Inter-Rater-Reliabilität des Barthel-Index, Activity-Index und Nottingham Extended Activities of Daily Living: Die Anwendung von ADL-Instrumenten in der Schlaganfallrehabilitation durch Mediziner und Nichtmediziner
Inter-Rater Reliability of the Barthel Index, the Activity Index, and the Nottingham Extended Activities of Daily Living: The Use of ADL Instruments in Stroke Rehabilitation by Medical and Non Medical PersonnelA. Schlote1,2
, J. Krüger3
, H. Topp1,4
, C.-W. Wallesch1,2
1Klinik für Neurologie der Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
2Institut für Neurologisch-Neurochirurgische Rehabilitationsforschung (INNRF) an der Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
3Fachklinik Waldeck - Zentrum für medizinische Rehabilitation
4Klinik Leezen am Schweriner See
Die vorliegende Untersuchung wurde im Rehabilitationswissenschaftlichen Forschungsverbund Sachsen-Anhalt/Mecklenburg-Vorpommern, Teilprojekt A4, durch die LVA Sachsen-Anhalt gefördert
Mit der vorliegenden Untersuchung soll überprüft werden, ob Nichtmediziner als Anwender von Skalen zur Erfassung von Alltagsfähigkeiten zu ähnlichen Bewertungen wie Mediziner kommen. Zu diesem Zweck wurde ein Nichtmediziner (Sportwissenschaftler) in die Anwendung des Barthel-Index, des Activity-Index und der Nottingham Extended Activities of Daily Living Skala eingearbeitet. Dieser sowie ein Rehabilitationsmediziner beurteilten mit diesen Instrumenten 20 Schlaganfallpatienten, die sich in der Rehabilitation Phase C oder D befanden. Für Subskalen- und Gesamtscores sowie die Einzelitems wurde die Inter-Rater-Reliabilität berechnet, für die Einzelitems zusätzlich die prozentuale Beurteilerübereinstimmung. Die Inter-Rater-Reliabilität war für alle Subskalen und Gesamtscores gut bis sehr gut (ICC: 0,82 - 0,99). Die Items des Barthel-Index weisen eine gute bis sehr gute, die Items des Activity-Index zufrieden stellende bis sehr gute Reliabilität und prozentuale Übereinstimmung auf. Etwa 25 % der Items der Nottingham Extended Activities of Daily Living Skala erreichten unbefriedigende Reliabilitätskoeffizienten, die prozentuale Übereinstimmung ist aber auch bei diesen Items hoch. Das Ergebnis gibt einen Hinweis darauf, dass Mediziner und Nicht-Mediziner mit dem Barthel-Index und dem Activity-Index zu reliablen Beurteilungen der Alltagsfähigkeiten von Schlaganfallpatienten kommen können.
Abstract
This investigation addressed the question whether non-medical personnel could produce similar ratings to physicians when applying ADL scales. A sports scientist was trained in the assessment of stroke patients with the Barthel Index, the Activity Index and the Nottingham Extended Activities of Daily Living Scale. He and a rehabilitation physician assessed 20 stroke patients in first in-patient rehabilitation with these instruments. Measurements of inter-rater reliability were calculated for scores, subscales and single items, and for the latter also rater correspondence. Inter-rater reliability was good to excellent for all scores and subscales (ICC: 0.82 - 0.99). Reliability and correspondence was good to excellent for the items of the Barthel Scale, satisfactory to excellent for those of the Activity Index. Some 25 % of the items of the Nottingham Extended Activities of Daily Living revealed unsatisfactory reliability but still high inter-rater correspondence. Results indicate that physicians and non-medical personnel are able to apply these scales reliably to stroke patients.
Schlüsselwörter
Inter-Rater-Reliabilität - Alltagsfähigkeiten - Barthel-Index - Activity-Index - Nottingham Extended Activities of Daily Living
Key words
Inter-rater reliability - activities of daily living - Barthel Index - activity index - Nottingham Extended Activities of Daily Living
5
Adams R J, Meador K J, Sethi K D, Grotta J C, Thomson D S.
Graded neurologic scale for use in acute hemispheric stroke treatment protocols.
Stroke.
1987;
18
665-669
12
Haigh R, Tennant A, Biering-Sorensen F, Grimby G, Marincek C, Philips S, Ring H, Tesio L, Thonnard J L.
The use of outcome measures in physical medicine and rehabilitation within Europe.
J Rehabil Med.
2001;
33
273-278
14
Heinemann A W, Linacre J M, Wright B D, Hamilton B B, Granger C.
Prediction of rehabilitation outcomes with disability measures.
