extracapsular spread of the metastasis and was compared with N0 or lymph node metastases without capsular rupture respectively.
Methods: Incidences of distant metastases, tumor recurrences, and survival of 194 consecutive patients with squamous cell carcinomas of the head and neck were investigated. Lymph node metastases were examined by the gradual histological scheme and patients were rated according their histological diagnosis.
Results: The classification N0/intranodal tumor growth/extranodal tumor growth resulted in a 5-year survival rate of 74 %/62 %/25 %. According to the classification 67 %/72 %/37 % of the patients were without local recurrent tumor and without distant metastases were 81 %/79 %/48 % after 5 years.
Conclusions: Capsular rupture seems to contain more decisive prognostic value as the criterion of only lymphatic metastatic disease. The histological scheme allows an exact assessment of the capsular rupture or the metastatic pattern of the lymph node. Because of its prognostic significance and individual therapeutic consequences the easily reproducible criterion of capsular rupture is a useful completion to current TNM classification.
Schlüsselwörter
Kapselruptur - Lymphknotenmetastasen - Kopf-Hals-Region - Fernmetastasen - TNM-System
Key words
Capsular rupture - lymph node metastasis - head and neck - distant metastases - TNM-system
Literatur
1 Wittekind Ch, Meyer H J, Bootz F . TNM Klassifikation maligner Tumoren. Berlin, Heidelberg, New York; Springer 2002
2
Kaplan E, Meier P.
Nonparametric estimation from incomplete observations.
J Am Stat Assoc.
1958;
53
457-481
3
Kehrl W, Wenzel S, Niendorf A.
Einfluß verschiedener Formen des metastatischen Lymphknotenbefalls auf die Prognose von Plattenepithelkarzinomen im oberen Aerodigestivtrakt.
Laryngo-Rhino-Otol.
1998;
77
569-575
4
Wenzel S, Kehrl W, Bräsen J-H, Niendorf A.
Ein neues Schema zur Beurteilung des metastatischen Lymphknotenbefalls beim Plattenepithelkarzinom im HNO-Gebiet.
Laryngo-Rhino-Otol.
1998;
77
657-662
5
Conte C C, Ergin M T, Ricci A, Deckers P J.
Clinical and pathologic prognostic variables in oropharyngeal squamous cell carcinoma.
Am J Surg.
1989;
157
582-584
6
Ganzer U, Meyer-Breiting E, Ebbers J, Vosteen K H.
Der Einfluß von Tumorgröße, Lymphknotenbefall und Behandlungsart auf die Prognose des Hypopharynxkarzinoms.
Laryngo-Rhino-Otol.
1982;
61
622-628
7
Khafif R A, Gelbfish G A, Attie J N, Tepper P, Zingale R.
Thirty-year experience with 457 radical neck dissections in cancer of the mouth, pharynx and larynx.
Am J Surg.
1989;
158
303-307
8
Gourin C G, Johnson J T.
Surgical treatment of squamous cell carcinoma of the base of tongue.
Head Neck.
2001;
23
653-660
9
Wiernik G, Alcock C J, Fowler J F, Haybittle J L, Hopewell J W, Rezvani M.
The predictive value of tumor classification compared with results of the British Institute of Radiology fractionation trial in the treatment of laryngopharyngeal carcinoma.
Laryngoscope.
1990;
100
863-872
10
Spiro R H, Alfonso A E, Farr H W, Strong E W.
Cervical node metastasis from epidermoid carcinoma of the oral cavity and oropharynx. A critical assessment of current staging.
Amer J Surg.
1974;
128
565-567
11
Byers R M.
Modified neck dissection. A study of 967 cases from 1970 to 1980.
Am J Surg.
1985;
150
414-421
12
Kalnins I K, Leonard A G, Sako K, Razack M S, Shedd D P.
Correlation between prognosis and degree of lymph node involvement in carinoma of the oral cavity.
Am J Surg.
1977;
134
450-454
13
Leemanns C R, Tiwari R, Nauta J J, van der Waal I, Snow G B.
Regional lymph node involvement and its significance in the development of distant metastases in head and neck carcinoma.
