Zusammenfassung
Hintergrund : Neue Entwicklungen auf dem Gebiet der Pumpentechnologie bei Nasalsprays ermöglichen die konservierungsmittel-freie Applikation von Nasalia auch in Mehrdosis-Behältnissen. Hierdurch kann eine Verbesserung der lokalen Toleranz von Nasalia erreicht werden. Zunehmend werden Produkte auf eine konservierungsmittel-freie Formulierung umgestellt. Die Fülle von Präparaten zur nasalen Anwendung verlangt nach einer vergleichenden systematischen Untersuchung vergleichbarer Präparate.
Methode : Die auf dem Markt befindlichen abschwellenden Nasalia, Antiallergika, Heil- und Pflegemittel, Hormone und saline Lösungen wurden auf ihre Zytotoxizität nach DIN EN 30 993 - 5, ihren pH-Wert und die Osmolalität geprüft.
Ergebnisse : In allen Substanzgruppen bewirkte die Eliminierung des Konservierungsmittels eine signifikante Verbesserung des Zellwachtums und Reduzierung der Zytotoxizität. Auch die Galenik hat einen entscheidenden Einfluss. Im Fall der abschwellenden Nasalia sinkt die Verträglichkeit mit zunehmender Dosierung des Wirkstoffs.
Schlussfolgerung : Dort wo nicht konservierte Alternativen zur Verfügung stehen, erscheinen konservierte Nasalia obsolet. Des Weiteren muss auf die Galenik und die Dosierung des Wirkstoffes geachtet werden.
Abstract
Background: Recent technical developments allow preservative-free nasal drug application in multi-dose systems. New pharmaceutical formulations for better tolerable nasal sprays are now possible and consequently reformulations introduced to the market. Therefore, a representative and systematic overview on comparable products is mandatory.
Methods: Marketed nasal products in the indication groups: decongestants, antiallergics, care and wound-healing, hormones and saline solutions were tested for their cytotoxic properties according to DIN EN 30 993 - 5, pH, and osmolality.
Results: In all indication groups reformulation to preservative-free application resulted in significant increase of cell growth and reduction of cytotoxicity. Physico-chemical galenic properties are of considerable importance too. With decongestants tolerability is dependant on the concentration of the active compound.
Conclusions: Our data lead to the conclusion that preserved nasal sprays are obsolete, when preservative-free alternatives are available. Attention should be paid to galenic properties and dosage of the active.
Schlüsselwörter
Nasensprays - Konservierungsmittel - Benzalkoniumchlorid - Verträglichkeit - Zytotoxizität
Key words
Nasal sprays - preservatives - benzalkonium chloride - tolerability - cytotoxicity
Literatur
1
Berg O H, Lie K, Steinsvag S K.
The effects of topical nasal steroids on rat respiratory mucosa in vivo, with special reference to benzalkonium chloride.
Allergy.
1997;
52
627-632
2
Bernstein I L.
Is the use of benzalkonium chloride as a preservative for nasal formulations a safety concern? A cautionary note based on compromised mucociliary transport.
J Allergy Clin Immunol.
2000;
105
39-44
3
Boek W M, Romeijn S G, Graamans K, Verhoef J C, Merkus F W, Huizing E H.
Validation of animal experiments on ciliary function in vitro. II. The influence of absorption enhancers, preservatives and physiologic saline.
Acta Otolaryngol.
1999;
119
98-101
4
Cho J H, Kwun Y S, Jang H S, Kang J M, Won Y S, Yoon H R.
Long-term use of preservatives on rat nasal respiratory mucosa. Effects of benzalkonium chloride and potassiumsorbate.
Laryngoscope.
2000;
110
312-317
5
Graf P, Enerdal J, Hallén H.
Ten days’ use of oxymetazoline nasal spray with or without benzalkonium chloride in patients with vasomotor rhinitis.
Arch Otolaryngol Head Neck Surg.
1999;
103
1128-1132
6
Klöcker N, Rudolph P.
Konservierte Nasensprays sind obsolet.
Pharm Ztg.
2000;
21
1710-1712
7 BfArM .Bundesanzeiger. 2002, Nr. 120 (03.07.02)
8
Furrer P, Mayer J M, Gurny R.
Ocular tolerance of preservatives and alternatives.
Eur J Pharm Biopharm.
2002;
53
263-280
9
Bagel S, Wiedemann B.
Nasensprays ohne Konservierungsmittel.
Dt Apoth Ztg.
1999;
139
4438-4441
10
Klöcker N, Verse T, Rudolph P.
Die schleimhautprotektive Wirkung von Dexpanthenol in Nasensprays. Erste Ergebnisse zytotoxischer und zilientoxischer Versuche in vitro.
Laryngo-Rhino-Otol.
2003;
82
177-182
11
Klöcker N, Rudolph P, Verse T.
Evaluation of protective and curative effects of dexpanthenol on nasal decongestants and preservatives. Results of cytotoxic studies in-vitro.
Am J Rhinol.
2003;
in press
12
Kerl W, Sonnemann U, Dethlefsen U.
Fortschritt in der Therapie der akuten Rhinitis. Vergleich der Wirksamkeit und Unbedenklichkeit von Xylometazolin mit der Kombination von Xylometazolin-Dexpanthenol bei Patienten mit akuter Rhinitis.
Laryngo-Rhino-Otol.
2003;
82
266-271
13
Grumbach P E, Kapetanidis I, Mirimanoff A, Paley A.
Remarques sur le controle physiologique des gouttes nasales: etude critique de l’influence du pH, role des systèmes-Tampon.
Pharm Acta Helv.
1965;
40
432-440
14
Stepper M, Wayer M, Kedvessy G, Szabon J.
Die Rolle der Tonizität und Viskosität von Lösungen in der Aktivität des Flimmerepithels der Nasenschleimhaut.
Arzneimittelforschung.
1965;
11
1347-1349
15
Neugebauer P, Seine R, Meister H, Mickenhagen A, Bonnekoh B.
Die Wirkung von Benzalkoniumchlorid auf die Zilienschlagfrequenz nasaler Flimmerepithelzellen in-vitro.
Abstract HNO.
1998;
46
433
16 Riechelmann H. Pharmaceutical aids in nasal preparations. Biennial Congress of the European Rhinologic Society. Ulm; June 2002
17
Sing M, Briones M, O'Hagan D T.
Anovel bioadhesive intranasal delivery system for inactivated influenza vaccines.
J Control release.
2001;
70
267-276
18
Castellano F, Mautone G.
Decongestant activity of a new formulation of xylometazoline nasal spray: a double-blind, randomized versus placebo and reference drugs controlled, dose-effect study.
Drugs Exp Clin Res.
2002;
28
27-35
19
Striebel H W, Toussaint S, Raab C, Klöcker N.
Non-invasive methods for PCA in Pain management.
Acute Pain.
1999;
2
36-40
20
Klöcker N, Hanschke W, Toussaint S, Verse T.
Scopolamine nasal spray in motion sickness. A randomized, controlled, and crossover study for the comparison of two scopolamine nasal sprays with oral dimenhydrinate and placebo.
Eur J Pharm Sci.
2001;
13
227-232
Priv.-Doz. Dr. med. Thomas Verse
Universitäts-Hals-Nasen-Ohrenklinik Mannheim
68135 Mannheim
Email: thomas.verse@hno.ma.uni-heidelberg.de