Arch Phys Med Rehabil.
1994;
75
133-143
15
Kwakkel G, Wagenaar R C, Kollen B J, Lankhorst G J.
Predicting disability in stroke - A critical review of the literature.
Age Ageing.
1996;
25
479-489
18
Richards S H, Peters T J, Coast J, Gunnell D J, Darlow M-A, Pounsford J.
Inter-rater-reliability of the Barthel-ADL-Index: How does a researcher compare to a nurse?.
Clin Rehabil.
2000;
14
72-78
19
Korner-Bitensky N, Wood-Dauphinee S.
Barthel Index information elicited over the telephone: Is it reliable?.
A J Phys Med Rehabil.
1995;
74 (1)
9-18
20
Edwards M, Feightner J, Goldsmith C H.
Inter-rater reliability of assessments administered by individuals with and without a background in health care.
Occ Ther J Research.
1995;
15 (2)
103-110
21 Bundesanstalt für Arbeit .Informationen für die Beratungs- und Vermittlungsdienste. Jahresbericht des Arbeitsmarkt-Informationsservice der Zentralstelle für Arbeitsvermittlung. Bonn; Zentralstelle für Arbeitsvermittlung 2002
22
Meyer zu Schwabedissen H, Nemitz G, Harms A, Saint-Mount U, Krauth J.
Untersuchung zur Reliabilität des Geriatrischen Basisassessments.
Z Gerontol Geriat.
2000;
33
1-8
24
Maidhof R, Schneider F, Rachold U, Gerber J, Niehoff J U, Sann J.
Der Barthel-Index: Eine Alternative zum Begutachtungsverfahren in der Pflegeversicherung?.
Gesundheitswesen.
2002;
64
54-59
25
Schönle P W.
Frühe Phasen der Neurologischen Rehabilitation: Differentielle Schweregradbeurteilung bei Patienten in der Phase B (Frührehabilitation) und in der Phase C (Frühmobilisation/Postprimäre Rehabilitation) mithilfe des Frühreha-Barthel-Index (FRB).
Neurol Rehabil.
1996;
1
21-25
28
Shinar D, Gross C R, Bronstein K S, Licata-Gehr E E, Eden D T, Cabrera A R, Fishman I G, Barwick J A, Kunitz S C.
Reliability of the Activities of Daily Living Scale and its use in telephone interview.
Arch Phys Med Rehabil.
1987;
68
723-728
29
Putten J J Van der, Hobart J C, Freeman J A, Thompson A J.
Measuring change in disability after inpatient rehabilitation: Comparison of the responsiveness of the Barthel Index and the Functional Independence Measure.
J Neurol Neurosurg Psychiatry.
1999;
66
480-484
30
Gauggel S, Lammler G, Borchelt M, Steinhagen-Thiessen E, Bocker M, Heinemann A.
Beurteilungsübereinstimmung beim Barthel-Index. Eine Rasch-Analyse der Fremd- und Selbstbeurteilung älterer Schlaganfall-Patienten.
Z Gerontol Geriatr.
2002;
5 (2)
102-110
32
Hsueh I P, Lee M M, Hsieh C L.
Psychometric characteristics of the Barthel Activities of Daily Living Index in stroke patients.
J Formos Med Assoc.
2001;
100
526-532
35 Lindmark B. Evaluation of functional capacity after stroke with special emphasis on motor function and activities of daily living. Scand J Rehabil Med Suppl 1988: 211-240
36
Hsueh I P, Huang S L, Chen M H, Jush S D, Hsieh C L.
Evaluation of stroke patients with the Extended Activities of Daily Living Scale in Taiwan.
Disabil Rehabil.
2000;
22 (11)
495-500
37
Harwood R H, Ebrahim S.
A Comparison of the responsiveness of the Nottingham Extended Activities of Daily Living Scale, London Handicap Scale and SF-36.
Disabil Rehabil.
2000;
22 (17)
786-793
38
Harwood R H, Ebrahim S.
The validity, reliability and responsiveness of the Nottingham Extended Activities of Daily Living Scale in patients undergoing total hip replacement.
Disabil Rehabil.
2002;
24 (7)
371-377
39
Nicholl C R, Lincoln N B, Playford E D.
The reliability and validity of the Nottingham Extended ADL in patients with multiple sclerosis.
Multiple Sclerosis.
2002;
8
372-376
43
Green J, Forster A, Young J.
A test-retest reliability study of the Barthel Index, the Rivermead Mobility Index, the Nottingham Extended Activities of Daily Living Scale and the Frenchay Activities Index in stroke patients.
Disabil Rehabil.
2001;
23 (15)
670-676