Cancer.
1993;
71
452-456
14
Merino O R, Lindberg R D, Fletcher G H.
An analysis of distant metastases from squamous cell carcinoma of the upper respiratory and digestive tracts.
Cancer.
1977;
40
145-151
15
Vikram B, Strong E W, Shah J P, Spiro R.
Failure at distant sites following multimodality treatment for advanced head and neck cancer.
Head Neck Surg.
1984;
6
730-733
16
Dennington M L, Carter D R, Meyers A D.
Distant metastases in head and neck epidermoid carcinoma.
Laryngoscope.
1980;
90
196-201
17
O'Brien P H, Carlson R, Streubner E A, Stanley C T.
Distant metastases in epidermoid cell carcinoma of the head and neck.
Cancer.
1971;
27
304-307
18
Zbaeren P, Lehmann W.
Frequency and sites of distant metastases in head and neck squamous cell carcinoma.
Arch Otolaryngol Head Neck Surg.
1987;
113
762-764
19
Wittekind C.
Prognose bei Patienten mit Plattenepithelkarzinomen des Kopf-Hals-Bereiches und ihre Evaluation.
Laryngo-Rhino-Otol.
1999;
78
588-589
20
Snow G B, Annyas A A, Van Slooten E A, Bartelink H, Hart A M.
Prognostic factors of neck node metastasis.
Clin Otolaryngol.
1982;
7
185-192
21
Snyderman N L, Johnson J T, Schramm V L, Myers E N, Bedetti C D, Thearle P.
Extracapsular spread of carcinoma in cervical lymph nodes. Impact upon survival in patients with carcinoma of the supraglottic larynx.
Cancer.
1985;
56
1597-1599
22
Johnson J T, Barnes E L, Myers E N, Schramm V L, Borochovitz D, Sigler B A.
The extracapsular spread of tumors in cervical node metastasis.
Arch Otolaryngol.
1981;
107
725-729
23
Hirabayashi H, Koshii K, Uno K, Ohgaki H, Nakasone Y, Fuijsawa T, Syouno N, Hinohara T, Hirabayashi K.
Extracapsular spread of squamous cell carcinoma in neck lymph nodes: Prognostic factor of laryngeal cancer.
Laryngoscope.
1991;
101
502-506
24
Steinhart H, Schroeder H G, Buchta B, Schmidt A, Kleinsasser O.
Die prognostische Signifikanz von Kapseldurchbrüchen bei Halslymphknotenmetastasen von Plattenepithelkarzinomen.
Laryngo-Rhino-Otol.
1994;
73
620-625
25
Prim Espada M P, De Diego Sastre J I, Hardisson Hernaez D, Gavilan Bouzas J.
Effect of extracapsular extension on cervical recurrence and the survival of patients with laryngeal tumors.
Acta Otorrinolaringol Esp.
1998;
49
637-639
26
Prim M P, De Diego J I, Hardisson D, Madero R, Nistal M, Gavilan J.
Extracapsular spread and desmoplastic pattern in neck lymph nodes: two prognostic factors of laryngeal cancer.
Acta Otorrinolaringol Esp.
1999;
108
672-676
27
Myers J N, Greenberg J S, Mo V, Roberts D.
Extracapsular spread. A significant predictor of treatment failure in patients with squamous cell carcinoma of the tongue.
Cancer.
2001;
92
3030-3036
28
Nicolai P, Redaelli de Zinis L O, Tomenzoli D, Barrezani M G, Bertoni F, Bignardi M, Antonelli A R.
Prognostic determinants in supraglottic carcinoma: univariate and Cox regression analysis.
Head Neck.
1997;
19
323-334
29
Coatesworth A P, MacLennan K.
Squamous cell carcinoma of the upper aerodigestiv tract: the prevalence of microscopic extracapsular spread and soft tissue deposits in the clinically N0 neck.
Head Neck.
2002;
24
258-261
Dr. med. S. Wenzel
Klinik und Poliklinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde · Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
Martinistraße 52 · 20246 Hamburg
Email: swenzel@uke.uni-hamburg.de